Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Oparisoftan tuotteistaminen – Jari Parantainen

Kirjoitettu 18.03.19
Esseen kirjoittaja: Samuel Pöyhönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen -Jari Parantainen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen –         Oparisofta

Jari Parantaisen Tuotteistaminen -kirja sijottui kyllä parhaaseen väliin. Olemme kehittämistä portaalia yrityksien ja opiskelijoiden välille, joka yhdistää tiedon molempien osapuolten hyödyksi. Tuotteistaminen on erittäin tärkeää myynnin kannalta, jotta sitä pystyy edes aloittamaan. Yritän tässä reflektiossa käydä läpi mahdollisimman hyvin läpi mahdollisen tuotteistamisen tietyllä konseptilla. Todennäköistä on, että konsepti muuttuu asiakasrajapinnassa toimimisen johdosta.

Minkä ongelman palvelu ratkaisee?

Oletko koskaan tehnyt opinnäytetyötä? Pystytkö samaistumaan siihen epävarmuuden tuskaan, jonka opinnäyte luo. Ei löydy aihetta, ei löydy kiinnostavaa aihetta. Tuntuuko aivan turhalta tehdä opinnäytetyö, joka ei kiinnosta. Tuntuuko se pakolta? Teetkö sen vain siksi, että pääsisit opinnoissa eteenpäin?

Ratkaisu: Me tarjoamme jokaiselle opinnäytetyötä kamppaileville laajan tarjonnan eri aiheita. Sinun täytyy vain luoda profiilisi ja hakea itsesi aiheiden pariin. Työn valmistuttua, olet oikeutettu palkkioon.

Uutta liiketoimintaa aloittamassa? Tarvitsetko kohdennettua tietoa, jota et kerkeä itse keräämään? Yrityksen kasvu sakkaa, mistä uutta kasvumahdollisuuksia? Tarvitset enemmän tietoa asiakkaista?

Ratkaisu: Me tarjoamme teille motivoituneita opiskelijoita, jotka etsivät teidän aiheeseen tietoa käytäntöön asti. Voit olla aivan varma, että saatte laadukasta tietoa ja uutta näkemystä yrityksenne pulmiin ja haasteisiin. Säästätte aikaa ja resursseja ja voitte keskittyä olennaiseen.

On myös niin, että tarjonta luo kysyntää. Tässä tapauksessa ei ole paremmasta ollut tietoa, mutta nyt on. Eihän 70 -luvulla kukaan tiennyt mikrosta tai sellaista tarvinnutkaan, mutta nykyisin se on aivan pakollinen keittiön laite.

 

Kohderyhmä

Uskomme, että kohderyhmämme ovat opiskelijat, jotka ovat opintojen loppusuoralla. Opiskelijoita voi olla ammattikorkeasta ja yliopistosta. Opiskelijat haluavat merkityksen tekemälleen työlleen. Myös erilaisen projektien työstäminen on mahdollista tämän palvelun alla.

Uskomme, että kohderyhmämme on keskisuuret yritykset, joilla on tiedossa kasvua, muttei omaa rekrytointihenkilöstöä. Kuitenkin niin, että henkilöstö yrityksessä on noin 10-100 hlö.

Kohderyhmä on tarpeen määritellä tarkasti, koska sitähän varten kaikki työ tehdään. Markkinointia avustaa selkeä kohderyhmä. Asiakas kokee, että häntä palvellaan henkilökohtaisemmin. Pystyt antamaan kohderyhmällesi täsmällisempää markkinointia.

 

Mitä tämä palvelu maksaa?

Palvelu on opiskelijoille ilmainen.

Yrityksille on mahdollisesti kaksi hinnoittelumalli vaihtoehtoa.

  1. Asiakasyritys maksaa vain ainoastaan siitä, kuinka monta täsmäystä yritys saa opiskelijoista, kun he ovat laittaneet toimeksiantoilmoituksen portaaliin. Yritykselle riskittömämpi vaihtoehto, kun maksetaan vain tuloksista. Hinta 250€/kk.
  2. Jokainen rekisteröitynyt asiakasyritys voi julkaista tietyn verran toimeksiantoja kuukaudessa. Tähän hinnoittelumalliin voisi kuulua paketit HIGH, PREMIUM, TRY.

