Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Onnistu rekrytoinnissa

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Työpaikkailmoituksessamme Satamaravintola Laivuriin haettiin “ensi kesän kesäkavereita” ja kehotettiin työnhakijoita laittamaan vapaamuotoisia hakemuksia tulemaan. Työpaikkailmoituksemme ei siis tihkunut virallisuutta vaan rentoa otetta ja hyvää meininkiä. Halusimme löytää ensi kesäksi Laivuriin töihin oikeat tyypit ja ahkeruutta;  emme niinkään osaamista ja kokemusta ravintola-alalta. Miksi etsimme ennemmin hyvää meininkiä kuin osaamista?

 

Itse työ Laivurissa on suhteellisen helppoa. Emme mekään olleet ammattilaisia pitsan pyörityksessä kuin vasta kesän 2014 jälkeen. Työ on myös välillä hyvin rankkaa, ja silloin työkavereiden ja ilmapiirin merkitys korostuu. Olemme oppineet kahden Laivuri-kesän aikana arvostamaan hyvää ja tsemppaavaa työilmapiiriä. Se auttaa jaksamaan arkena ja sen takia töihin on kiva mennä. Tämä kaikki on yhteisöllisyyttä, mikä on yksi Laivurin tärkeimmistä arvoista. Marja-Liisa Mankan kirjasta Työn ilo poimittuja seikkoja yhteisöllisyydestä:

 

YHTEISÖLLISYYS

  • havaittu tukevan terveyttä, oppimista, hyvinvointia ja tuloksellisuutta
  • luo yhteenkuuluvuutta ja tarjoaa jäsenilleen turvaa
  • yksilöiden erilaisuus tuo yhteisöön sitä energiaa, jolla yhteisöllisyyttä voidaan rakentaa
  • erilaisuuden hyväksyminen on yhteisöllisyyden perusta
  • yhteisöllisyyttä edistäviä tekijöitä: tervehtiminen, kuunteleminen, auttaminen ja lupausten pitäminen ja muita arkisia asioita.

 

“Työyhteisötaidot eivät synny tyhjästä, vaan niitä on opeteltava kuten esimiestaitojakin, mihin on varattava aikaa.” – Marja-Liisa Manka

 

Tulevana keväänä ja kesänä olemme mielenkiintoisessa tilanteessa, sillä olemme muuttaneet Laivurin konseptia aika radikaalisti.

 

  • 2014: 5 yrittäjää, 1 työntekijä
  • 2015: 5 yrittäjää, 3 työntekijää
  • 2016: 3 yrittäjää, 7 työntekijää

 

Tulevana kesänä palkkaamme siis yli tuplasti työntekijöitä verrattuna viime kesään. Nyt olemme mielenkiintoisessa tilanteessa myös siinä suhteessa, että tulevana kesänä meille tulee kolme alaikäistä töihin. Osalle heistä Laivuri tulee olemaan ensimmäinen oikea työpaikka, joten työyhteisötaitojen opettaminen alkaa meidän toimesta. Samalla opettelemme itse työnantajuutta ja esimiestaitoja. Tämän paletin kokoaminen ja kasassa pitäminen tulee vaatimaan meiltä kolmelta yrittäjältä paljon valmisteluja ennen kesää.

 

Hyviin työyhteisötaitoihin kuuluu:

  • kiittäminen
  • ongelmista puhuminen
  • rakentavan palautteen antaminen
  • toisten huomioiminen
  • kohteliaisuus, arvostus, kunnioitus
  • sopiva määrä huumoria

 

Yksi haaste muiden joukossa ensi kesänä on se, että kaikki tulevat työntekijät ovat keskenään enemmän tai vähemmän tuttuja jo ennestään. Me yrittäjät tulemme porukkaan ulkopuolisina. Olemme päättäneet, että haluamme saada työntekijöihimme kontaktia ja tutustua heihin jo kevään aikana, jotta pääsemme porukkaan mukaan. Haluamme tehdä myös Laivurin pelisäännöt selviksi, jotta hommia ei vedetä läskiksi kesällä. Haluamme kuitenkin säilyttää auktoriteettimme työntekijöitämme kohtaan, jotta homman mennessä läskiksi saamme homman taas hanskaan. Hauskaa saa olla, mutta Laivurin ja yritystoiminnan tulee pyöriä mutkattomasti koko kesän ajan. Siksi onkin tärkeää, että meistä kolmesta yrittäjästä joku on aina talossa ja ottamassa vastuun. Se tuo turvaa niin työntekijöille kuin meillekin, uskoisin.

laivurityö3

Rekryprosessi

 

Olemme käyttäneet rekryprosessissamme teoriapohjana Caitlin Friedmanin ja Kimberly Yorion Hyvä pomo vai hankala akka -kirjaa.

 

Kun päätimme, että tänä kesänä voimme ottaa remmiin myös alaikäisiä, alkoi paperihommien selvittely. Kuinka kauan alaikäinen saa olla töissä? Miten työntekijän ikä vaikuttaa palkkaukseen? Saako alaikäinen myydä alkoholia tai edes olla anniskeluravintolassa töissä? Google lauloi kovaa tahtia, alan työehtosopimus on haravoitu läpi monituiset kerrat ja asiantuntijoiden puhelimet pirisi. Kysymyksiä sateli sitä mukaa, kun saimme niihin vastauksia. Onneksi Tiimiakatemia on opettanut oppimaan, muuten olisi voinut käydä luovuttaminen mielessä.

