Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nykypäivän tarinankertojat

Kirjoitettu 26.08.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Mielipidejohtaja - voittajan resepti toimialasi valloitukseen
Kirjan kirjoittaja: Jarkko Kurvinen, Lauri Sipilä
Kategoriat: 9.01. Oppiminen, 9.06. Markkinointi

Nykypäivän tarinankertojat, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Nykypäivän tarinankertojat

Lahtelainen nuori mies Arttu Lindeman myy ensimmäisellä singlellään platinaa. Lakko -niminen videobloggaaja tuottaa oman vaatemalliston Jack&Jonesin kanssa ja juontaa omaa TV-ohjelmaansa Subilla. Heitä molempia seuraa sosiaalisessa mediassa myös satoja tuhansia henkilöitä. Nuorison keskuudessa he ovat kuin julkkiksia: yhteiskuvia ja nimikirjoituksia haluavia löytyy jonoksi asti ja heidät tunnistetaan kadulla paremmin kuin monia pitkän linjan muusikoita tai näyttelijöitä.

Mikä tekee heistä niin suosittuja? Vain muutamassa vuodessa Arttu Lindemanista ja Lakosta sekä lukuisista muista YouTuben sisällöntuottajista on kasvanut eräänlaisia someilmiöitä. Oman elämänsä kuvaaminen videolle ja niiden julkaiseminen YouTubessa on luonut aivan uudenlaisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen, toteuttamiseen ja tiedon jakamiseen.

Haluan avata hieman omaa näkökulmaani asiaan.

Lapsena halusin olla supersankari. Nyt kun olen kasvanut isommaksi, olen miettinyt sen merkitystä. Vaikka supersankariksi tuleminen kuulostaa nykyään 21-vuotiaan Tomin mielestä absurdilta, havaitsin kuitenkin tärkeän opin ja viisauden myös sen pienen pojan puheissa. Pienenä nimittäin uskallamme unelmoida tarpeeksi isosti. Asetamme itsellemme tavoitteita ja haaveita miettimättä liikaa, pystymmekö saavuttamaan niitä tai onko kukaan aikaisemmin tehnyt niin. Uskomme puhtaasti vain itseemme ja uppoudumme täysin ajatusmaailman muodostaman tarinan voimaan.

Kun kasvamme aikuisiksi, alamme yhä helpommin epäröimään ja pelkäämään ulkopuolisten reaktioita, syrjintää tai varsinkin epäonnistumista. Meidän pitäisi ottaa siis oppia lapsilta, jotka ovat rohkeita, uskaltavat sanoa asiat ääneen eivätkä pelkää heittää ilmoille absurdeilta kuulostavia unelmia. Mitä jos vain uskaltaisimme tehdä niitä asioita, joista oikeasti haaveilemme ja siirtyä epämukavuusalueelle voittamalla pelkomme?

Olen aina ollut erittäin kiinnostunut tarinoista. Sen vuoksi Mielipidejohtaja kiinnitti huomioni laajassa kirjavalikoimassa. Siinä keskeisimpiä teemoja ovat somemarkkinointi, videot, blogit ja ennen kaikkea tarinat.

Millainen on sitten hyvä tarina? Kuinka saamme sisällön mieleenpainuvaksi pelkästään puheen muodossa videolla tai tekstinä blogissa?

Mielipidejohtaja –kirjassa esitellään kuusi rakennuspalikkaa, joiden avulla muodostetaan unohtumaton tarina ja viesti saadaan välitettyä.
Vastaanottajalla tarkoitetaan tarinan tekstin lukijaa tai videon katsojaa.

Nämä rakennuspalikat ovat:

  1. Yksinkertainen viesti
  • Tarinan lukija tai katsoja pystyy lokeroimaan viestin johonkin tuttuun aiheeseen tai samaistumaan
  • Vain yhteen pääaiheeseen, kysymykseen tai päätelmään keskittyminen
  • Tarinan opetus on selkeästi havaittavissa
  1. Odottamaton viesti
  • Muut eivät ole kertoneet samaa tarinaa
  • Tarina tarjoaa uuden näkökulman tuttuun aiheeseen
  1. Konkreettinen viesti
  • Vastaanottaja tajuaa, mitä tarinalla halutaan viestiä
  • Tarinan hyödyllisyys on tunnistettavissa
  1. Viestin uskottavuus
  • Onko tarinan kertoja tarpeeksi uskottava tarinassa esittämien asioiden, lupauksien ja tavoitteiden lunastamiseen?
  • Vastaanottaja voi tarkistaa, että esitetyt asiat pitävät paikkaansa
  • Tarina tukee jotakin suurta kokemusta tai havaintoa
  1. Tunteiden herättäminen
  • Tarina herättää tunteita puolesta ja vastaan
  • Tarina liittyy lukijan tai katsojan omaan kokemukseen
  • Tarinan sävy on henkilökohtainen ja kertoja eläytyy siihen
  1. Viestin mieleenpainuvuus
  • Tarinassa on sisäänsä imaiseva alku ja napakka lopetus
  • Tarinan vastaanottaja jakaa tarinaa ja sen viestiä eteenpäin
  • Tarina pysyy lukijan tai katsojan mielessä vielä myöhemminkin

 

Nokkelimmat varmasti jo arvasivatkin vastauksen, kun alussa kerroin ”tubettajista” ja kysyin, mikä heistä tekee niin suosittuja nykymediassa nuorison keskuudessa? Vastaus on yksinkertaisesti tarinat. He kertovat omaa tarinaansa kuvaamalla elämäänsä ja jakamalla videot katsojilleen. Tubettajat muodostavat omaa henkilöbrändiään videoidensa kautta ja heillä on vaikutusvaltaa nuorisoon huomattavan paljon.

