Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Olet itse pahin hidasteesi

Kirjoitettu 16.03.15
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sanoista euroiksi
Kirjan kirjoittaja: Sami K.
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

Olet itse pahin hidasteesi, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Tämä essee on siitä mielenkiintoinen, että ajatukseni yhdistyvät sekä kirjaan, kirjailijan blogiin, omaan taiteilijapersoonaani että ystävyyssuhteeseen kirjailijan kanssa. Sanoista euroiksi kertoo siitä, kuinka blogista tehdään tuottava. Kirjan kirjoittaja taas kertoo siitä, mihin kaikkeen pystyy kun uskaltaa yrittää.

 

”Jokainen menestystarina lähtee rohkeudesta kokeilla ennakkoluulottomasti jotain uutta ja mielenkiintoista” – Sami K.

Tuon aallon harjalla on kyllä pelottavaa kulkea. En itse ole kovin rohkea ihminen, enkä mielelläni tuo itseäni esille. Sisälläni asuu kuitenkin kapinahenki, joka haluaa huutaa koko maailmallesormet pystyssä ”ASENNETTA PERKELE!”. Asenne on se asia mitä arvostan itse ihmisessä eniten. Totta kai arvostan myös perusarvoja rehellisyyttä ynnä muuta, mutta kaikista eniten merkkaa se, miten ihminen asennoituu omaan elämäänsä.

Minulle Sami onkin opettanut näiden vuosien aikana kaksi olennaista asiaa, joita sivutaan hiukan myös tässä kirjassa:

  1. Ainut este mikä matkasi varrella on, olet sinä itse.
  2. Hyvän maun rajoissa oman edun tavoittelu on ainut tapa menestyä.

 

”Bloggaajana menestyminen vaatii tukijoita, mutta myös niitä, jotka voimallisesti vastustavat ilmiötä” – Sami K.

 

Minusta tämä lause pätee kaikkeen tekemiseen. Menestyksellä on aina kannattajansa ja inhoajansa.

Minulle tämä on ollut todella raskas taival. Totta kai suosion mukana on tullut vastustajia, jotka syyttävät minua itseni myymisestä ja pinnallisuudesta. Suurin haasteeni on kuitenkin ollut itseni kanssa käymät taistelut. Olen aina yrittänyt vakuuttaa itseni ja muut siitä, että olen muutakin kuin nätit silmät. Minusta on vain väärin, ettei minulle anneta edes mahdollisuutta kertoa mitä oikeasti tiedän. Saan lähes päivittäin viestejä, joissa kehutaan ulkonäköäni, mutta ketään ei kiinnosta mitä sen kuoren sisästä löytyy. Tästä johtuen minulle tulee suunnilleen kerran viikossa kapinakohtaus, jolla muistutan itselleni, että olen paljon muutakin kuin kuori. Tämän kohtauksen aikana opettelen uutta tietoa tai peilaan vanhoja oppejani nykyisiin projekteihini. Myös nämä kirjoitukset syntyvät pienen kapinamielen tuotoksena. Kapinani on purkautunut myös lavaesiintymiseeni ja tulevaisuudessa aion hyödyntää tätä myös burleskissa.

Itseasiassa juuri tämän kirjan kirjoittaja opetti minulle, kuinka voin kääntää tuon minua häirinneen ominaisuuden hyödyksi. Pääsen tekemään asiaa josta pidän (pin-up-mallina toimiminen) ja voin käyttää sitä markkinointina asialle, jota oikeasti haluan tehdä (elämystuotanto ja tapahtumat). Näin saadaan lisättyä näkyvyyttä, jota jokainen ilmiö vaatii.

 

Ilmiö ei synny ilman laajaa näkyvyyttä

Kirjassa kerrotaan hyviä perusoppeja myös blogin markkinointiin muissa sosiaalisissa medioissa. Olen itse vielä aika lapsen kengissä blogini kanssa, mutta Facebookin ja Instagramin opit olen sisäistänyt hyvin. Paras oppi Samilta on ollut ympäristön tarkkailu. Kun tarkkailet hetken aikaa ympäristöä, jossa haluat toimia, opit helposti sen pelisäännöt ja toimintatavat. Esimerkiksi minä olen tarkkaillut ahkerasti liikennettä Instagramissa.

Tällä hetkellä minulla on Instagramissa seuraajia 1158 ja keskimäärin yksi kuva kerää 80 tykkäystä. Minun profiilissani eniten tykkäyksiä keräävät aina selfiet tai laadukkaat pin-up-kuvat. Vähiten tykkäyksiä taas saa kuviin, joissa ei näy kasvoja. Instagramissa saa hyvin lisää seuraajia, jos onnistuu saamaan kuvansa kiinnostavan yhteisön feediin.

Sama kikka toimii myös Facebookissa. Tehokkain tapa saada uusia tykkäyksiä on julkaista omia kuviaan sivuilla, joilla on jo ennestään paljon seuraajia. Facebook-sivustani on tällä hetkellä tykännyt 1272 ihmistä ja julkaisujeni kattavuus viimeisen 6 päivän aikana on ollut 25 651 henkilöä. Eniten huomiota saa aina kuvilla.

Facebookissa seuraan tällä hetkellä aktiivisesti Viva Las Vegas Pin-up Contestiin päässeitä tyttöjä. Olin itsekin yllättävän lähellä sitä paikkaa ja nyt haluan katsoa, kuinka mukaan päässeet tytöt ylläpitävät omia fanisuhteitaan. Tavoitteenani on päästä ensi vuonna finaaliin saakka. Minun kannattaisi seurata myös muutamaa tapahtumatuottajaa ja ruveta kartoittamaan näiden kahden välimuotoa. Siihen väliin haluan itse sijoittua.

Tällä hetkellä suurin haasteeni on muuttaa pelkkä kiiltokuvatytön imago myös ammattitaitoisen tapahtumatuottajan muottiin. Nykyistä yleisöäni ei kiinnosta asiatekstit, he haluavat nähdä vain kuvia. Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että tämä johtuu osittain siitä, etten uskalla kirjoittaa englanniksi. Vaihdoin vasta neljä kuukautta sitten pääkielekseni englannin Instagramissa ja Facebookissa ja molempiin on tullut sen jälkeen pyöreästi tuhat uutta tykkäystä, pääsääntöisesti ulkomailta. Aikaisemmin en suostunut käyttämään englantia kuin hätätapauksissa, enkä vieläkään mielelläni puhu englanniksi, vaikka kirjoitustaitoni ovatkin parantuneet huomattavasti. Pitkän tekstin kirjoittaminen on silti vielä liian hankalaa minulle.

Ennen perustelin tätä ratkaisua sillä, ettei minulla ole tarvetta suunnata ulkomaille. Nyt olen kuitenkin huomannut, että minulle voisi olla suomen ulkopuolella paljon paremmat markkinat. No tämä jääköön vielä ajatuksen tasolle.

 

Näköjään tähän esseeseen ei tuo ansainta puoli mahtunut. Jos rahan tekeminen blogilla kiinnostaa, niin tämän linkin takaa löytyy siihen ratkaisu: http://sanoistaeuroiksi.fi/

 

Loppuun vielä hyvä muistisääntö: Samoja tekoja toistamalla saa samoja tuloksia. Kun halutaan kasvaa, vanhat rutiinit on korvattava uusilla.

Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!