Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ostovallankumous

Kirjoitettu 18.05.20
Esseen kirjoittaja: Eetu Laakkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ostovallankumous
Kirjan kirjoittaja: Jukka Aminoff, Mika D. Rubanovitsch
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ostovallankumous

 

Digitalisaatio on kääntänyt kaupanteon valta-aseman päälaelleen, sillä ostajalla on käden ulottuvilla valtava määrä informaatiota. Enää ei tarvitse luottaa sokeasti myyvän osapuolen kertomuksiin, vaan hinnat ja kilpailevat tarjoukset löytävät tiensä ostajan älypuhelimen ruudulle hetkessä. Lähes jokaisen tuotteen tai palvelun kohdalla on useampia vaihtoehtoja mistä valita, joten jokaisen myyntiorganisaation on pystyttävä reagoimaan ja kehittämään myyntiprosessiaan vastaamaan tämän päivän tarpeita. Vaikka palvelusi tai tuotteesi olisi ensimmäinen laatuaan, voit oikeastaan vain hyödyntää hetkellisen tilanteen luomalla vahvemman brändin ja pyrkiä rakentamaan luottamaan mahdollisimman vahvan siteen ostaviin asiakkaisiin. Voit kuitenkin olla varma, että joku tulee tavalla tai toisella kopioimaan tarjontasi, pyrkien kaappaamaan asiakkaasi keinolla millä hyvänsä.

Kylmästä lämpimään

 

Kylmäsoittelu on ollut matkalla historiankirjoihin jo hyvän aikaa, vaikka siitä irtautuminen koetaan usein haastavaksi. Kylmäsoitot koetaan ikäviksi, niin soittajan kuin vastaanottajan puolella, mutta miksi tuossa menneisyyden myyntikeinossa roikutaan? Määrä korvaa laadun ja kylmäsoitteluun turvautuminen on helpompaa ja halvempaa, kuin tarjolla olevat vaihtoehdot. Ei tarvitse rakentaa markkinointistrategiaa tai yrittää etsiä keinoja päästä vuorovaikutukseen potentiaalisten asiakkaiden kanssa, vaan riittää kun laitetaan nälkäisille myyjille puhelimet ja soittolistat eteen.

Saimme hankittua toimeksiannon myydä Keski-Suomen Kalamarkkinoiden kauppapaikkoja asiakkaan puolesta. Asiakkaamme kertoi, että heillä on valmiit soittolistat, joista löytyy edellisinä vuosina paikalla olleiden yritysten yhteistiedot ja että suurin osa on ollut useana vuonna paikalla. Järjestin Cleveralle myyntipäivän, tarkoituksena soitella listat läpi tehokkaasti koko tiimin voimin. Ajatuksena oli, että kun on sivutolkulla tulikuumia liidejä, on markkinapaikat myyty hetkessä. Todellisuudessa listoja ei ollut päivitetty tai ylläpidetty mitenkään, vaan sain eteeni sekavia Excel -taulukoita, joissa oli lähinnä yrityksen nimi ja perässä puhelinnumero. Myyntipäivää ei suureksi menestykseksi voida kutsua, sillä meitä oli lopulta koko tiimistä kolme paikalla soittelemassa, listan numeroista osa oli jo pois käytöstä, puhelimeen vastaili eri ihminen mitä listalta löytyi tai yrittäjä kertoi menneensä konkurssiin. Eniten ihmetystä kuitenkin herätti se, että toimeksiantajamme oli itse ollut itse yhteydessä useaan listalta löytyvään yritykseen, ilman että siitä olisi mitään merkintää.

Tuon kyseisen myyntiprojektin kautta hankitut kaupat ilmoitettiin toimeksiantajalle suoraan heidän verkkosivuiltaan löytyvän lomakkeen kautta, joten kokonaisuutta voisi lähteä rakentamaan aivan uudella tavalla. Jos näiden markkinoiden kauppapaikkojen myynnissä unohdettaisiin kylmäsoittelut, hyödynnettäisiin markkinointiautomaation keinoja, tavoiteltaisiin tilannetta missä suurin osa kauppapaikoista myytäisiin suoraan verkosta ilman erillisiä puheluita. Kerätyn datan pohjalta pystyttäisiin myös ylläpitämään  ajantasaista asiakasrekisteriä, olemaan yhteydessä aidosti kiinnostuneisiin asiakkaisiin, jotka eivät kuitenkaan itse ostaneet paikkaa markkinoilta. Ison harppauksen tässä olisi tehnyt jo ihan sillä, että kun markkinapaikka saatiin myytyä, olisi ohjattu asiakas itse tekemään ilmoitus verkossa, jotta hän todennäköisesti ensi vuonna halutessaan osaisi tehdä sen ilman erillistä myyntipuhelua. On toki muistettava, että kyseisten markkinoiden myyntipaikkojen vahvistukset, tiedot ja rekisteröinti tapahtui vielä viimevuonna kirjepostilla. Tässä onkin mahtava tilaisuus myydä asiakkaallemme uudistunut markkinointi- ja myyntipalvelu, jotta saadaan tuotua tämäkin prosessi nykyaikaan.

Markkinointiautomaatio

Markkinointiautomaation työkalujen hyödyntäminen voi tuntua tiimiyrityksen markkinointia ajatellessa tarpeettoman monimutkaiselta, mutta kehittyvässä maailmassa näidenkin työkalujen käytön oppiminen ja ymmärtäminen kantaa varmasti pitkälle. Vaikka tiimiyrityksen pääasiallinen toiminta ei markkinoinnin ympärillä pyörisikään, on tiimiyrityksen jokaista projektia, palvelua tai tuotetta pystyttävä markkinoimaan ja myymään.

Hankimme Cleveralle Tiimiakatemian Brandstoren liiketoiminnan, jota olemme nyt lähteneet kehittämään vastaamaan tämän päivän ostajan tarpeita. Ensimmäisenä siirsimme kivijalkana toimineen pisteen Tiimiakatemian tilojen yläkerrasta sisäänkäynnin läheisyyteen ja avasimme TA-Store.fi verkkokaupan. Näiden toimenpiteiden jälkeen toiminta kuitenkin hieman pysähtyi, ehkä emme oikein tienneet mitä tulisi tehdä seuraavaksi. Otin projektista vetovastuun nyt itselleni, joten tämän kirjan lukeminen sattui siinä mielessä sopivaan aikaan. Nyt onkin aika tarttua härkää sarvista, lähteä rakentamaan TA-Storen brändiä, tuotevalikoimaa ja viedä markkinointia eteenpäin. Pelkän verkkosivun avaaminen ei liikevaihtoa merkittävästi kasvata, joten työmaata on vielä edessä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!