Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Oma oppiminen ja Madridin kopit

Kirjoitettu 20.05.13
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia - Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Timo Lehtosen kirjoittaman Tiimiakatemia – Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi –kirjan ja reflektoin sitä omaan oppimistyyliini. Tarkoitus on myös vertailla meidän ja espanjalaisten oppimistapoja.

Madridin meiningit

Idealeka lähti innokkaana yhteisesti sovitulle reissulle Espanjaan 6.5. Matkustaminen kesti kevyet 25h mutta muutamien tuntien unien jälkeen päästiin Madridin Tiimiakatemialle, joka sijaitsee HUB Madridin yhteydessä.

Aluksi kierreltiin paikkoja ja tutustuttiin Walkinn –tiimiläisiin. Walkinnin toinen tiimiliideri Gentzi kertoi meille paljon tiimistään ja toiminnasta Madridissa.

Madridin tiimiakatemialaiset maksavat koulutuksestaan noin 8000€ vuodessa. He käyttävät ensimmäisen syyslukukauden perusopintoihin, jonka jälkeen siirtyvät oppimaan Tiimiakatemian mallilla.

Kuulostaa rajulle, että opinnoista tulee maksaa tuollainen summa vuodessa (ilmeisesti kuitenkin suurimman osan opinnot rahoittavat omat vanhemmat). Tällöin luulisi motivaation ainakin olevan kohdillaan! Tutkiessani Walkinn –tiimin mittareita huomasin kuitenkin todella monen laahaavan tiimin tavoitteissa. Käsitin myös että tiimin rahallinen tavoite tulee suoraan yliopistolta. Tämä ei ehkä ole paras tapa motivoida, minusta tiimin tulisi itse saada valita tavoitteensa.

Mittareista näkyi mm. se, että kirjapisteet olivat heikolla tolalla. Tämä on myös meillä arkipäivää. Olisi tärkeää lukea tasaiseen tahtiin ja sellaisia kirjoja joista on oikeasti hyötyä sillä hetkellä. Itse olen pysynyt suhteellisen hyvässä lukutahdissa, ja tuntuu että kirjojen valinta alkaa sujua paremmin. Reflektoinnissa on vielä parantamisen varaa mutta se kehittyy varmasti hyvässä tahdissa.

Minulle jäi Madridissa epäselväksi se että onko siellä muita tiimejä kuin Walkinn. Se vaikutti mittareiden mukaan isolta tiimiltä mutta tiimiyrittäjiä ei minään päivänä näkynyt kovin paljoa paikalla. HUB:ilaisia oli paikalla kokoajan paljon ja yhtenä päivänä siellä järjestettiin jokin Samsungin tuotelanseeraus tms.

Eräs HUB:ilainen, Nicola Cerantola kävi yhtenä päivänä kertomassa meille tuotteestaan, ekocanvaksesta. Tämä on uudenlainen Business Model Canvas, joka on tehty ekologisten arvojen pohjalta. Se vaikutti mielenkiintoiselta, ja jos tiimimme on yhtä mieltä, niin haluaisin kokeilla sitä Idealekan kanssa.

HUB:in ja Tiimiakatemian yhteistoiminta vaikutti todella toimivalta, ja se olisi loistavaa toteuttaa myös Jyväskylässä. Tiimiyrittäjät kertoivat saavansa paljon vinkkejä ja apua projekteihinsa HUB:ilaisilta.

Oppimisesta

Olenko minä oppinut mitään vuoden aikana Tiimiakatemialla? Tähän kysymykseen piti heti miettiä vastausta. Tiimiakatemialla oppiminen tapahtuu melko huomaamattomasti. Olen oppinut markkinointia, johtamista, asiakkuuksia ja niiden hoitoa ja paljon muuta. Kaikkea ei edes tiedosta.

Ala-asteelta kaksoistutkintoon asti ”oppiminen” oli sitä että kirjoja luettiin ja päntättiin ulkoa kokeita ja kirjoituksia varten. Täytyy sanoa että esimerkiksi matematiikasta ei ole muuta päässä kuin yhteen- ja prosenttilaskut, sillä näitä olen tarvinnut työelämässäkin. Naurettavaahan se on että kokeista ja kirjoituksista tuli pelkästään hyviä arvosanoja mutta nyt en voi sanoa muistavani niistä mitään. Markkinoinnin teorioista en muistanut yhtikäs mitään TA:lle tullessani mutta nyt ne muistuvat mieleen vaikka unissaankin.

Koen että dialogi on hyvä tapa oppia käytännönläheisyyden lisäksi. Olen oppinut monia asioita pelkästään keskusteluja kuuntelemalla ja niihin osallistumalla. Opettajan monologi omasta aihealueestaan on helvetin paljon tylsempää kuunneltavaa. Dialogin avulla asioita oppii katsomaan monelta kantilta kun aiheesta keskustelee monta ihmistä. Välillä tulee sellaisia fiiliksiä että ei hitto miksen heti ajatellut noin.

Olen tiedostanut että motorolan tekeminen unohtuu minulta aina. Niitä pitäisi olla tekemässä joka välissä mutta jostakin syystä ne jäävät tekemättä. Melko monia Tiimiakatemia -kirjasta löytyneitä työkaluja ja teorioita olen kuitenkin jo käyttänyt. Markkinoinnin taikakaavaa olen pyöritellyt jonkin verran ja toki oppimissopimus on ollut hyvä työkalu oman työn kokonaiskuvan hahmottamiseen.

Asiakaspäällikön rooli on ollut iso oppimishaaste. Hyvän pohjan luonti tiimin asiakashallintaan ja myyntihommiin on todella haastavaa. Myyntipäiviä on saatu järjestettyä ja niissä on tehty useita kokeiluja. Ehkä onnistunein tähän mennessä on ollut arviointipassien myyntisessio. Seuraavaksi olisi mietittävä, miten asiakkuuksia aletaan mittaamaan ja millaista asiakasrekisteriä aletaan rakentamaan. Viime MT:ssä käytiin läpi asiakkuustasoja ja niiden mittaamista. Ap-solu on ollut toimiva niillä kerroilla kun sitä on pidetty, nyt loppukeväästä tosin se on vähän jäänyt. Syksyllä aloitetaan aktiivisesti taas ja mielellään jo kesälläkin palaveerataan.

Tiivistettynä: reflektointia ja konkreettisuutta pitää kehittää. Tämä ei onnistu muutenkuin harjoittelun kautta. Kesällä luen ainakin kaksi kirjaa, valmiina hyllyssä odottavat jo seuraavat opukset: Miten saan ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa (Carnegie, 1937) ja Nautitaan raakana (Hyppönen, 2011). Ensin mainittu vaikutti todella kiinnostavalta kun luin sitä muutaman kymmentä sivua. Olen lukenut nyt melko paljon markkinoinnin ja asiakkuuksien kirjoja joten on hyvä vähän tuulettaa päätä lukemalla välillä jotain muuta.

Katri Rutanen

katri.rutanen@idealeka.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!