Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Olet nössö markkinoijaksi

Kirjoitettu 11.12.16
Esseen kirjoittaja: Juuso Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tekstin otsikko oli klikkimainos. Herättikö se kenties jonkin tunnereaktion? Toivottavasti, sillä muuten kyseinen viesti oli tehoton. Jos se kuitenkin herätti ajatuksia ja sinusta tuntuu ettei markkinointisi ole tarpeeksi vaikuttavaa, olet juuri oikean artikkelin äärellä.

MIKÄ EROTTAA SISSIMARKKINOIJAN MASSAMARKKINOIJASTA?

Sissimarkkinoija pyrkii herättämään tunteita mahdollisimman edullisin keinoin. Hän tähtää tarkasti rajatun kohderyhmän huomion saamiseen, jotta markkinointi johtaisi joskus lopulta myös myyntituloksen kasvuun ja oikeaan toimintaan. Hän miettii asiakkaan kannalta olennaisia pointteja, jotka ovat merkityksellisiä hänelle tai hänen ongelmansa ratkaisemiseksi. Älyn ja ennen kaikkea tunneälyn käyttö on sallittua.

Sissimarkkinoija suhtautuu nihkeästi kaikkia suuria ja kalliita markkinointikeinoja kohtaan. Kalliit lehtimainokset, ulkomainonta tai tv-mainokset eivät välttämättä johda koskaan asiakkaan toimintaan, mutta markkinoijan omat rahat siinä kyllä hupenevat. Se onkin markkinoijien yksi isoista haasteista, kuinka saada lopulta asiakkaan ostohalu muuttumaan toiminnaksi eli rahavirraksi.

KOHTI ASIAKKAAN TOIMINTAA

Markkinoijan eteen sattuu monia miinoja mihin on helppo astua, jos ei tule miettineeksi viestin perille viemistä kunnolla. Kohderyhmän on erityisen tärkeää olla selvillä, muuten markkinointiviesti on kuin haulikolla ampuisi umpimähkään. Pelkkää napakymppiosumaa harvemmin siitä syntyy. Tämän vuoksi jokaisen markkinoijan on hyvä noudattaa seuraavanlaista Sissimarkkinointi -kirjasta löytyvää ohjetaulukkoa viestinsä hiomiseksi, ja kysyä itseltään kuin asiakkaan roolissa nämä kysymykset markkinointiviestinsä vastaanottamisesta:

sissimarkkinointi

Ne, joille markkinointiviestiä ei ole millään tapaa tarkoitettu ovat tässä kohtaa täysin toissijaisia. Jos viesti esimerkiksi herättää pahennusta, sillä ei ole merkitystä, sikäli markkinoinnin suhteen toimitaan vielä lain rajoissa. Tunnereaktiot tuovat mainokselle yleensä lisää huomiota, joka on aina positiivista. Nimittäin jos sanomasi ei ketään vihastuta, niin ei se myöskään ihastuta. Latteat, merkityksettömät mainokset johtavat hyvin harvoin toimintaan ja tässä suhteessa niillä ei ole merkitystä sissimarkkinoijalle, joka ajattelee vain ja ainoastaan vastinetta markkinointiin satsaamilleen euroille ja minuuteille. Ilman myyntiä ei mikään yritys pyöri, ja siksi sanoman tehokkuus on ensiarvoisen tärkeää.

EROTU TAI KUOLE

Markkinoinnilla tulee erottua joukosta. Tehdä asiat jotenkin räväkämmin, uskaliaammin ja hurjemmin kuin muut. Ihan kiva ei ole lopulta kivaa kenellekään. Näin ollen markkinoinnilla tulee olla myös selkeä tavoite, eli se mitä halutaan asiakkaan lopulta tekevän kun viesti on edennyt edellisen kuvan asteikon ”Vaivaudunko?” kohdan ohi. Markkinoijan tulee olla tietoinen tässä tilanteessa mitä toivoo asiakkaan tekevän. Halutaanko asiakas saada vierailemaan liikkeessä, tilaamaan ilmainen näyte, ottamaan yhteyttä vai suoraan ostamaan? Tämä on erityisen tärkeää pystyä määrittelemään, jotta asiakkaaseen saadaan toivotunlainen liike luotua. Sen jälkeen kyse ei ole enää muusta kuin myymisestä.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!