Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Onko avaimia somepääliköksi?

Kirjoitettu 07.06.18
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Crushing it!
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuck
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalinen media ja sosiaalisen median kautta nousevat uudet julkkikset ovat suorastaan arkipäivää. Some kanavat, kuten Instagram, YouTube ja Snapchat vaikuttavat generoivan suurimman osan uusista tunnettuuteen nousseista kasvoista. Tuntuu siltä, että monet, jo pelkästään lähipiirissäni, ovat yrittäneet (enemmän tai vähemmän tosissaan) saada julkisuutta/tienata rahaa näiden kanavien avulla. Onhan se käynyt itselläkin mielessä, että leivän tienaaminen ulkomailla reissatessa olisi huippujuttu, mutta en ole vielä ihan vakuuttunut sen helppoudesta. Gary Vee sai tämän matkan tähtiin kuulostamaan lähes naurettavan yksinkertaiselta. Kirjassaan Crushing it, hän jakoi omia vinkkejään eri kanavien käyttämiseksi ja elintärkeitä ohjenuoria ihmisten ”houkuttelemiseksi”. Vaikka ammattisomettaja huikealta kuulostaakin, en kyllä vielä ihan näillä neuvoilla usko pinnalle pompsahtavan.

 

Garyn mukaan vahva henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa on avain onneen tämän hetken yrittäjyydessä. Tässä asiassa olen kyllä hänen kanssaan samaa mieltä. Miljoonat ihmiset lataavat sisältöä someen, siitä ei vain voi erottua, ellei luo itsestään jollain tavalla omalaatuista. Ei tarvitse olla outo (se kyllä varmasti auttaa), kunhan tekee jotain erilaista ja/tai tekee sitä hyvin. Hyvin tekemisellä tarkoitetaan nyt siis asiakaslähtöisyyttä, sisällön mielekkyyttä sille ryhmälle kelle se on suunnattu ja oman persoonan läpi lyömistä. Gary onkin luonut kuuden kohdan listan asioista, joiden on vain täytyttävä, että matka maan syövereistä taivaisiin on mahdollista.

 

  1. Autenttisuus – Sinun tulee olla niin oma itsesi, kuin vaan ikinä mahdollista. Huijarit tunnistetaan helposti ja maine kaatuu heti näin käydessä. Sinä et pysty tekemään itsestäsi väkisin miellyttävää kaikille, joten keskity siihen, millainen oikeasti olet ja anna sen näkyä läpi.
  2. Intohimo asiaa kohtaan – Mielekkäistä asioista on aina helppo puhua. Jos asia on suorastaan intohimo, siitä puhumista ei voi lopettaa. Sisällön tuottaminen on paljon helpompaa, kun aihe on koko ajan läsnä, eikä siitä puhumista tarvitse pakottaa. Helpointa on kulkea matkassa, kun keksiä pyörää uudelleen.
  3. Kärsivällisyys – Some-näkyvyys ei tapahdu yhdessä yössä. On onnekkaita ihmisiä, mutta heitäkin hyvin vähän. Somen kautta maineen niittäminen on hidasta hommaa, eikä sitä pysty tekemään, ellei pinna riitä.
  4. Kova työ – Ajan lisäksi, oman henkilöbrändin luominen vaatii kovan määrän työtä. Täytyy olla online koko ajan, vaikuttaa oikeissa paikoissa ja tehdä pitkää päivää. Netflix saa jäädä, jos vaihtoehtona on oikeiden ihmisten löytäminen ja kontaktointi.
  5. Trendien harjalla pysyminen – Ilmiöt menee ja tulee, varsinkin somessa. Jos oikeasti haluaa nousta ja luoda itselleen näkyvän some-brändin, tulee olla kaikkialla, missä muutkin ovat. Tämä tarkoittaa sitä, että some-alustat ja hastagit on omaksuttava sitä mukaa, kun ne tulevat.
  6. Oikeat taka-ajatukset – Raha ei saa olla ainoa motivaation lähde. Garyn mukaan, kaikilla tunnetuilla some-persoonilla on altruistiset lähtökohdat; tarkoittaen, että he ajattelevat muita enemmän kuin itseään.

 

 

Minusta on tavallaan huvittavaa lukea, että vain altruistiset lähtökohdat tuottavat oikeasti kauaskantoisia some-persoonia, kun ontuhansittain oppaita; kuinka tehdä rahaa sosiaalisella medialla. Jos lähtökohta on jo siinä, että luet opasta, kuinka tehdä rahaa netissä, eikö yksi fundamentaalinen peruskohta ole jo vähän niin kuin kuopattu. Ymmärrän kyllä, että jos jo valmiiksi haluaa auttaa muita, jossain tietyssä asiassa ja haluaa vaan laajentaa asiakaskuntaansa, on otettava selvää hommien toimivuudesta. Kuitenkin, moni lukee näitä opuksia, koska unelmoivat ”some-tähteydestä” tai ”helposta” työstä netissä. Miten tuollaisista lähtökohdista enää noustaan siihen, että ”olen täällä vain auttamassa”?

