Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Niksejä viestintään Rantakioski Mahlan yrittäjille

Kirjoitettu 19.12.15
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Pillillä vai pasuunalla? – Viestinnän käsikirja yrittäjille
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Liisa-Maria Patjas, Leea Seppänen  
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lainasin kesällä kirjan Pillillä vai pasuunalla?- viestinnän käsikirjan yrittäjälle. Halusin oppia paremmaksi viestijäksi, sillä se ei ole vahvin osa-alueeni. Kesäprojektimme Rantakioski Mahla oli täysin uusi kioski Köhniön uimarannalla. Viimeisin kioski oli toiminut 2000- luvun alussa, joten tarvitsimme vinkkejä kuinka vahvistaa markkinointia ja uusia ideoita viestintään varsinkin, kun kesä osoittautui sateiseksi ja kylmäksi, jolloin uimareita ei juurikaan näkynyt.

 Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa kirjassa oivallisesti: ”Yrityksen täytyy viestiä, muuten asiakas ei löydä yritystä. Hiljaista yritystä ei ole olemassa, ainakaan kovin kauan. Tämä kirja kertoo jokaiselle yrittäjälle, miten tehdä monikanavaista viestintää ja markkinointi. Ja niiden kautta lisätä yrityksen myyntiä.”

Reflektoin suurimmat onnistumiset ja kehityskohdat seuraaville Mahlan yrittäjille.

Ennen kuin lähtee viestimään ja markkinoimaan kaikista tärkeintä on selventää projektiryhmälle muutama asia:

  • Kuka viestii? Kuka konkreettisesti viestii Mahlan asioista eri medioihin ? Viestiikö päivittäin työvuorossa oleva henkilö vai markkinointivastaava?
  • Kenelle viestitään? On tärkeää tietää kuka on viestisi kohderyhmä, ketkä ovat tärkeimmät kohderyhmät? Miten muille sidosryhmille viestitään? Viestitkö 35- vuotiaille perheenäiteille, yhteistyökumppaneille vai kenties toimittajille?
  • Milloin viestitään? Mitä tapahtuu ja milloin?Millainen on Rantakioski Mahlan viesti?
  • Millä keinoin?Sähköpostilla, internet-sivuilla, flyereillä, somessa, lehtijutuilla tai mainoksilla, kampanjalla..
  • Viestinnän tulosten seuranta: Miten viestintä toimii? Mitä aiotaan mitata? Pitääkö kohdentaa tai tehostaa viestintää?

Meillä toimi Facebookin välityksellä viestintä hyvin. Kanta-asiakkaat tottuivat katsomaan päivittäin infomme. Infosimme päivittäin veden lämmön, kuulumiset ja jos jotain poikkeuksellista tapahtui. Laitoimme Keskisuomalaiset tapahtumakalenteriin isoimmat tapahtumat. Sen lisäksi vanhemmalle väestölle infosimme kioskin seinällä ja lähialueen ilmoitustauluissa tapahtumista. Ensi kesälle on syytä miettiä etukäteen tapahtumakalenteri (ennen kuin Mahla oikeasti aukeaa). Kun tapahtumakalenteri on luotu siihen on hyvä kirjata timeline, jossa on eroteltu projektiryhmän sisäiset toimet ja ulkoinen viestintä. Näin ollen kiireen keskellä on helppo toimia ja viestinnästä tulee arkea.

Meiltä jäi Maijun kanssa vähäiselle paikallisille asukkaille viestintä. Mahlan avajaisia ennen voisi jakaa flyereitä ja mitata niiden toimivuutta kirjan alennuskikalla. Eli liittämällä flyeriin esimerkiksi alennuksen tai ilmainen kahvi palauttamalla kuponki Mahlaan, saat tietää kuinka hyödyllinen markkinointi oli.

Panostimme Mahlan ulkoasuun paljon: Mahla- rakennuksen väritys, printtimateriaalien väritys ja työasumme olivat sävy sävyyn. Mahlan vihreästä tuli paljon kiitosta.

Muutama helppo parannus kesään 2016:

  1. A-standi tien reunaan, joka näkyy ohikulkijoille
  2. Tiekyltit Killerin ja sairaalan teiden varteen, mahdolliset aukiolokyltit valotolppiin.
  3. Etukäteen tehty tapahtumakalenteri ja sen levitys Keskisuomalaisen tapahtumakalenteriin ja muihin tapahtumakalentereihin.
  4. Nettisivut? Mielestäni yrittäjien tausta tulisi kertoa paremmin. Viime vuonna tuli kysymyksiä yrityksen nettisivuihin Facebookin välityksellä. Pitäisikö Rantakioski Mahla välilehti tehdä Osuuskunnan omille nettisivuille vai tehdä Mahlalle omat, simppelit nettisivut, jotta Rantakioski Mahla on luotettava ja se löytyy Googlettamalla.
  5. Puskaradio puri Mahlan asiakkaisiin paremmin kuin esimerkiksi maksullinen FB-markkinointi. Kannattaa pitää jatkossakin huolta asiakaspalvelun laadusta, jonka vuoksi monet kanta-asiakkaistamme käy kioskilla.
Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!