HIGH

Rajoittamaton määrä toimeksiantoja palveluun. Sponsorointipaketti markkinointiin, josta yrityksille haetaan näkyvyyttä esitteissä, mainoksissa ja messuilla. Täsmäystä voisimme vauhdittaa kontaktoimalla opiskelijoita puhelimitse ja saaden heitä aktiiviseksi. Jokaiselle toimeksiannolle nosto kuukaudessa.

129€/kk tai vuosisopimus 1450€.

PREMIUM

Kuukaudessa 2 toimeksiantoa palveluun. Toimeksiantojen nostot ylemmäksi portaalissa, josta opiskelijat löytävät nopeammin toimeksiannot (yksi nosto kuukaudessa).

50 €/kk.

TRY

Kokeile, ihastu ja jatka. Saat yhden kokonaisen kuukauden kokeilla maksutta palvelua ja päättää sen jälkeen jatkatko sen käyttöä. Asiakas ei sitoudu mihinkään kokeilujakson aikana. Kokeilujakson päätyttyä asiakas tekee päätöksen jatkosta.

 

Näissä hinnoittelumalleissa onkin hyvä huomata se, että palvelu muuttuu opinnäytetyö formaatista enemmän projektiluontaiseen palveluun, jossa erilaisiin projekteihin voidaan hankkia tekijöitä. Näin myös hinnoittelumalli pysyy järkevämpänä.

Maksuveloitus tullaan veloittamaan joko laskutuksella, e-laskulla tai pankkikortilla riippuen minkälainen hinnoittelumalli sopii parhaimmaksi.

 

Mitä palveluun kuuluu?

Opiskelija

Palvelu koostuu henkilökohtaisen profiilin luomisesta, jossa tulisivat näkyviin henkilötiedot, kuva, työhistoria ja suosittelijat. Opiskelija kartoittaa alueen, jossa hän haluaa etsiä yrityksiä ja heidän tarjoamia toimeksiantoja. Opiskelija ilmoittaa olevan kiinnostunut yrityksen toimeksiannoista ja jää odottamaan yrityksen yhteydenottoa. Toimeksiannon tehtyä olet oikeutettu palkkioon, jonka yritys maksaa tilillesi palkkana. Voit myös laskuttaa yritystä mahdollisuuksien mukaan. Palkkio on sovittu etukäteen ennen työn aloittamista.

Yritys

Palvelu koostuu yritysprofiilin luomisesta, jossa kerrotaan yrityksen perustiedot ja historia. Kerrotaan myös tämän hetken kasvusuunta, missio, arvot ja visio. Jokainen yritys sen jälkeen pystyy kirjoittamaan toimeksiannon julkiseksi jopa koko Suomen alueella. Kun toimeksianto on julkinen, yritys alkaa saamaan kiinnostuneita opiskelijoita ehdolle profiiliin, josta yritys voi alkaa keskustelemaan parhaiten sopivien henkilöiden kanssa. Myös tapaamisen varaaminen on hyvä lisä palvelussa.

 

Kuka tässä palvelusta vastaa?

Palvelusta vastaa Osuuskunta Waisto (2856331-5). Osuuskunta Waisto vastaa palveluineen yrityksien ja opiskelijoiden yhdistämisestä. Vastaamme myös henkilötietojen ja muiden salassa pidettävien asioiden turvallisuudesta palvelussa.

Emme vastaa yrityksen toimeksiannon laadusta tai pitävyydestä. Emme vastaa opiskelijan asenteesta suorittaa annettu toimeksianto.

Törkeä lupausMitä sellaista lupaat, mitä muut eivät?

”Ei enää turhia opinnäytetöitä”. Palvelumme lupaus on nostaa yrityksien kasvun mahdollisuuksia uuden tiedon ja tekemisen varjolla. Palvelumme nostaa lopputöiden laatua ja sen merkitystä.

