Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 12.02.13
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin Jari Juslénin Netti mullistaa markkinoinnin -kirjan luettavaksi koska tiimillämme ja itselläni on lähtemässä käyntiin useita projekteja jossa tarvitaan tietämystä nettimarkkinoinnista. Itse otin Sannan ja Nikon kanssa haltuun Rakettikorjaamon, enkä ole koskaan nähnyt kuinka esimerkiksi verkkokauppaa pidetään pystyssä. Osa tiimistä pyörittää haalarimerkkien verkkokauppaa ja RME -pojilla on uusia kujeita isommassa mittakaavassa jossa tarvitaan nettimarkkinointia. Myös Villellä on Million poikien kanssa lähtemässä käyntiin verkkokauppaprojekti (Kiinasta.fi). Yritin poimia kirjasta asioita jotka olisivat minulle hyödyksi Rakettikorjaamon verkkokaupan ja Facebook-sivujen kanssa.

Markkinoinnin muutos

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin mainoskatko joko televisiossa tai radiossa. Vuosien saatossa mainoskatkot ovat pidentyneet ja pidentyneet. Nykyään ihmiset ostavat erittäin mielellään tallentavia digibokseja kun rasittavat mainoskatkot voi vaan kelata pois. Näin televisiomainonta alkaa menettää tehoaan. Lehdissä oleville mainoksille on tullut jo sokeaksi, sillä niitä on niin paljon. Viimeiset 50 vuotta on menty näillä mainonnan keinoilla, eikä muuta ole juurikaan ollut. Itse en juurikaan osta enää tuotteita sillä perusteella että oli niin hyvä mainos televisiossa tai missään muussakaan perinteisessä markkinointikanavassa. Kuulen ystäviltäni suositteluja hyvistä tuotteista tai vain löydän ne itse netistä.

Internet on jo parinkymmenen vuoden ajan tuonut uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Se on tapa tavoittaa yhä suurempia massoja, mutta monet yritykset vieläkin joko kiistävät sen tehon tai eivät osaa käyttää sitä oikein. Sosiaalinen media on kasvanut jättimäisiin sfääreihin, Facebook sen keulakuvana. Instagram on myös alkanut saavuttaa suurta suosiota, itse olen sen innokas käyttäjä. Instagram luo esimerkiksi lifestyle-yrityksille ja vaatekaupoille hyvän pohjan esitellä tuotteita.

What’s next?

Juslénin mukaan suurin osa markkinoinnista tulee siirtymään internetiin seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana. Tämä siksi että asiakkaat liikkuvat siellä yhä enemmän. On totta että uusi sukupolvi on kasvanut internetin parissa (itseni mukaanlukien), ja se on luonteva väylä esimerkiksi päivittäisten asioiden hoitamiseen. Esimerkiksi monet palvelumallit ovat muuttuneet itsepalveluun (pankkien palvelut, verkkokaupat).

Verkkokauppa se vain jatkaa kasvuaan. Nykyään verkkokaupalla ei tarvitse edes olla fyysistä myymäläverkostoa, esimerkkinä vaatteita, kenkiä ja  asusteita tarjoava ruotsalainen verkkokauppa Nelly.com. Netistä ostamisen helppous houkuttelee ihmisiä kuin kärpäsiä, varsinkin jos halutut tuotteet ovat fyysisesti kaukana.

Yksi suurimmista uusista asioista markkinoinnin suhteen on se että internet-markkinointi on halpaa, ellei jopa ilmaista. Juslén huomauttaa kirjassaan että varsinkin pienyrittäjät ovat hyvässä asemassa internetmarkkinoinnin kannalta:

“Ensinnäkin internet muodostaa pelikentän, jossa pieni toimija voi luoda yhtä vaikuttavia asiakaskokemuksia kuin suuri. Käytettävissä on joukko markkinointivälineitä, joiden kustannustaso on niin alhainen, että millä tahansa yrityksellä on varaa käyttää niitä.”

