Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Innovaatioiden historiassa uudet ideat ovat vain osa yhtälöä. Toteutus on yhtä tärkeää.”

 

Itse koen olevani Suomen Steve Jobs. Viihdyn hyvin itseni kanssa pohtien projektejani ja kaikennäköistä. Tällä hetkellä olen pohtinut paljon raksapäiviä, niiden teemaa, toteutusta ja ennakkomarkkinointia. Kun itse saan hyvän fiiliksen asiaan, saan sen paremmin tartutettua myös muihin ihmisiin. Yleensä suurimman kritiikin olen antanut jo itse. Tämä vie paljon aikaa, mutta olen huomannut, etten todellakaan ole 8-16 – ihminen. Itseni kehittäminen on jatkuva prosessi, johon olen valmis käyttämään aikaa. Kaikki tähtää siihen, että olen joulukuussa 2016 astuessani ulos Piinapäiviltä valmis kaikkiin mahdollisuuksiin mitä elämä tuo eteen.

 

Jobsin tavoin kävelylenkit ovat tulleet itsellenikin tärkeiksi tavoiksi käydä läpi asioita. Äänikirjojen kuunteleminen ja projektien kehittäminen sujuvat kuntoilun ohessa. Samalla koen olevani kokoajan liikkeessä, eikä sohvalla makaamisessa tulevia uppoutumisia tule. Ajattelu vapautuu, kun pääsee syventymään asiaan ja kävelemiseen, kaikki muu jää ulkopuolelle. Pitää varmaan pitää vielä jokunen palaverikin lenkillä niin päästään todelliseen Jobs-vaiheeseen.

 

Elän myös vahvasti tunteella mukana kaikessa tekemisessä. Olen tunteellinen ihminen ja välillä nekin nousevat pintaan. En pidä sitä kuitenkaan huonona piirteenä. Se on osa minua ja ilman sitä en olisi minä. Usein voimakkaimmat tunnemyrskyt jäävät sisälleni, mutta silloin tällöin nekin ottavat vallan. Ainakaan vielä Jobsin kaltaisia raivareita tai itkukohtauksia oman päätöksen hylkäämisen vuoksi ei ole tullut.

 

Haluan olla myös luomassa jotain omaa. Sen aika näyttää mitä kaikkea se sisältää. Ollakseni valmiina sen koittaessa, keskityn itseni kehittämiseen ja verkoston laajentamiseen. Olen hieman samanlainen visionääri kuin Jobs. Esimerkiksi kävelylenkeillä tulleet visiot eivät muuksi muutu ilman toimintasuunnitelmaa. Pyrinkin aina löytämään valmiiksi keinot, joilla pääsen kohti visioita ja tavoitteita. Askel askeleelta, homma hommalta päästään kohti tavoitteita. Esimerkiksi myynnissä ensimmäisiä askeleita on se asiakaskontaktin ottaminen. Itselläni on nyt puolitoista vuotta aikaa kehittää itseäni turvallisilla vesillä Akatemialla ja kokeilla eri ovia katsoen mitä siellä olisi tarjolla. Tällä hetkellä koen, että projektini (Filmie, Global Attack ja 24h-myynti) tukevat tätä. Asiakkaisiin pitäisi olla helppo lähteä katsomaan olisiko meillä mitään tarjottavaa heille.

 

”Paras tapa ennustaa tulevaa on keksiä se.”

 

Tulevaisuutta ei kuitenkaan tehdä yksin. Tarvitset mm asiakkaat, toimittajat, mahdolliset alihankkijat ja tuotteen. Tärkein palanen tässä yhtälössä on kuitenkin tiimi, jonka kanssa teet tulevaisuutta. Vaikka Jobs oli kiinnostunut jo nuorena tietokoneista ja tiesi koodauksen alkeita, ilman Wozniakia ei Apple I:stä olisi koskaan kehitetty. Jobs löysikin juuri oikean ihmisen oikeaan aikaan. Jobs oli kuitenkin heistä enemmän ulospäinsuuntautunut ja kiinnostunut kehittämään bisnespuolta. Wozniakin ja Markkulan kanssa he muodostivat tiimin, joka loi Apple II:sta maailmanlaajuisen hittituotteen. Muissakin tuotteissa, joita Jobs oli tekemässä: mm. Macintosh, NeXT ja Toy Story, pääosassa oli tiimi, jota Jobs ruokki omilla näkemyksillään ja visioillaan. Jälkimmäisellä Applen puoliskolla mm. Ive ja Cook olivat tärkeitä henkilöitä Jobsin tiimissä.