 

Myy palvelu ensin, kehitä vasta sitten

On erittäin tärkeää toimia ensin asiakasrajapinnassa, jotta tiedämme, olemmeko menossa oikeaan suuntaan. On aivan turha kehittää ja käyttää paljon aikaan suunnitteluun, kun ei edes tiedä onko kukaan valmis maksamaan palvelusta mitään. Meillä onkin nyt yksi asiakas, jonka kanssa toimimme asiakasrajapinnassa, mutta se ei vielä riitä. Tarvitsemme enemmän dataa siitä, mikä toimii parhaiten ja mikä ei. Haluamme suunnitella palvelun yhdessä yrityksien kanssa, jotta se on heille mahdollisimman helppo ja hyödyllinen, resursseja säästävä.

Helpota ostamista

Miksi palvelu saa tuloksia aikaan?

Suosittu palvelu opiskelijoiden keskuudessa. Rahallinen korvaus nostaa toimeksiantojen tasoa ja niiden tekoa. Opiskelijoiden on taisteltava, siitä kuka saa toimeksiannon itselleen.

Miksi palvelusi on järkevä investointi?

Jatkuva uuden tiedon lähde. Saat nopeasti ja vaivattomasti uutta tietoa projekteihin ja innovaatioihin.

Miten ostaja hyötyy tuotteesta?

Asiakas hyötyy tuotteesta edellisten lisäksi myös rekrytoinnin mahdollisuudesta. Tällä tavalla voi testata onko opiskelija mahdollisesti hyvä tuleva työntekijä.

Miten kilpailevat palvelut toimivat?

Kilpailevia palveluita ovat Tiitus, joka toimii yrityksien ja oppilaitoksien välillä. Käyttävät opiskelijoita käden jatkeena. Isompien yrityksien rekryvastaavat tekevät tätä osittain palkkaamalla opiskelijoita töihin, samalla kun he tekevät esim. gradua.

Millaiset mittaus-tai testitulokset todistavat palvelusi hyödyt?

Tähän tarvitsemme lisää tietoa ja tutkimuksia, jotta pystymme varmistamaan asiakkaille palvelun hyödyt myös luvuilla. ”Kuinka monta prosenttia tämä palvelu kasvattaa teidän myyntiä?” on erinomainen argumentti asiakkaalle. Faktaa pöydälle.

Yrityksille on kaikista tärkeämpää rahan investoima hyöty. Mitä tällä investoinnilla saa vastineeksi?

 

Rakenna epäreilu ylivoima

  1. Jostain sellaista, jota ei saa muualta
  2. Palvelusi tuottamista konkreettisista hyödyistä
  3. Hyvästä tarinasta, mielikuvasta tai imagosta

Tarinat iskevät, ne iskevät tunteisiin. Ne herättävät tunnekuohun, mielenkiinnon. Asiakas jää odottamaan lopputulosta.

Halusin herättää omia mielikuvia palvelusta, joita voin kertoa asiakkaalle. Myyjän palvelun adjektiivit pitää olla kunnossa. Mitä sanoja tulee mieleen tuotteestasi? 30 sekuntia aikaa ja paperille kirjoittamaan, sen jälkeen tiedämme minkälaisia ajatuksia tämä herättää.

Saattoi mennä enemmän kuin 30 sekuntia, mutta tässä ensimmäiset ajatukset:

Opiskelijat:                                                                                         Yritykset:

  • Motivoiva –                                                                                                       Monipuolinen
  • Rahakas –                                                                                                          Helppokäyttöinen
  • Työllinen –                                                                                                         Käytännöllinen
  • Oikeudellinen –                                                                                                 Hyödyllinen
  • Edelläkävijä –                                                                                                    Laadukas
  • Tuloksellinen –                                                                                                  Hyödyllinen
  • Järkevä –                                                                                                             Opiskelijoiden runsaus
  • Hyödyllinen –                                                                                                    Edullinen hyötyyn lähden
  • Muokkaa asennetta –                                                                                       Arvokas tiedollisesti.
  • Säästää aikaa –                                                                                                 Säästää aikaa ja resursseja

 

 

Myyntikoulutus myyjille

 

On äärettömän tärkeää käydä myyjille läpi, miksi tällä tavalla tehdään. Mitä voi tehdä ja mitä ei? Näillä kysymyksillä pääsee pitkälle.

