Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Netti mullistaa markkinoinnin

Kirjoitettu 07.10.18
Esseen kirjoittaja: Elias Litmanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Netti mullistaa markkinoinnin
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslen
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Netti mullistaa markkinoinnin – Jari Juslen

 

 

Tämä kirja valikoitui luettavaksi, sillä markkinointi internetin ihmeellisessä maailmassa on ottanut valtavia harppauksia sosiaalisen median aikakautena. Kirja on julkaistu vuonna 2009 minkä takia jotkin kirjan käsittelemät aiheet ovat joko vanhentuneet tai ennusteet eivät käyneet toteen, mutta kirja kuitenkin käsitteli internet markkinointia hyvin kattavasti ja monesta eri näkökulmasta. Osa kirjassa käsitellyistä asioista vaikuttaa vielä tänäkin päivänä. Halusin tuoda muutaman asian esille mitä kirjassa esitettiin jotka eivät ole muuttuneet radikaalisti vaan kehittyneet eteenpäin.

 

Internet mahdollistaa tiedon nopean levityksen

Jari Juslen kertoo kuinka nopeasti tieto levisi twitterissä matkustajakoneesta joka teki pakkolaskun Hudson jokeen 15.1.2009. Eräs käyttäjä latasi kuvan jokeen laskeutuneesta koneesta vain 10 minuuttia nousun jälkeen, mikä levisi nopeasti twitter kansan tietoisuuteen suhteutettuna nyky-aikaan. Tieto valtamedialle tuli vasta 22 minuuttia pakkolaskun jälkeen, mikä kertoo yksilön vallan kasvusta tiedonvälityksessä ja muiden tavoittamisessa nopeasti. Vuonna 2009 yksilön omat internet sivut ja blogit alkoivat saamaan huomattavia kohdeyleisöjä, mikä rupesi mahdollistamaan markkinoinnille uuden alustan ja mainonnan tietylle kohdeyleisölle. Valtamedian internet markkinoinnin monopoli rupesi hajoamaan ja kuvioihin tuli uusi haastaja, yksilö.

Ilmaisen sisällön voima

Internetissä on äärettömästi kaikenlaista sisältöä, mikä on pääosin ilmaista vaikka maksullistakin sisältöä löytyy. Markkinoinnin näkökulmasta internetin hienous piilee nimenomaan ilmaisessa sisällössä. Ilmainen sisältö saa netin käyttäjän kiinnostuksen heräämään ja klikkaamaan kyseistä, videota, kuvaa, blogia, kotisivuja tai muuta vastaavaa ilman rekisteröitymistä, ei sähköpostiosoitetta eikä taustatietoprofiilia. Ilmainen sisältö jota ihmiset haluavat kuluttaa, saattaa herättää kiinnostuksen oheistuotteisiin tai vaikka sponsoreiden tuotteisiin, jota kyseinen sivu mainostaa. Tällä tavalla saadaan korvattua internetin ilmainen sisältö. Iso osa Youtube-kanavista tienaavat rahansa juuri ’’ilmaisella sisällöllä’’. Juslenin yksi esimerkki vuodelta 2006 käsittelee juuri Youtube-kanavaa Monthy Python Channel, joka julkaisee ryhmän sketsejä ilmaiseksi palveluun, mutta videoissa on linkkejä Amazon verkkokauppaan, jossa myydään ryhmän DVD-levyjä. Tämä ilmainen sisältö oli nostanut Monthy Pythonin DVD:t Amazonin suosikkilistan kärkikahinoille. Kyseinen toimintamalli on ottanut suuria harppauksia vuodesta 2006 nykypäivään, sillä lähes kaikki edes kohtuullisesti menestyvät youtube-kanavat, blogit, instagram-tilit ja verkkosivut toimivat näin. Oheistuotteet ja mainostettavat tuotteet tuovat sisällöntuottajille leivän pöytään.

Lopuksi

Vaikka kirja on lähes kymmenen vuotta vanha, siinä on tuotu tärkeitä nykyajan asioita esille, mitkä ovat edelleen arvossaan. Internet markkinoinnissa on tärkeää tuottaa ajankohtaista, mielenkiintoista ja aitoa sisältöä suoraan kohdeyleisöllesi eikä luoda turhia harhaluuloja saati valehdella, sillä jos saa huijarin maineen, voi lähes poikkeuksetta heittää hyvästit liiketoiminnalle koska internetissä sana leviää erittäin nopeasti. Ihanne tilanne markkinoijan näkökulmasta olisi jos saisi tehtyä viraalin ilmiön, mikä leviäisi sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin ja saisi äärettömän ison yleisön kyseiselle tuotteelle tai palvelulle.