Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Oppimisbaarit

Kirjoitettu 15.05.17
Esseen kirjoittaja: Heidi Aittanen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

TA Baareilu

Tiimiakatemialla vietettiin oppimisbaaripäivää, 13.4.2017. Baareissa päästiin tutustumaan aiheisiin, joita muut olivat teematreeneissään käyneet läpi. Itse olin mukana suunnittelemassa palvelumuotoilun baaria, jossa hyödynnettiin käänteistä innovointia Tiimiakatemialaisten projekteihin. Uudenlainen ajattelu, tai eri vinkkelistä ajatteleminen vaikutti tuovan muille akatemialaisille joitakin kolahduksia.

Oman baarin vetämisen lisäksi osallistuin crossmedian, myynnin ja johtamisen baareihin. Markkinoinnin baarin jätin tarkoituksella väliin, sillä olen saanut paljon opetusta liidipohjaisesta markkinoinnista omassa projektissani, Rage Cubessa. Tofu, mifu ja bofu ovat tulleet niin tutuksi tässä, joten päätin täydentää tietouttani muilla osa-alueilla.

Crossmedian baariin suuntasin innolla, sillä kuulin siellä olevan keskustelua Linked In profiilien käyttöönotosta ja käytöstä. Itselläni tilanne on se, että minulta löytyy vain profiilikuva,  mutta ei muuta tähdellistä informaatiota. Olen kokenut palvelun jotenkin hankalaksi, joten toivoinkin saavani siihen vinkkejä. Jouduin kuitenkin hieman pettymään baariin, sillä oi niin makoisten keksien lisäksi mieleeni ei jäänyt muita asioita, kuin että olisi hyvä olla profiili Linked inissä, sekä sinne olisi hyvä laittaa tietoa työkokemuksesta ja itsestään. Eikä, ihan totta? Okei, myönnetään että keskustelun lennokkuutta ehkä hidasti Perulaisten läsnäolo, sillä englanniksi kommunikointi aina kummasti hiljentää väen. Tilanne on siis se, että Linked In profiilissani kimaltelee edelleen nimeni lisäksi vain profiilikuva.

Johtamisen baarissa käsiteltiin Golden Circle -ajattelua. Saimme Jarnan kanssa oikein spesiaalikohtelua, sillä osallistuimme siihen baarikierrokseen aivan kaksin. Kiitokset baarista menee ehdottomasti Dimangian tytöille, Elinalle ja Anskulle. Vaikkakin Golden Circle on tuttu työkalu, saimme yhdessä muodostettua Rage Cubeen sisimmän syyn, miksi sitä teemme. Onhan se ollut meillä tiedossa jo projektiryhmän sisällä, mutta ehkä kirkastaminen vielä konkreettisemmin toi myös buustia ja motivaatio omaan tekemiseen projektin sisällä. Sisin syyhän tottakai Rage Cubessa on se, että  ihmiset kokisivat elävänsä. Digitalisaatio, robotisaatio, sekä internetvallankumous aiheuttavat sen, että ihmiskontaktit ja oikeat kokemukset tahtovat unohtua. Rage Cubella on kaikki toisin, siellä koet oikeasti eläväsi. Miksi sitä teemme, tietysti siksi, että koneet eivät pääse kaappaamaan nykyihmiskunnan oikeita kokemuksia.

Myynnin Baarissa käsiteltiin Inbound -marketingia. Myönnettäköön että termin merkitys on jo päässyt unohtumaan ja päällimmäisenä mieleen jäi hassunhauska Alias -erä. Mitä mieleeni painui ja pisti miettimään, on kuitenkin se, että h to h, henkilöltä henkilölle myynti on tehokasta, sekä lisääntyy jatkuvasti. No näinhän se on. Palasin tästä inspiroituneena miettimään taannoista myyntihetkeä, jolloin Rage Cube oli ostajan roolissa, ehkäpä jopa vastahakoisen ostajan. Myyntimies aloitti tietysti kyselemällä meistä, olemalla kiinnostunut sekä liiketoiminnasta, että myös meistä henkilöinä. Sen jälkeen omaksi yllätyksekseni hän kertoi itsestään ja omasta taustastaan. Onhan tuo myynnin keino tietysti, mutta minulla vaihtui heti mielipide kaverista. ”Niin, hänhän on ihan normaali tyyppi, ihan niin kuin mekin.” Myönnetään, että tämä kyllä vaikutti ostopäätökseen, ostimme palvelun, sekä lisäksi suosittelimme sitä eteenpäin. Onnistunut myyntihetki siis sille kaverille. Sain itselleni tästä ehkä hieman rauhallisen mielen. Aina ei tarvitse olla täydellinen myyntimimmi, eikä asiantuntevuuden tarvitse olla tiptop kunnossa. Kun laittaa itsensä ja oman persoonansa likoon, siitä saattaakin tulla ihan erilaisia tuloksia.

Osallistuin baareihin ehkä pienellä varauksella. On kuitenkin hienoa huomata, että avoimen  mielen kanssa saattaa mieleen jäädä isojakin juttuja!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!