  1. Minkä ongelman palvelu ratkaisee?
  2. Miten myyjä tunnistaa parhaat asiakkaat?
  3. Mitkä ovat kilpailevat ratkaisut ja yritykset?
  4. Kuinka myyjän tulisi vastata yleisempiin vastaväitteisiin?
  5. Millaisia referenssejä on käytettävissä?
  6. Miten palvelu on hinnoiteltu?
  7. Miksi tästä palvelusta ei saa antaa alennuksia?
  8. Kuinka asiakas voi ostaa?
  9. Paljonko myyjä ansaitsee, kun hän myy palvelun?
  10. Millaista markkinointitukea olet ajatellut myyjien avuksi?

 

Myyjän tietäessä näihin kysymyksiin vastaukset, on myyjän paljon helpompi asettua myyjän rooliin ja itsevarmuus kasvaa oikealle tasolle. Tämä näkyy heti myyntitilanteessa.

 

Myyntiesityksen rakenne voisi olla tämmöinen:

  1. Avaa kanava
    1. Herätä kuulijoiden tarkkaivaisuus. Käytä tarinaa, yllätystä tai kysymystä
    2. Luo kiinnostus, miksi tämä on tärkeää?
    3. Varmista hyväntahtoisuus, ole nöyrä ja kohtelias
  2. Esitä väite, joka ilman muuta vaatii perusteluita
  3. Perustele väitteesi.
    1. Mikä minä olen sanomaan? referenssit.
    2. Loogiset perustelut.
    3. Vetoa tunteisiin.
  4. Lopuksi anna kuulijalle syy toimintaan.

 

Näiden pohjalta on hyvä tehdä omaa PowerPoint esitelmää. Ei liikaa tekstiä, mieluummin avainsanoja, joista kertoo enemmän suullisesti.

 

Tuotteistajan 7 perisyntiä:

  1. Piilottelet asiantuntumustasi
  2. Vaihdat kohderyhmää jatkuvasti
  3. Et usko tuotteistamisen hyötyihin
  4. Päätät asiakkaan tarpeesta kysymättä häneltä
  5. Keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta
  6. Ratkaiset ongelman, joka ei ole polttava
  7. Aliarvioit työmäärän ja kehityskulut

 

 

Yllättävän laaja prosessi on tuotteistaa palvelu tai tuote kokonaan alkutekijästä lopputekijään. Minulta jäi esimerkiksi tästä pois vaatimusmäärittely, joka määrittää jokaisen työvaiheen työntekijöille alusta loppuun. Vaatimusmäärittelyn ollessa hyvä, työntekijän ei tarvitse kysyä erikseen, vaan hän tietää sen jo ohjeita lukiessaan.

Tässä meidän tuotteistamisessamme on erittäin tärkeää päästä asiakasrajapintaan. Tarvekyselyllä on myös oma merkityksensä, jotta tiedetään palvelun tarpeesta ja sen ratkaisemasta ongelmasta. Tätä tuotteistamista on katsottu opinnäyte ja projektityöskentelyn näkökulmasta, mutta tässähän voidaan miettiä yliopiston kandia, gradua ja diplomeita. Voidaan myös yhdistää opiskelijoiden harjoittelua, jotka löytyvät palvelusta.

 

Jokaisen yrittäjän olisi paras sisäistää tuotteistaminen perinpohjaisesti, ennen kuin edes rupeaa ideoimaan tuotteista tai palveluita. Jokainen keksii ideoita joka päivä, mutta kysymys kuuluu ”miten se toimii käytännössä?” ”Toimiiko se käytännössä niin, että yrityksen kate on 70 % sisäänosto hinnasta?”

 

Meidän täytyy jatkaa tarvekyselyllä ja tuotteistaminen 2 -kirjan luvulla.

 

Ps. Hei luettuasi tämän, saatoit keksiä meidän palvelullemme nimen? Ehdota sitä meille! ”Oparisofta” on vain projektinimi 😊

 

Samuel Pöyhönen

044 033 1951

OskWaisto

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!