 

Hyvästä Paras – kirjassa Jim Collins kertoi mikä erotti hyvän yrityksen parhaasta. Tärkein palanen oli johtaja, joka osasi kehittää yrityksen, joka pystyi toimimaan ja kehittymään ilman häntä. Steve Jobsista tuli juuri tällainen johtaja. Juuri tämän takia Apple on pystynyt kasvamaan entisestään myös Jobsin menehdyttyä. Viimeisen neljän vuoden aikana Applen osakekurssi on yli kaksinkertaistunut ja Applesta on kasvanut maailman arvokkain brändi (Forbesin arvio 145,3 miljardia dollaria, toisena Microsoft 69,3 miljardia). Huikea saavutus henkilöltä, joka ei saanut koulutustaan loppuun.

 

”Tekikö Alexander Graham Bell jonkinlaisen markkinatutkimuksen ennen kuin hän keksi puhelimen?”

 

Jobs ei kuitenkaan ollut valmis maailman arvokkaimman brändin oppi-isäksi ennen toista tulemistaan. Mm. Macintosh, NeXT ja vielä G4 Cubekin olivat projekteja ilman budjettikuria. Näistä tulikin Jobsin pakkomielteiden kohteita, esimerkiksi NeXTin kotelo maksoi monin kymmenkertaisesti kilpailijoihin verrattuna ja Macintoshin aikataulu petti yli vuodella, koska Jobs tuttuun tapaan vääristeli totuutta. Lopulta Jobs kuitenkin oppi ottamaan huomioon myös budjetin ja joutui tyytymään rakastamassaan muotoilussakin kompromisseihin. Kuitenkaan loppukäyttäjät eli kuluttajat eivät tätä nähneet vaan saivat himoitsemansa tuotteensa ”halvemmalla” ja Applelle jäi enemmän voittoja. Ja tästähän tykkäsivät myös osakemarkkinat.

 

Itselleni yksi suurista kehitysasioista tällä hetkellä on esiintymistaidot. Jokainen asiakaskäynti sekä lavaesiintyminen vievät eteenpäin kohti taidon parempaa hallitsemista. Jobs oli loistava ja jopa hypnoottinen esiintyjä. Hän osasi tarvittaessa hurmata karismallaan ja jopa ”murhata” katseellaan. Itse pyrin tänä vuonna kasvattamaan omaa ”lavakarismaa” ja olemaan entistä valmiimpi lähtemään asiakkaisiin milloin tahansa. Kesän aikana sain viimeistään valaistumisen, että minulla ei oikeasti ole kuin puolitoista vuotta tätä ihanuutta jäljellä. Asiakaskäynneillä kerrytän kokemusta myyntityöstä, itseni likoon laittamisesta ja samalla kerään omaa verkostoani. Mikä muu voi miestä motivoida enempää kuin oman tulevaisuuden rakentaminen? Nyt pyrinkin pikku hiljaa lisäämään haastetasoa suorituksissani, enää tarvitsisi saada oma lukeminen haltuun, niin oltaisiin tekemässä huippuosaajaa.

 

Eli en ole ainakaan vielä Suomen Steve Jobs. En pidä kuukausien omenadieettiä, esiintyminen ja ulosanti ovat eri planeetalta, enkä kuulu Apple fanikuntaan, päinvastoin. Olen kuitenkin suuri Jobsin ihailija ja hänen tekonsa puhuvat puolestaan. Hän oli maailman parhaita monessa asiassa. Itsekin haluan kehittää osittain samoja taitoja huippuunsa. Sen jälkeen tarvittaisiinkin enää se suuri visio ja sen toteuttaminen.

 

”Suuri taide laajentaa makua, se ei seuraa makutottumuksia.”

 

 

Tomi Kosonen

Osuuskunta Nimion

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!