Tämä pätee meidän tiimimme kannalta erittäin hyvin. Olemme aloittaneet tyhjästä joka tarkoittaa ettei meillä ole varaa isoihin investointeihin markkinoinnin suhteen. Esimerkiksi Rakettikorjaamolla ei ole juurikaan muita kanavia markkinoida tuotteita kuin internetin kautta. Rento Melonin tyypit ovat omaksuneet jo oman tavan markkinoida itseään Facebookissa, sissimarkkinointivideoita ja kuvia on julkaistu joilla on saatu lisää kävijöitä ja tykkääjiä.

Rakettikorjaamossa

Internetissä sosiaalinen media on hyvä markkinointikanava. Esimerkiksi Rakettikorjaamon kannalta Facebookista voidaan tavoittaa melkein koko Tiimiakatemian kansainvälinen verkosto. Tämä tarkoittaa sitä että ihmiset näkevät Rakettikorjaamon FB-sivut, ja sitä kautta ajautuvat verkkokauppaan. Tullessaan Jyväskylän Tiimiakatemialle ihmiset ovat tietoisia Rakettikorjaamon fyysisestä pisteestä.

Rakettikorjaamossa tullaan harjoittamaan eniten inbound-markkinointia. Nettisivut löytyvät, ja siellä on myös pieni verkkokauppa. Rakettikorjaamo löytyy myös facebookista, tosin niitä sivuja pitää uudistaa ja herättää henkiin. On muistettava esimerkiksi Facebook-sivuja päivitettäessä että internet-markkinoinnissa tärkeää on aitous. Läpinäkyvyydellä saavutetaan asiakkaiden luottamus.

Rakettikorjaamon brändin ovat luoneet Tiimiakatemialaiset. Siispä mitään muuta siitä ei kannata lähteä tekemään, on myös muistettava kunnioittaa perinteitä. Hyvään internet-markkinointiin kuuluu myös osallistuttaminen, eli otetaan asiakkaat mukaan brändin luomiseen.

Inbound-markkinoinnilla on kolme osa-aluetta:

1. Toimintaan kannustava internet-toimipaikka ja siellä julkaistava sisältö (sisältöstrategian luonti sekä nettisivuille että Facebookiin)

2. Sisällön löydettävyys hakukoneiden ja sosiaalisen median avulla

3. Internet-toimipaikkaan saapuvien kävijöiden kääntäminen asiakkaiksi

Jotta internet-toimipaikassa (nettisivuilla ja facebook-sivuilla) kävijät saadaan käännettyä asiakkaiksi, on otettava huomioon kolme kohtaa:

1. Arvolupauksesi pohjalta muotoillut, vastustattoman hyvät tarjoukset (vanha kunnon muistivihko on hyvä aika-ajoin laittaa tarjoukseen!)

2. Toimintaan kannustavat laskeutumissivut (verkkokaupan päivittäminen ei tekisi pahaa)

3. Asiakkaan päätöksenteon tukeminen

Lopulta

Alkulupauksesta huolimatta kirja oli täynnä teknisiä yksityiskohtia joista en ymmärtänyt suoraan sanottuna yhtään mitään. Löysin kuitenkin tuon jargonin seasta myös järkeviä juttuja, joita aion käyttää markkinoinnin suunnittelussa (esimerkiksi sisältöstrategia). Kirjasta huomaa ettei se ole ihan uusinta uutta, sillä siellä mainittiin asioita jo tällä hetkellä kuopatuista internetin markkinointikanavista.

Ensimmäisen kerran kun istumme projektiryhmän kanssa alas suunnittelemaan uuden Rakettikorjaamon markkinointia, on aloittava lause tämä:

“Aloita pohtimalla markkinointiasi sellaisena kuin sitä tällä hetkellä teet ja mieti, mitä haluaisit ensimmäisenä parantaa.”

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!