Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ota oppia parhaista!

Kirjoitettu 21.10.13
Esseen kirjoittaja: Aku Oikari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ota oppia parhaista!
Kirjan kirjoittaja: Bengt Karlöf, Kurt Lundgren, Marie Edenfeldt Froment
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Kuka on ratkaissut tämän ongelman aikaisemmin, ja kuka tekee tämän paremmin kuin me?” Siinä hyvät kysymykset mietittäväksi Idealekan projekteihin. Emme harrasta benchmarkkausta juuri ollenkaan, vaan pähkimme mieluummin ongelmien parissa yksin ja sitten kokeilemme jotain ja toteamme, että ei toiminut. Ota oppia parhaista! kertoo benchmarkkauksen vielä seuraavasta asteesta, benchlearningista eli vertailuoppimisesta. Vertailuoppimisessa pyritään pääsemään dialogiin esikuvaorganisaation kanssa ja oppimaan yhdessä muiden teorioiden kanssa sekä myös ymmärtämään opittua.

Pölli ja paranna. Katso mitä muut tekevät, varsinkin mitä alan menestyneimmät yritykset tekevät, ota parhaat jutut ja paranna loppuja. Miksi tuhlata aikaa turhaan, kun voisimme suoraan katsoa miten muut tämän tekevät ja sitten maustaa sitä omilla mausteilla. Toki myös aina jos keksii jotain uutta, niin on vahvoilla. Tosin vanhojen juttujen kopioiminen, yhdisteleminen ja oman lisän tuominen on sekin uuden tekemistä toisaalta. Näin ovat myös kaikki suurimmat jutut yleensä syntyneet, ne ovat kopioineet juttuja monista paikoista ja yhdistelleet niitä oman vision mukaisesti.

Kiinnostus vertailuoppimiseen tuli NJL-valmennusohjelman Budapestin reissulta, jossa kävimme tutustumassa isoihin paikallisiin yrityksiin. Varsinkin vierailut Budapestin Sanomalla ja 3D-mallinnusohjelmistoja tekevässä Graphisoftilla olivat todella mielenkiintoiset ja niistä tarttui oppia varsinkin markkinointiin ja brändin rakentamiseen vaikka missä määrin.

Reissun jälkeen monilla heräsi kysymys, että miksei tätä samaa voisi tehdä Suomessa? Dialogin avulla saimme todella paljon irti isoilta yrityksiltä heidän toimintatavoistaan, jos tämä onnistui todella vanhakantaisessa ja jäykässä Unkarin yrityskulttuurissa, niin miksei myös Suomessa? Tätä on TL-Foorumi lähtenytkin hyvin viemään omaan toimintaansa, tarkoituksena on päästä tutustumaan ja puhumaan johtamisesta isoihin sekä nimekkäisiin firmoihin.

Vertailuoppimisen vahvuus perustuu neljän perusaineksen – tehokkuus, tiimissä oppiminen, hyvät esikuvat ja laaja osallistuminen – yhdistelmään. Näissä kaikissa voimme ottaa oppia niin itseltämme kuin muiltakin. Ja varsinkin tiimin sisällä ja Tiimiakatemian sisällä vertailuoppimista pitäisi olla paljon enemmän. Miten tuo projekti onnistuu tekemään työnsä tehokkaasti, miten he käyttävät aikansa? Miten tuon tapahtumaprojektin projektiryhmä hoiti tämän ongelman? Mistä johtuu, että tuo projekti saa myytyä paljon enemmän kuin meidän projekti, vaikka meidän tuotteemme ovat todella samankaltaisia?

Tietysti tärkeintä olisi saada vertailuoppiminen vielä syvemmin treeneihin. Vaikka treenit ovat vertailuoppimista käytännössä kokonaan, niin välillä on se oppi jäänyt kyllä todella laihaksi. Vaikka nyt olemme alkaneet tuomaan Idealekassa projekteja ihan hyvin treeneihin, niin silti vielä enemmän voisimme myllyttää jotain tiettyä yhtä projektia kerrallaan treeneissä, jakaa motorolia, antaa kehitysideoita ja ottaa samalla oppia omiin projekteihin. Ja miksei myös treenien ulkopuolellakin, se Jarin puhuma projektipölytys ei kuulosta kyllä tämän kirjan luvun jälkeen yhtään hullummalta.

Aku Oikari / Osuuskunta Idealeka

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!