Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tarinatuokio

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Elisa Sihvonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: All marketers are liars (tell stories)
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En ollut aikaisemmin miettinyt tarinoiden merkitystä markkinoinnissa, kunnes kuulin markkinoinnin tunnilla Seth Godinin kirjasta All marketers are liars (tell stories). Halusin tietää mikä on tarinan rooli markkinoinnissa ja missä menee valheen ja tarinan välinen raja.

Kirja kertoo tarinan voimasta ja kuinka markkinointi on tarinan luomista. Pitää osata kertoa tarina, jonka haluamme uskoa. Tarinan pitää sopia kuulijan maailmankuvaan ja arvoihin. Nykyään kuluttajille on miljoona vaihtoehtoa samasta palvelusta tai tuotteesta, mutta ei aikaa valita. Pitää siis luoda tarinan kautta mielikuva, mikä saa asiakkaan valitsemaan tuotteen. Esimerkiksi itse arvostan vihreitä arvoja ja tuppaan valitsemaan aina kaupan hyllyltä jotain, missä lukee luomu. Saan siitä itselleni paremman olon, oikeutan sillä ostokseni.

Harvoin ostamme mitä tarvitsemme, ostamme mitä haluamme. Haluamme ostaa esim. kalliin Chanelin laukun vaikka voisimme yhtä hyvin käyttää paljon edullisempaa kangaskassia. Käyttö tarkoitus on kuitenkin sama. Haluamme olla osa tarinaa ja me itse luomme valheen.

Tarinan kertominen tai luominen ei ole valehtelua, se on mielikuvan luomista, joka muuttuu kuluttajalle todellisuudeksi. Hyvän tarinan pitää olla kertomisen arvoinen. Pitää löytää ensin pienempi segmentti, joka on halukas kuulemaan tarinan ja jakaa samanlaisen arvomaailman. Yrityksestä tai vaikkapa poliitikosta innostunut pienempi ryhmä haluaa levittää tarinaa puolestasi. Syntyy lumipalloefekti.

Godin tuomitsee valehtelun ja harhaan johtamisen. Kuluttaja on älykäs ja keksii kyllä jos häntä on huijattu. Valehtelusta ja harhaanjohtamisesta jää aina kiinni. Valehtelu pilaa yrityksen tai pahimmassa tapauksessa koko alan maineen. Valehtelu ei ole kestävää markkinointia.

Pidin siitä, että kirja oli helppo ymmärtää ja sen saa sovellettua heti käytäntöön. Mielenkiintoista nähdä miten iso merkitys tarinan valinnalla on eri aikoina. Esimerkiksi 10 vuotta sitten vain hyvin pientä osaa väestöstä kiinnosti vegaani tuotteet ja nyt jokaisessa tuotteessa korostetaan vegaanisuutta. Tarinan pitää pysyä ajan tasalla tai tarttua pienempiin ryhmiin ja tarjota heille jotain aivan uutta.

Opin kirjasta uusia näkökulmia ja sain vastauksia kysymyksiini. Tarinan kerronta on ehto markkinoinnille ja erottumiselle. Jos tuote tai palvelu on hyvä, mutta se ei myy, muuta tarinaa. Tarinalla ei haluta aiheuttavan kuluttajalleen vahinkoa vaan tuovan hänelle lisäarvoa. Markkinointi on kuin erikoinen taidemuoto, pitää osata tulkita montaa eri asiaa, ei saa jämähtää vanhaan aina halutaan uutta. Siinä pitää olla luova ja uskaltaa kokeilla myös asioita, mitä ei ole vielä aikaisemmin kokeiltu. Päähäni jäi soimaan kaikki ”tarinat” joihin uskon, nyt en saa niitä pois mielestäni.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!