Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Niche Marketing for Coaches

Kirjoitettu 03.12.17
Esseen kirjoittaja: Ella Eronen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Niche Marketing for Coaches
Kirjan kirjoittaja: Hannah McNamara
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Niche Marketing for Coaches

Hannah McNamara, 2007

 

 

1 Tehtävänanto

 

Vain voittajat muistetaan-kampanjaviikolla ryhmämme sai tehtävänannon Crazy Townilta. Tiimimme tehtävänä oli luoda ratkaisumalleja yrityksen ongelmaan määritetyn kohderyhmän tavoittamiseksi. Kohderyhmänä olivat liikkuvat- sekä kotoa käsin työskentelevät yksinyrittäjät, jotka eivät löydy juurikaan mistään rekistereistä.

Aloimme siis keräämään taustatietoa esimerkiksi freelancereista sekä

yritysorganisaatioiden liikkuvista osista.

Kohderyhmän rajaaminen sekä hahmottaminen oli vaikea tehtävä, ja

tehtävänantajamme myönsi itsekin, että kohderyhmää on ollut nihkeä tavoittaa.

Lähdin ratkaisemaan ongelmaa markkinoinnin optimoinnin sekä sisällöntuotannon kautta.

Otin avukseni kirjan Niche Marketing for Coaches (Hannah McNamara, 2007),

sillä siitä löytyi hyviä neuvoja ja perusstrategioita erityisesti tiukalle kohderyhmälle rajattuun markkinointiin.

 

2 Työkalujen käyttöönotto

 

Lähdimme ideoimaan erilaisia tempauksia, kampanjoita sekä strategioita yritykselle. Ryhmäsynnytysten jälkeen sain kirjasta paljon apua markkinointiviestin luomiseen.

Varsinkin kun kohderyhmä oli erittäin spesifi, markkinointiviestin tuli olla selkeä ja optimoitu.

Niin kuin kirjassa mainitaankin, hämmentynyt ja epävarma mieli sanoo useimmiten ’’ei’’.

Markkinointiviestin tekemisestä kirja painotti erityisesti ajoittamista, asiakkaan kielellä puhumista, verkostoitumista, taustatutkimuksen tekemistä sekä sitouttamista.

Ajoittaminen nousi esiin kampanjoita synnyttäessä.

 

Ideoimme kampanjan, johon kuului muun muassa mainosvideoiden julkaiseminen sekä kahviralli-tapahtuma, jossa tiivistetysti jakaisimme kahvia yrityksen brändillä varustetuista kahvimukeista.

Jouduimme miettimään pitkään, mihin aikaan kannattaa tämä kahviralli järjestää, ja

päädyimme siihen, että järkevin aika markkinoida on aamuisin rautatieasemilla ja junissa.

Silloin liikkuvien  organisaatioiden jäsenet matkustavat töihin, esimerkiksi toiselle paikkakunnalle myyntikeikolle ja asiakastapaamisiin.

 

Asiakkaan kielellä puhuminen tuli esiin sisällöntuotantoa miettiessä. Millaisia ammattilaisia haluamme tavoitella? Mitä kieltä kohderyhmämme käyttää?

Kohderyhmämme oli toisaalta hyvin rajattu, mutta sisällöltään vaihteleva: freelancer-kirjoittajista kaupunkeja kiertäviin myynnin ammattilaisiin.

Päädyimme keskittymään itse sisältömme- että kielemme ammattimaisuuteen, sekä hyvin kohderyhmälle optimoidulla sisällöllä tuomaan erityistä hyötyä kohderyhmällemme.

Halusimme tuoda yhteisöllisen työympäristön hyödyt esille esimerkiksi erilaisten blogitekstien tai podcastien muodossa, ja näin herättää kohderyhmän huomio.

Hyödyllisen sisällöntuotannon kautta pääsemme sitouttamaan kohderyhmämme Crazy Townin toimintaan sekä hyppäämään tapahtumiin mukaan. Kohderyhmä pääsee sisälle yrityksen toimintakulttuuriin sekä kokee yhteistyön hyödylliseksi, mitä jo tuottamamme sisältö lupaa asiakkaalle valmiiksi.

Esimerkiksi ammattiryhmää kiinnostavat seminaarit, podcastit ja videot olisivat mielekästä seurattavaa esimerkiksi matkustaessa, jolloin kohderyhmän potentiaalinen tavoittaminen tapahtuu.

 

Verkostoituminen työvälineenä tuli esiin taas tapahtumien järjestämistä miettiessä. Halusimme luoda tapahtumia Crazy Townin uusille kohdekaupungeille, ja

järjestämisen ongelmaksi nousivat tilajärjestelyt sekä paikallinen ’’yritysscene’’.

Silloin koimme hyötyä siitä, että olemme Tiimiakatemialla, joten muistimme mahdollisuutemme ottaa yhteyttä esimerkiksi kohdekaupunkien yrittäjyysyksikköihin ja akatemioihin,

jolloin voisimme yhteistyössä järjestää kohderyhmälle optimoituja tapahtumia yrityksemme laajentumista ajatellen.

Taustatutkimus markkinointiviestinnän alla jäi näin jälkikäteen ajatellen vajaaksi. Toisaalta kohderyhmä oli meille hyvin vieras, sekä tehtävänanto oli hyvin avonainen.

Esimerkiksi kohderyhmän henkilöiden haastatteleminen sekä verkostoituminen olisivat auttaneet etenemään projektissamme paljon nopeammin, miten kirja olisikin neuvonut tekemään.

