Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Nyrkkeilyanalogiat somessa

Kirjoitettu 11.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Jab, Jab, Jab, Right Hook
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuck
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vaynerchuck kiteyttää kirjassaan sosiaalisen median markkinoinnista menestymisen avaimet kauniiseen ajatukseen, tai kenen mielestä nyrkkeilyanalogiat kauniita ovatkaan. Jab, jab, jab, right hook ajatuksena on mielenkiintoinen ja harmittavan vähän käytetty. Ajatusmalli on se, että ensin on sparrailtava ennen kuin potentiaalista asiakasta voi edes alkaa oikeasti tähtäämään sillä kuolettavalla oikealla koukulla, eli kaupalla. Kun asiakasta ensin on pehmitelty vaikkapa informatiivisilla blogipostauksilla tai viihdyttävillä videonpätkillä, voi pikkuhiljaa alkaa harkitsemaan sitä, että heiltä pyytäisi jotain, eli kysyisi kauppaa.

Nykyään hyvä somepreesens on yritysmaailmassa tai itseasiassa kenellä tahansa menestyshaluisella lähes pakollinen asia. Ole siellä missä ihmiset ovat niin ihmiset kuulevat sinusta. Näin ollen yksi tärkeimmistä taidoista menestystä janoavalla on kerätä itselleen yleisö, jota oikeasti kiinnostaa asiat, joita teet. Puhutaan sitten yrityksestä, joka haluaa myydä valmennuksia tai vaikka minun bändistä, molemmissa tapauksissa seuraajien kerääminen on lähes välttämätöntä, jos menestys on mielessä. Ja tämän yleisön luomiseen sitten kertookin Gary meille kirjassaan vastauksen ja se on juurikin jab, jab, jab, right hook!

 

Miksi sitten niin harva käyttää tätä strategiaa somessa toimiessaan? Vastaus saattaa yllättää! Lue seuraava lause ja katso järkyttävät kuvat! On paljon helpompaa pyytää heti ja kaiken lisäksi se vie vähemmän aikaa.

Kuvahaun tulos haulle easy

Huomattavasti vaikeampaa taasen on vaikkapa ottaa selvää yritykseesi liittyvistä asioista ja kirjoittaa se blogiteksti, josta olisi potentiaaliselle asiakkaallesi hyötyä. Se vie aikaa ja ehkä jopa rahaa. Lisäksi sinun ehkä pitää opetella uusia asioita ja mikä pahinta mennä epämukavuusalueellesi. Mutta jos kaikkien näiden vaikeuksien selättäminen käy kuin tanssi, minulla on hyviä uutisia: saatat ehkä menestyä!

Antaminen ei ole lyhyen tähtäimen hommaa, josta voisi odottaa välitöntä kassavirtaa tai suosiota. Se vaatii aikaa. Ehkä kuukausia, ehkä jopa vuosia joissain tapauksissa. Mutta kuvittelepa kassavirtaasi pitkällä tähtäimellä. Kun olet tarjonnut asiakkaallesi vuoden ajan laadukasta sisältöä, josta hän on voinut oppia ja jopa viihtynyt, onko hän halukas ostamaan tuotteesi, jos vain pyydät? Ei, kysy mieluummin ”kuinka monta kertaa hän on halukas ostamaan tuotteesi?”. Kun brändi sisältöineen ja hyötyineen on juurrutettu päähän, siitä ei myöskään asiakkaasi päästä hevillä irti, ei edes vaikka puhuttaisi minun hevibändistä. Nyt puhutaan nimittäin sellaisesta asiasta kuin CLV eli Customer Lifetime Value. Käsitteenä se on varsin helppo, eli kuinka paljon asiakkaasi elinaikana generoi sinulle kassavirtaa. Todellisuudessa se on varsin monimutkainen ja varsinkin yrityksen alkutaipaleella varsin haasteellinen hahmottaa. Mutta usko minua, tai ennemminkin Garya. Se kannattaa!

 

Mitä siis vielä odotat? Jotta voit pyytää, sinun on ensin annettava.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!