Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ostajapersoonat: pohja

Kirjoitettu 29.06.17
Esseen kirjoittaja: Janita Mikkola
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ostovallankumous
Kirjan kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch ja Jukka Aminoff
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Opinnäytetyöni aiheena on markkinointiautomaation strategian suunnitteleminen jyväskyläläisen IT-talon startup-tuotteelle. Olen viime aikoina pintapuolisesti vasta tutustunut markkinointiautomaation määritelmään ja keinoihin, ja nyt monesta automatisoinnin aloitusoppaista oppineena päätin aloittaa ostajapersoonien luomisesta.

Mitä ovat ostajapersoonat? Ostajapersoonat ovat kuvitteellisia hahmoja, jotka kuvaavat tyypillisiä ja ideaalisia yrityksesi asiakkaita. Ne auttavat yritystä luomaan juuri heidän kaltaisille kohderyhmille sopivaa ja vetoavaa sisältöä, joka aidosti auttaa asiakasta löytämään ratkaisun ongelmaansa. Ostajapersoonien kautta on helpompi ymmärtää yrityksen asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä, huolia ja tarpeita, ja näin puhua heille niistä asioista, jotka ovat heille merkityksellisiä. Juuri tämän takia ostajapersoonien luominen on tärkeää juuri markkinointiautomaatiota suunnitellessa; jos sisältö ei toimi, kaikki markkinointi menee hukkaan. (Aaltonen & Yrjölä Sales Communications, Miten luot ostajapersoonia + pohja. Maksuton opas.)

Aion ostopersoonien selvittämisessä konsultoida asiakkaani (jolle toteutan markkinointiautomaation strategian) myyntipuolen sekä asiakaspalvelua tekeviä työntekijöitä, sekä tehdä pienimuotoisen markkinatutkimuksen sekä haastatella nykyisiä asiakkaita henkilökohtaisesti, joko f2f tai puhelimitse. Nykyisten asiakkaiden lisäksi pyrin sisällyttämään tutkimukseen myös potentiaalisia asiakkaita asiakasyritykseni kontaktilistan ulkopuolelta. Myös muutamien asiakkaiden some-profiilien läpikäynti todennäköisesti antaa lisää hyödyllistä tietoa mm. somekäyttäytymisestä ja arjen rutiineista.

Koostan tietojen pohjalta niin monta ostajaprofiilia, kuin tulosten toistuvuudesta käy ilmi. Voi olla, että tutkimuksen pohjalta syntyy vain yksi ostajaprofiili tai jopa yli kymmenen. Yleisesti 3-6 ostajapersoonaa on hyvä määrä. (Matter, https://matter.fi/ostajapersoonat-luovat-pohjan-asiakaskeskeiselle-markkinoinnille/ ) Ostajaprofiilin selvittämiseen haluan vastaukset näihin kysymyksiin:

_______________________________________

HENKILÖTIEDOT

Ikä?
Vuosipalkka?
Koulutus?
Missä / miten hän asuu?

ROOLI TYÖSSÄ

Millä toimialalla hän toimii?
Mikä on hänen rooli tai titteli?
Mistä hän vastaa?
Kenelle hän raportoi?
Kuka hänelle raportoi?
Mitä työkaluja hän käyttää? (Esim. CRM)
Yrityksen koko (liikevaihto / henkilöstömäärä)

TAVOITTEET

Mitkä ovat hänen tavoitteet työssä?
Miten työtä / onnistumista mitataan?
Mitä asioita hän tavoittelee? (Joita hän voi saavuttaa tuotteemme / palvelumme avulla suoraan tai välillisesti)

HAASTEET

Mitä haasteita hänellä on tavoitteiden saavuttamiseksi?
Miten hän itse kuvailee ongelmansa (sanat)?

OPPIMINEN

Mistä hän hakee tietoa uusista asioista? (online-kurssit, tapahtumat, verkostot…)
Mitä julkaisuja tai blogeja hän lukee?
Mihin verkostoihin, ryhmiin tai yhdistyksiin hän kuuluu?

KOMMUNIKOINTI

Miten hän haluaa kommunikoida kumppaneiden kanssa?
(email, puhelin, tekstiviesti, f2f…)

PERSOONAN SANOMIA LAUSAHDUKSIA

  • Esim. En halua kouluttaa koko yritystä uuden järjestelmän käyttöön.
  • Esim. Pelkään menettäväni tietoja vaihtaessani uuteen järjestelmään.

USEIN ESITETYT VASTAVÄITTEET

  • Esim. “On ollut vaikeaa jalkauttaa uusia teknologioita koko yritykseen”
  • Esim. “Ei ole aikaa kouluttaa työntekijöitä erilaisten järjestelmien käyttöön”
  • Esim. “Olen joutunut näkemään monia sotkuisia käyttöönottoprojekteja muilla osastoilla”

MITEN ME VOIMME AUTTAA

Millä tavalla meistä on apua tämän henkilön arjessa?

_________________________________________

Kun nämä asiat olen selvittänyt, alan suunnittelemaan kanavia markkinointiautomaation strategiaa varten sekä myös niihin sisältöjä. Samalla etsin muutaman vaihtoehdon asiakasyritykselleni sopivasta automaatiojärjestelmästä, joiden kautta olisi helppo lähteä ensin markkinoimaan muutaman kanavan kautta, ja sitten skaalata hommaa laajemmaksi.

 

Janita Mikkola
Osuuskunta Wedia / Tiimiakatemia

040 521 2920
j.mikkola@outlook.com

 

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!