Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

NO FEAR

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Pekka A. Viljakaisen kirjan NO FEAR. Se kertoo ”digicowboyden” eli nykynuorten uudenlaisesta tavasta luoda uransa ja niiden tärkeydestä yrityksille tulevaisuudessa. Löysin paljon samaa nykyisen opinahoni, Tiimiakatemian, kanssa.

Keskeinen teema kirjassa oli no fear, kuten kirjan nimikin kertoo. ”On masentavaa, että erityisesti Eurooppalaisessa yritysmaailmassa johtajien pelko on suurin esti luoda uusia innovaatioita.” Uudet, rohkeat kokeilut ovat Tiimiakatemiankin yksi johtavista ajatuksista. Meitä kannustetaan kokeilemaan uutta ja rikkomaan omia rajojamme, ylittämään itsemme ja saavuttaman joskus mahdottomiltakin tuntuvia tavoitteita. Kyllä se varmasti ”keskeneräistä” tiimiyrittäjää joskus kauhistuttaa, mutta täällä onneksi kokeillaan. Tietenkin kokeiluja haluaisi nähdä enemmänkin, ja rohkaista itseä sekä muita siihen enemmän.

Olemme INTOn kanssa tehneet muutamia rohkeita kokeiluita kuluneen vuoden aikana. Ne ovat olleet sellaisia asioita, missä en olisi ikinä voinut kuvitella edes vuosi sitten olevani mukana. Haimme esimerkiksi kaksi viikkoa kestävälle Euroopan reissulle viime keväänä mukaan kahta tuntematonta matkustajaa. Kaksi viikkoa kahdessa pienessä asuntoautossa tuntemattomien ihmisten kanssa, kuinka hullulta se kuulostaa? En tiedä, miettikö kukaan hetkeäkään sitä, että mitä olisi tapahtunut, jos markkinointimme olisi mennyt pieleen. Entä jos kukaan ei olisi noteerannut hakujamme mitenkään, olisiko meitä nolottanut? Kuka olisi vastannut muiden tiimiyrittäjien kyselyihin siitä, että mikä meni pieleen? Miten siihen olisi suhtauduttu? Tai miettikö kukaan sitä, jos tuntemattomat olisivatkin olleet hulluja ja olisivat aiheuttaneet matkallemme vaikeuksia? Olisimmekohan menneet ”riita poikki ja voita väliin” –tekniikalla vai selvittäneet asian rahalla – maksettu lentolippu Suomeen ja that’s it?

Kokeilimme myös kuluneena kesänä Laivurissa laajennettua anniskelualuetta. Sitä ei oltu Laivurin historiassa koskaan kokeiltu, että hankitaan parkkipaikallemme 400 asiakaspaikkaa lisää. Ei meillä oikeastaan ollut mitään näyttöä siitä, että rahamme ja vaivamme maksettaisiin takaisin tapahtumilla. Ainoastaan edellisen vuoden myynnit tietyiltä päiviltä, mitkä eivät olleet kovin vakuuttavia. Mutta ei mennyt aikaakaan kun rakennusaidat ympäröivät Laivurin aluetta ja piha oli täynnä asiakkaita. Kokeilumme oli onnistunut ja opettavainen – kannatti siis olla rohkea ja kokeilla.

Sitä en tiedä, onko Ideaosuuskunta INTO tyhmänrohkea vai ihan vaan rohkea. Vielä emme ole rohkeutemme takia saaneet takkiin.

Viljakainen nimittää kaikkia vuoden 1985 jälkeen syntyneitä PlayStation-sukupolveksi. Hän on ottanut selvää, mitä tämä sukupolvi haluaa ja odottaa johtajaltaan.

INNOSTUS. Se on ominaista juuri tälle sukupolvelle, ja sitä he odottavat johtajaltaankin työelämässä. He tahtovat tehdä uusia kokeiluja ja tehdä rohkeita tekoja. He haluavat eroon perinteisestä ”johtaja-alaiset” –mallista.

VASTUULLISUUS. He haluavat, että johtaja on esimerkiksi tietoinen ympäristöasioista, ja ottaa siitä vastuuta omalta osaltaan. He haluavat, että johtaja ottaa vastuun omista teoistaan, näkemyksistään sekä virheistään. Rehellisyys on PlayStation-sukupolvelle tärkeä arvo.

YHTEENKUULUVUUS. Tämä sukupolvi tahtoo omata työyhteisönsä kanssa syyn ja tarkoituksen toimia yhdessä, tiiminä. Illanistujaiset ja vapaa-aika eivät riitä yhteenkuuluvuuden tunteeseen. Yhteen hiileen puhaltamiseen tarvitaan missio.

Tämän lisäksi sosiaalinen media on yhä enenevissä määrin mukana myös työelämässä työkaluna. Käytännön asiat ja viestintä hoidetaan usein jo sosiaalisessa mediassa, ja johtajan pitää olla myös tässä asiassa ajan hermolla. Johtajan tulee päästää irti vanhoista toimintamalleista. Jossain nimeltä mainitsemattomassa oppilaitoksessa tästä koostuvaa kombinaatiota saatetaan kutsua kaverijohtamiseksi, mutta en sitten tiedä.

Kiteytettynä: PlayStation-sukupolvi ei arvosta perinteiseen esimiestehtävään pääsyä urallaan. Tämä sukupolvi haluaa tehdä juuri sitä, mitä itse haluaa. Kuulostaa vähän Tiimiakatemian meiningiltä, joka on täynnä tätä pleikkarikansaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!