Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Onko sosiaalisessa markkinoinnissa rajoja?

Kirjoitettu 27.09.14
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Blogimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo & Jarkko Kurvinen
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Milloin sosiaalinen markkinointi menee yli rajan? Onko sosiaalisessa markkinoinnissa rajoja?

 

Ehdotin tänä aamuna tiimillemme, että osallistuisimme ajankohtaisiin kampanjoihin, joilla pyritään edistämään hyvinvointia maailmalla. Esimerkiksi suomalainen #kutsumua -kampanja tekee tärkeää työtä koulukiusaamisen estämiseksi. Vastaavasti ALS Ice Bucket -kampanja lisää tietoisuutta vakavasta sairaudesta ja tietoisuutta lisäämällä kerätään varoja sairauden hoitamiseksi. Yksi mahdollisuus tehdä hyvää on myös ottaa yritykselle kummilapsi vähävaraisesta maasta.

 

Olen luonteeltani vähän hippi, aktivisti tai miksi kukakin haluaa kutsua. Haluan tehdä hyvää ja olen iloinen, että internet mahdollistaa pienilläkin teoilla osallistumisen erityisesti tietoisuuden levittämiseen ja vertaistuen antamiseen. Olen monesti harkinnut liittyväni hyväntekeväisyysjärjestöjen kuukausilahjoittajaksi. Päätin kuitenkin, että haluan auttaa ja nähdä konkreettisesti tekojeni ja rahojeni seuraukset. Näen paremmaksi keinoksi lähteä vapaaehtoiseksi, kun ajoitus on oikea.

 

Yrityksenä osallistuminen hyväntekeväisyyskampanjoihin on vähän kaksipiippuinen juttu. Yrityksellä on monesti varaa tehdä hyvää. Mekin olemme pieni yritys, mutta meille pieni summa on hyväntekeväisyydessä jo paljon. Yrityksessämme on 19 jäsentä ja näin yhdeksäntoista jäsenen verkostot, joille jakaa tärkeää sanomaa. Tiiminä osallistuminen ja yrityksen verkostoja hyväksikäyttämällä voimme saada suuren näkyvyyden kampanjalle.

 

Motiivina kampanjoihin osallistumisella on hyväntekeväisyyden lisäksi näkyvyys. Markkinoimme samalla sekä kampanjaa, että itseämme. Olemme näkyvillä, näytämme tekevämme hyvää. Ajatuksen tasolla siis osallistumme kampanjaan, joka vaatii meiltä hyvin vähän. Pienillä teoilla saamme aikaan näkyvyyden niin kampanjalle, kuin yrityksellemmekin. Jaamme yrityksemme osallistumista ja huudamme suoraan “ME TEEMME HYVÄÄ! OLEMME HYVIÄ TYYPPEJÄ! MEIDÄN KANSSA KANNATTAA TEHDÄ BISNESTÄ!” Onko väärin kerätä näkyvyyttä auttamalla vähäosaisempia?

Tekstissä pyrin käyttämään Kortesuon ja Kurvisen Blogimarkkinointi -kirjasta kerättyjä oppeja.

  • Pidä teksti silmäiltävänä

    • Aloita teksti avainsanomallasi

    • Pidä kappaleet lyhyinä

    • Sisällytä allekaisia luetteloita

  • Käytä huumoria tai metaforia

    • Valitsin metaforat (Kaksipiippuinen juttu)

  • Otsikoi tehokkaasti

    • Kerro, mistä on kyse

  • Hyvä sisältö

    • Uutuusarvo (Teksti on ajankohtainen ainakin omalle tiimille.)

    • Persoonallisuus

    • Kehittyminen (Essee syntyy mielenkiinnosta, ei väkisin pusertamalla kirjan aiheesta)

  • Puitteet

    • Ammattimainen ympäristö (Esseepankki on täynnä alan tekstejä)

    • Edustava omakuva

    • Ole aito

  • Keskustelunherättäjiä

    • Laajasti kiinnostavat aiheet

    • Konkretia

    • Kirjoita selkeästi ja kiinnostavasti

    • Markkinoi blogiasi

    • Älä esitä korneja loppukysymyksiä (Enpä)

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!