Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nykypäivän sponsorointi

Kirjoitettu 03.03.14
Esseen kirjoittaja: Timo Perttunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sponsorointi
Kirjan kirjoittaja: Eero Valanko
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

SPONSOROINTI

 

Mikä sponsorointi?

 

Kielitoimiston mukaan sana “sponsorointi” tarkoittaa rahoittajaa, taloudellista tukijaa ja kustantajaa. Mitä sponsorointi todellisuudessa on ja mistä sen tunnistaa?

 

Kirjassa oli 20 kohtaa joista sponsoroinnin eli YHTEISTYÖKUMPPANUUDEN voi tunnistaa. Kirjaan tähän alle mielestäni ne tärkeimmät elementit. Nämä ovat yhdessä sen tunnusmerkistöä ja samalla vahvuuksia:

 

  • Sponsoroinnissa on kaksi osapuolta: sponsoroiva yritys ja sponsoroinnin kohde.
  • Sponsorointi on sopimussuhde (yhteistyökumppanuus) näiden välillä.
  • Se on vuokra- ja kauppasopimus molemmille.
  • Kohde omistaa oikeudet, sponsori vuokraa oikeudet yhdistämiseen.
  • Suhde perustuu yhteistyöhön, josta molemmat hyötyvät.
  • Antaa aineellista ja aineetonta lisäarvoa molemmille.
  • Sponsorointi perustuu yrityksen strategisiin tarpeisiin ja on aina INVESTOINTI.
  • Sille asetetaan aina mitattavat tavoitteet, joiden toteutumista seurataan.
  • Sponsorointi rakentaa brändiä, sen erottuvuutta ja sen merkitystä.
  • Se osoittaa tehokkaasti ja konkreettisesti yrityksen arvot käytännön toiminnan kautta.
  • Sponsoroinnin tavoitteena on lisätä yrityksen myyntiä joko lyhyellä tai pitkällä aikavälillä.

 

Jatkossa kun yritämme hommata johonkin projektiin sponsoria, niin meidän tulisi käydä tämä lista läpi ja tämän jälkeen listata ne koukut millä yritys lähtisi mukaan. Meidän tulisi etsiä asiat mistä sponsori voi oikeasti hyötyä, eikä vaan tarjota NÄKYVYYTTÄ niin kuin yleensä teemme.

 

Aion jatkossa miettiä tarkemmin ja käyttää myynnin tukena mm. sponsorin arvojen hyödyntämistä, kertoa esimerkkejä millä tavoin sponsorointi rakentaa / vahvistaa heidän brändiä, miten he erottuvat muista samankaltaisista yrityksistä ja minun pitää muistaa painottaa, että se ei ole yritykselle yksinomaan KULUERÄ vaan tarkoituksena on kasvattaa molempien osapuolten myyntiä.

Lisäksi tulevalla sponsorille kannattaa myös kertoa että sponsorointi on “win win win” -tilanne: sponsori – kohde – kohdeyleisö

Nykyaikaiselle sponsoroinnille löytyi myös erittäin hieno määritelmä, joka kuuluu seuraavasti:

 

“Sponsorointi on sponsorin ja kohteen välinen, aineellisiin ja aineettomiin suoritteisiin perustuva, mielikuvien vuokraamista koskeva juridinen yhteistyösopimus, joka perustuu molempien osapuolten erilaisiin tarpeisiin. Se on molemmille strateginen ratkaisu ja kaupallinen investointi, joka suunnitellaan luovasti ja jota hyödynnetään käytännössä sekä yhdessä että erikseen markkinointiviestinnän eri keinoin. Se tuo mitattavaa lisäarvoa molempien osapuolien toimintaprosessiin.”

Sponsoreille soitettaessa tulee siis muistaa ainakin seuraavat asiat:

  1. Myynnin kasvattiminen!
  2. Brändin kehittäminen tai sen vahvistaminen.
  3. Yrityksen arvojen näkyminen konkreettisesti.