 

Saimme setvittyä käytännön asiat kuntoon ja alkoi olla hakuprosessin aika. Meillä oli selvänä mielessä, ettemme kaipaa ammattitaitoa vaan asennetta. Koska halusimme nuoria lukiolaisia tai ammattikoululaisia, teimme työnhakuilmoituksesta helposti luettavan ja rennon. Netissä Instagram ja Facebook tavoittaa hyvin nuoria, mutta halusimme niiden kylkeen jotain henkilökohtaisempaa. Lähdimme käymään Pielaveden lukiolla kertomassa meidän ajasta Tiimiakatemialla ja kesän duunimahdollisuudesta. Sitä kautta moni innostuikin hakemaan meille töihin ja tuplasimme viime vuoden hakijamäärän.

 

Aimoläjän hakemuksia selattuamme alkoi tulla mutkia matkaan. Kaksi kesää Pielavedellä viettäneenä tunsimme osan hakijoista ja kavereilta alkoi tulla kommentteja heidän tutuistaan.  Jouduimme miettimään missä rajoissa ennakkotiedot saa vaikuttaa. Pari tosi reipasta jantteria laittoi ihan surkeat hakemukset, mutta halusimme kuitenkin haastatella heitä. Olisiko ollut reilua olla kutsumatta hyvän hakemuksen kirjoittanut tyyppi haastatteluun, kun toinen luottaa olevansa meidän suosiossa? Onneksi pääsimme helposti yhteisymmärrykseen siitä, keitä haluamme haastatella.

 

Työhaastattelu on jännittävä kokemus niin työntekijälle, kuin työnantajallekin. Miten saadaan rentoutettua tilanne? Millä kysymyksillä saadaan hakijoista kaikki irti? Mitä jos hakija menee ihan lukkoon? Omia ratkaisujamme oli esim. musiikki taustalle rentouttamaan tilannetta ja miettiä työhaastattelukysymyksiä etukäteen porukalla. Pohdimme mitkä on meidän kannatlta tärkeitä tietoja ja minkälaisilla kysymyksillä saamme jotain irti hakijoiden luonteista. Meille tulee ensi kesänä kymmenhenkinen työporukka. Työyhteisön kannalta on tosi tärkeää, että jokainen työntekijä tulee erilaisten ihmisten kanssa toimeen ja arvostaa meitä.

 

Meidän tilanne on myös siitä erikoinen, että työt alkaa virallisesti vasta puolen vuoden päästä, mutta porukka on jo kasassa. Koska me olemme ne “ulkopuoliset”, jotka eivät vielä tunne muita, halusimme ottaa koko poppoon mukaan suunnitteluun ja kehitykseen. Tutustumisen merkeissä pystymme selvittämään uudesta näkökulmasta sen, mitä työpaikassa, -tiloissa ja -yhteisössä on muokattavaa. Haluamme pysyä työpaikkana, josta työntekijät eivät löydä negatiivista palautetta ja johon vanhat työntekijät tulevat seuraavana kesänäkin riemusta kirkuen töihin.  

Tässä vielä laivurilaisten vinkit lyhykäisyydessään työnhakuprosessiin:

 

A Työnantajalle

Mitä?

  • Tutustuminen rekrylainsäädäntöön
    • mitkä lait ohjaa työsuhdetta?
    • pyydä apua asiantuntijoilta!
  • Mitä odotat uudelta työntekijältä?
  • erilaiset ihmiset toimii

Mistä?

  • kerro tarkkaan mitä etsit
  • hyödynnä verkostoja
  • ilmoita työpaikasta siellä, missä tulevat työntekijäsi ovat

Miten?

  • haastattele
  • luota vaistoosi
  • osaamisen kartotuksen jälkeen kaikki on kiinni persoonasta

Haastattelut

  • valmistaudu, kysy oikeat kysymykset
  • pidä mielessä työyhteisön kulttuuri
  • huomioi tiimi – sopiiko vanhoilliseen porukkaan duracel-pupu?
  • ole rehellinen tehtävästä
  • mahdollisuuksien mukaan testaa hakijaa – koeaika
  • tee hakijan olo mukavaksi – hymyile & small talk

 

B Työhakemus

  • Ole mielenkiintoinen!
  • Mieti miten erotut muista hakijoista
  • Oma-aloitteinen, reipas, ahkera, sosiaalinen ym. kliseet NO NO
  • Myy osaamisesi, älä vain kerro
  • Kirjallinen hakemus ei ole ainoa vaihtoehto
  • Kohdista hakemuksesi yritykseen johon haet
  • Ole oma itsesi

 

C Työhaastattelu

  • Valmistaudu!
  • Saavu ajoissa paikalle
  • Näytä siistiltä, kättele ja ole reipas
  • Ei haittaa, vaikka jännittää
  • Mieti, miten vastaat kiperiin kysymyksiin
  • Valmistele hyviä kysymyksiä
  • Älä kysy, miten helposti saat töistä vapaata
  • Lopuksi ota tilanne haltuun: osoita mielenkiintosi työtä kohtaan, kysy milloin valinnat tehdään ja milloin voit odottaa yhteydenottoa


rekrytointi1

Tiimiyrittäjät

Anna Rönkkä & Mila Lehto

Satamaravintola Laivuri

Ideaosuuskunta Into

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!