Ensi kerralla ainakin tietää mistä aloittaa, eli segmentin paremmasta ymmärtämisestä.

 

Vaikka emme tehneet tarpeeksi taustatutkimusta kohderyhmästämme, kirja antoi siihen erittäin hyvät eväät. Faktahan on se, mikä kirjassakin mainitaan, että väärin kohdennettumarkkinointi ei auta mitään.

Kirjassa puhuttiin paljon kohderyhmän kenkiin astumisesta, ja tarjosi mietittäväksi hyviä kysymyksiä, joita kannattaa kysyä itseltään markkinointistrategiaa sekä

markkinatutkimusta tehdessä. Vaikka kysymykset olivat hyvin itsestäänselviä, joskus on hyvä palata perusasioiden äärelle ideointimyrskyn keskellä. Kenelle tarkalleen haluat näkyä?

Mitä tarkalleen haluat tarjota, ja ketkä ovat tarkalleen pahimpia kilpailijoitasi? Nämä pääsevät lapputalkoiden keskellä vähän unohtumaan. Erityisesti kirjasta jäi mieleen se, miten tarkkaan ja yksityiskohtaisesti tulisi tietää, mitä tekee. Mitään ei tule jättää puolitiehen.

 

Markkinointisuunnitelman tekoon kirja antoi hyvän ja toimivan kolmivaiheisen toimintamallin. Markkinointisuunnitelma oli jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäinen oli ’’pre-launch’’-vaihe, toisena ’’launch’’-vaihe, kolmantena ’’maturity’’-vaihe.

Jokainen toimintavaihe oli jaettu kolmeen pienempään osaan: Mikä on toivottu lopputulos? Mikä on SMART-toimintamallin mukainen tavoite?

Mikä on meidän markkinointiviestimme?

Lyhykäisyydessään SMART-toimintamallilla voidaan määritellä fiksu tavoite: mitä tarkalleen halutaan, miten tulosta voidaan mitata, onko tavoite miten saavutettavissa,onko tavoite realistinen ja milloin tavoite tulee saavuttaa.

Prelaunch-vaiheessa meidän toivottu lopputuloksemme oli kohderyhmän huomion kerääminen aktiivisella sekä optimoidulla sisällöntuotannolla ammattimaisissa sosiaalisen median kanavissa. SMART-tavoitteemme oli näkyvyyden lisääminen sekä kontaktien saaminen esimerkiksi

sosiaalisen median kanavissa. Markkinointiviestimme oli, että haluamme tuodaitsemme näkyville uutena, parempana vaihtoehtona reissaajille sekäkotoa käsin työskenteleville.

Launch-vaiheessa toivottu lopputulos oli, että pystyisimme sitouttamaan asiakkaat liideiksi. SMART-tavoitteenamme oli saada uusia sitoutettuja asiakkaita esimerkiksi sähköpostipostilistoillemme. Tätä kautta saisimme ihmisiä tulemaan järjestämiimme

tapahtumiin. Markkinointiviestimme kautta halusimme viestittää, ettäolemme sisältörikas ja erilainen ratkaisu kotona työskentelylle sekä jatkuvalle matkustelulle. Tarjoamme erilaisia tapahtumia sekä koulutuksia, sekä

yhteistyömahdollisuuksia talon sisällä.

Toimintaan on helppo tulla mukaan.

 

Maturity-vaiheessa haluamme olla kohderyhmän ykkösvalinta, sekä yrityksen ratkaisu nähtäisiin yleisesti ammattipiireissä fiksuimpana vaihtoehtona. SMART-tavoitteemme oli

täyttää paikat etukäteen asiakaspaikat uusissa kohdekaupungeissa hyvän markkinointistrategioinnin avulla. Viestinämme se, että olemme koko Suomentavoittava yhteisö täynnä mahdollisuuksia.

 

3 Työkalujen pakkaaminen takaisin laatikkoon

 

 

Kirja antoi hyviä tukipilareita markkinointisuunnitelman luomisprosessiin.

Erityisesti koin hyödylliseksi kirjan lukijalle esittämät kysymykset:

kirja kyseenalaisti ja ikään kuin ’’sparrasi’’ ideaa koko ajan parempaan suuntaan ja tiukempaan pakettiin.

Tuntui että kirjan ja lukijan välinen yhteys pysyi tiiviinä ja intensiivisenä koko lukukokemuksen ajan.

Oli mielenkiintoista, miten keskustelu kirjan kanssa sai oman ajatustyön toimimaan paljon sujuvammin. Jokaisesta kappaleesta sai edes jotakin irti, sillä asiaa oli todella tiiviisti, enkä kokenut mitään muuta kuin muutamaa vanhentunutta kappaletta turhaksi.

Erityisesti kirja on hyvä työväline erittäin tiukasti kohdennetun markkinoinnin parissa työskentelevälle, sekä oman ’’nichen’’ löytämisen kanssa painijalle.

Itse aion lukaista kirjaa vielä uudelleen oman blogiprojektin kannalta.

Minulla on ollut itselläni hieman hankaluuksia määritellä oma ’’niche’’, ja rajoittaa oma sisällöntuotantoni siihen aihealueeseen.

Kirja antoi paljon työkaluja kriittiseen ajatteluun ja turhien asioiden delegointiin esimerkiksi omaan sisällöntuotantooni ja sen kehittämiseen parempaan suuntaan.

 

 

 

 

Ella Eronen

Osuuskunta Mahtia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!