Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Opit myynnistä

Kirjoitettu 27.05.19
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Raha ratkaisee
Kirjan kirjoittaja: Jethro Rostedt
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lukemassani kirjassa, viime aikoina suosioon tullut myyntimies Jethro Rostedt antaa humoristisella sävyllä vinkkejä myyntiin. Kirjassa käydään läpi hänen elämänkertaansa, sekä jokaisen kappaleen lopussa on vinkki -osio, jossa hän antaa lukijoilleen tärkeimmät vinkit myyntiin. En ole aikaisemmin seurannut Jethron elämää tai toimintaa. Televisiossa olen satunnaisesti katsonut hänen tv-sarjaansa ja olen saanut hänestä hieman ärsyttävän kuvan. Kirja muutti käsitystä hänen persoonastaan ja on hienoa tietää, miten hänestä on tullut menestynyt kiinteistönvälittäjä ja myyntimies.

”Tuotetietoisuus, argumentointi, ahkeruus, luottamus, kuuntelutaito ja sympaattisuus. Jos jokin näistä ominaisuuksista puuttuu, sinusta tuskin tulee huippumyyjää”

Nämä ovat omasta mielestänikin tärkeimmät piirteet myyjässä. Ilman hyvää kuuntelutaitoa ja ahkeruutta ei ole mahdollista saada kauppaa. Mutta mielestäni tärkeimmät piirteet ovat todellakin kuuntelutaito sekä sympaattisuus, sillä tänä päivänä sympaattisuus myy. Kun ihmiset tulevat kauppaan, on selvää, että hän haluaa tulla huomioiduksi. Näiden eleiden ei tarvitse olla isoja. Tervehtiminen, hymyileminen ja kuuntelutaito riittävät.

Miten sitten puhelinmyynnissä? Kuinka pystyt huomioimaan asiakkaan, vaikka hän ei näe sinua? On tärkeää kuulostaa iloiselta ja tervehtiä heti alkuun reippaasti ja ystävällisesti. Teitittely, kohtelias puhetyyli ja kuuntelutaito toimivat puhelimessa. Vaikka asiakas ei näe, että hymyilet, kyllä sen iloisuuden kuulee äänestä läpi. Nämä taidot ovat itsellä kunnossa, mutta ongelmana itsellä tällä hetkellä ovat tuotetietoisuus ja argumentointi. On tärkeää harjoittaa sosiaalisia taitoja koko ajan paremmaksi ja paremmaksi.

”Älä pelkää asioita etukäteen.”

Yleistä on, että pelätään etukäteen: ”Mitä jos mokaan?”, ”Mitä jos sanon jotan väärin?” Olemalla oma itsensä on kaikkein paras. Mokaaminen kuuluu myyntitaitojen kehittymiseen. Jokainen kenelle tulen jatkossa myymään jotain on kuitenkin samanlainen ihminen kuin itsekin. Hänkin luultavasti itse kamppailut samojen ongelmien äärellä menneisyydessään. Ikinä ei voi tietää millainen asiakas puhelimessa tulee vastaan. Tottakai aina löytyy sellaisia ihmisiä, jotka sanovat vain tylysti että ei kiinnosta, mutta niistä ei pidä lannistua vaan ottaa uutta puhelua vaan perään seuraavaan yritykseen.

Kuitenkin on tärkeää olla rehellinen ja avoin. Täytyy olla rohkea ja kokeilla uusia asioita. Kokeilla uusia menetelmiä keskustella asiakkaiden kanssa myyntipuheluita tai kasvotusten. Kokemuksen myötä löytää parhaat keinot, mikä myyntivinkeistä toimii parhaiten ja mikä huonoiten.

”Joskus tarvitaan pelkkää onnea.”

On totta, vaikka olisi kuinka hyvä myyjä, ei kaupanteko aina onnistu. Jos kohdallesi sattuu vain ihminen, joka on todella kiinnostunut tuotteestasi tai palvelusta, hän kyllä ostaakin sen. Pienet mokat eivät tällaisessa tilanteessa edes haittaa. Kunhan kysyntä ja tarjonta vain kohtaavat toisensa, kauppa on jo melkein syntynyt.

Siksi on hyvä perehtyä yrityksiin etukäteen, että voisiko heitä mahdollisesti kiinnostaa kyseinen tuotteesi tai palvelusi. Tutustua heidän nettisivuihin ja heidän toimintaansa. On helpompi lähteä tarjoamaan myytävää tuotetta tai palvelua kun tiedät yrityksen taustoja. Esimerkiksi jos myyn yhteistyöpaketteja urheilutapahtumaan on hyvä etukäteen selvittää, ovatko he yhteistyössä mahdollisesti jo muiden urheiluun liittyvien järjestöjen tai tapahtumien kanssa.

Myynti ei ole kuulunut vahvimpiin osa-alueisiin, joten halusin lukea kyseisen kirjan sen takia. Myynti on asia, mitä minun täytyy vielä Tiimiakatemian aikana opetella lisää.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!