 

Yksi Garyn omasta mielestäni ehdottomasti parhaista vinkeistä on kuitenkin se, että sisältöä tuottaessa on keskityttävä enemmän dokumentointiin, kuin uuden luomiseen. Videot, kuvat, mitä ikinä tuotetaankin, ovat paljon helpompia pitää autenttisina ja ylipäätään tuottaa, jos ne tulevat luonnostaan, vähän niin kuin elämän ohessa. Ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset. Mitä lähempänä tuotettava sisältö on tuottajaa, sitä kivempi sitä on katsoa. Aiheen ollessa lähellä sydäntä, se on yleensä myös arjessa mukana, jolloin siitä on vaivatonta tuottaa sisältöä.

Instagramin ja Snapchatin lyhyet videot ovat suosittuja, koska ne eivät ole turhan kiilloteltuja. Olen huomannut, että itsekin nautin niiden katsomisesta juuri siksi, koska ne ovat niin aika ja paikka sidonnaisia. Niistä löytyvät kaikkein autenttisimmat tunteet ja riisutuimmat tilanteet. Tarinavideot kuitenkin vaativat hiukan enemmän, kuin vain kuvan aamukahvista ja sydän-emojin, ollakseen mielekkäitä. Yleensä niistä täytyy olla myös jotain hyötyä tai iloa katsojalle. Ruoanlaittovideot ovat mielestäni huikeita. Kokki pääsee esittelemään fotogeenistä luomustaan ja samalla minä saan reseptin ja kokkausohjeet.

 

Harva kirjan pointeista tulee täydellisenä yllätyksenä. Jokainen seuraamani sosiaalisen median tunnettu henkilö toteuttaa näistä asioista kaikkia. Salaisuus tässä jutussa taitaa kuitenkin mielestäni piillä momenttumissa ja siinä aiheessa, josta luo sisältöä. En usko, että Jenna Marbelsin kaltainen persoona enää nousisi massan joukosta, sillä sisällöllä, jota hän tällä hetkellä luo. Kuitenkin, aloittaessaan sisällöntuotannon YouTuben alkuaikoina, kilpailu ei ollut yhtä kovaa ja ihmiset rakastuivat hänen persoonaansa. Nyt hänellä on niin paljon seuraajia, että se on käytännössä ihan sama, mistä hän tekee videoita, sillä ihmiset katsovat niitä hänen takiaan, ei sisällön. Jenna suunnittelee yllättävän vähän nykyistä sisältöään (on sanonut asian ääneen itse), mutta sillä ei ole mitään merkitystä katsojakunnalle.

Toisena ihailtavana esimerkkinä, joka edelleen tuottaa korkealaatuisia, oikeasti erilaisia videoita on Ryan Higa. Hän on tuottanut sisältöä YouTubeen jo yli kymmenen vuoden ajan, eikä ole vieläkään tinkinyt laadusta tai luovuudestaan, päinvastoin. Hän tuli tunnetuksi erilaisten, hauskojen ja idearikkaiden sketsipätkien luomisella ja edelleen käyttää parhaillaan, jopa viikkoja pelkästään yhden videon luomiseen. Luonnollisesti, myös häntä katsotaan, pelkästään hänen itsensä takia, mutta uskon myös, että hänen suorastaan outoja ideoitaan ja mielenyhtymiään videoita katsotaan, lähes puhtaasti niiden sisällön takia.

Uskon myös vahvasti, että samanlaisia statuksia, kuin Jenna Marbelsilla tai Ryan Higalla, on lähes mahdotonta saavuttaa, johtuen siitä, että he ovat olleen pinnalla niin pitkään. Kyse on varmasti myös omasta mielipiteestäni ja näkökulmastani, koska olen sen ikäinen, että olen katsonut heidän videoitaan koko heidän uransa ajan. Sekin hienous somessa piilee, että vaikuttajien arvo luodaan eri ikäryhmille aivan eri tavoin. Tähän Gary ei edes anna ohjeita. Kuinka löytää se oikea kohderyhmä, joiden silmissä päästä himotulle statuslevelille?

Jokainen sisällöntuottaja luo sisältönsä itse, mutta merkitys sisällölle tulee puhtaasti katsojilta. On siis vaikea sanoa, mikä on kenellekin merkityksellistä, ja milloin. Tämän vuoksi uskon momentumin olevan kaikkein tärkeä tekijä, vaikka kuinka tikkaisi Garyn listan kohtia.

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!