Nämä tubettajat ovat uskaltaneet. Monet heistä ovat aloittaneet hyvin epävarmoina ja pelkästään kameralle puhuminen on pelottanut heitä. Mutta ainoastaan uskaltamalla pystyy kehittymään. Videoilla on sanottu ääneen monia huomiota herättäviä asioita, puututtu ennakkoluuloihin ja tärkeimpänä uskallettu kertoa omia ajatuksiaan ja unelmiaan muille. He ovat olleet yhtä rohkeita tuomaan ajatuksensa esille kuin viisivuotias Tomi supersankariunelmansa, välittämättä kritiikistä ja epäonnistumisen pelosta. Ulkopuolisten reaktiot jakavat edelleen kansaa osiin, mutta huimat seuraajamäärät kertovat kuitenkin jotain positiivisesta suosiosta.

Tubettajat ovat käyttäneet (suurin osa varmasti tietämättään) aiemmin mainittuja tarinan rakennuspalikoita, joiden avulla ovat luoneet itsestään ja elämästään mielenkiintoisen tarinan. He jakavat henkilökohtaisia kokemuksia omasta elämästään, jakavat katsojien kanssa ilot ja surut sekä ovat helposti lähestyttäviä ja samaistuttavia henkilöitä.

Siinä missä aiemmin julkisuuden henkilöt olivat etäisiä esikuvia, joita ei päässyt juurikaan seinäjulistetta lähemmäksi, pääsevät näiden tarinankertojien katsojat olemaan vuorovaikutuksessa heidän kanssaan kommenttien, kuvien ja tapaamisten merkeissä. Katsojat ovat myös aktiivisesti levittämässä eteenpäin tubettajien tarinoita ja kanssaelävät niitä yhdessä sosiaalisen median välityksellä.

Viimeisimpänä tubettajien vaikutusvaltaa on pystytty hyödyntämään myös erilaisten yhteistöiden ja kampanjoiden merkeissä joko puhtaasti tuotteiden mainostamisen tai vaikkapa liikenneturvallisuuteen liittyvien valistusvideoiden merkeissä. Nämä henkilöt antavat kasvot ja välittävät viestiä samalla tavalla kuin urheilijat ja näyttelijät ovat tehneet jo pidempään. He välittävät siis tarinoita. Se on tehokasta sisältömarkkinointia, jota nykypäivän sosiaalisen median kanavat mahdollistavat.

Jos joku ihmettelee, miksi vertaan näin räikeästi tubettajia ja yrittäjyydestä kertovaa Mielipidejohtaja -kirjaa ja sen asioita, niin mielestäni tarinoiden kertominen, henkilöbrändit, markkinointi ja kohderyhmän tavoittaminen ovat hyvin tärkeitä tekijöitä molemmissa. Molemmat ovat myös itseäni kiinnostavia aiheita, joten saan myös parhaat opit irti soveltamalla kaikkea lukemaani omiin kiinnostuksen kohteisiini ja toimintaani.

Haluan omissa teksteissäni yhdistää saamiani oppeja ja tietoja lukemistani kirjoista, omista kokemuksistani ja ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä, joiden pohjalta lähden viemään asioita käytäntöön. Tässäkin tekstissä olen pyrkinyt pelkän kirjan sijaan yhdistämään tietoa eri lähteistä ja  soveltamaan niitä omiin ajatuksiini.

Minulla on tavoitteena olla kirjan esittelemä mielipidejohtaja omalla alallani. Haluan toimia monipuolisesti media-alan vaikuttajana. Tärkeimpänä tavoitteenani kuitenkin on olla tuomassa esiin nuoria menestystarinoita ja auttaa heitä saavuttamaan omat unelmansa, sen sijaan että keskittyisin olemaan itse valokeilassa.

Jos tubettajien kaltaiset nuoret ovat nykypäivän tarinankertojia, minun tavoitteenani on olla joku päivä tarinankertojien mentori, inspiraatiojohtaja. Haluan olla myös maailman paras siinä.

Kuulostaako ehkä hieman hullulta tai absurdilta? Niin pitääkin. Uskallan ainakin kertoa tarinani ja tavoitteeni.

Uskallatko sinä?

 

Tomi Rytkönen

Brand Manager

tomi@osuuskuntawire.fi
044 355 4847

 

Tagit: , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!