 

Näihin kun löydämme vastauksen niin en näe syytä miksi yritys kieltäytyisi sponsoroinnista. En kuitenkaan ole koskaan ollut itse sponsorina joten en voi varmaksi tietää mitä sponsoroiva yritys haluaa tämän lisäksi, mutta sitä kannattaakin kysyä suoraan yritykseltä. Anna yritykselle muutama selkeä vastaus, mutta muista esittää myös kysymyksiä joihin lupaat etsiä vastauksen.

 

Street Hockey 2014

 

Olemme koko kevään ajan yrittäneet Street Hockey projektiryhmän kanssa myydä yhtä pääsponsori paikkaa. Mietimme silloin että se on vain yksi kauppa ja Street Hockey konsepti kuulostaa omaan korvaan niin hyvältä, että minkä ihmeen takia siihen ei löydettäisi YHTÄ pääsponsoria? Tottakai me löydetään ja kääritään hyvä palkkio siitä itsellemme! – mutta ei…

 

Tämä homma siis aloitettiin jo syksyllä 2013 ja nyt elämme helmikuuta 2014. Homma meni suunnitellessa ja puheluita ei tullut hirveästi otettua. Miksi emme soittaneet tai miksi minä en soittanut niin montaa puhelua kun olisi pitänyt?

Syy on yksinkertainen: pelotti! Pelotti niin kovasti se ei vastaus, että jäi koko puhelu soittamatta! Jokaisen yrityksen kohdalla mille soitin mietin vain epäonnistumista. “Jos tämä yritys ei lähde mukaan, niin emme tule saamaa pääsponsoria. Tämä yritys sopisi täydellisesti Street Hockey kiertueelle!” Sitten kun lopulta uskallat soittaa jollekin suurelle yritykselle ja kerrot heille Street Hockeystä ja puhut niin paljon että asiakas ei saa suunvuoroa, ja lopulta kun asiakas saa suunvuoron, kuuluu hänen suustaan vastaus: “Olemme jo laatineet budjetin koko loppuvuodelle, valitettavasti olette hieman myöhässä.”

 

Tässä vaiheessa leuka on mennyt rintaan ja seuraava puhelu on soitettu muutaman vuorokauden päästä. Tämä siksi koska päässä on pyörinyt vain epäonnistuminen ja tieto siitä, että vain YKSI sponsori pitää hommata, onhan tässä aikaa! Nyt maaliskuussa onkin sitten melkoinen kiire! Onhan yrityksen laatineet budjetin, kyllä minä sen uskon, mutta he ovat varmaan myös budjetoineet sinne sponsorointirahaston tai muun vastaavan, joten tämä: “Olemme jo laatineet budjetin koko loppuvuodelle.” on vain ystävällinen tapa sanoa EI KIITOS.

 

Miksi he sanovat ei, jos kerta sponsorointi hyödyntää molempia osapuolia taloudellisesti ja antaa brändille lisää arvoa? He sanovat ei, koska emme osaa kertoa heille todellisia perusteluja tai hyviä vastauksia. Olemme osanneet kertoa vaan sen että he saavat näkyvyyttä, loppu on pitänyt asiakkaan keksiä itse, ja ei sponsoreita kiinnosta keksiä itse näitä asioita ja tuhlata siihen aikaa, he haluavat valmiita vastauksia!

 

Street Hocekyn kanssa myymme myös Jyväskylän paikallissponsoreita, jota emme ole vielä(kään) aloittaneet. Tässä asiassa pitää parantaa ja etsiä paikallissponsoreillekin ne valmiit vastaukset. Meidän tulee myös muistaa käyttää sponsoreita hyväksi muutenkin kuin pelkästään rahallisen tuen kanssa. Meidän tulee hyödyntää yhteistyökumppania uusien sponsoreiden / yhteistyökumppaneiden hankinnassa. Voimme tehdä tämän niinkin vanhanaikaisella konstilla kuin KYSYMÄLLÄ.

 

Mitä minun siis tulee muistaa?

  1. Parempi aloittaa hyvissä ajoin, eikä jättää viime tippaan.
  2. Anna asiakkaalle valmiiksi vastauksia, ei oletuksia.
  3. Jos et koita, et voi voittaa.
  4. Käytä yhteistyökumppaneita mahdollisimman paljon hyväksi!

 

 

Timo Perttunen

Mittava Innovations

tipi@mittava.fi

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!