Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pääkonttori kuntoon

Kirjoitettu 05.12.13
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin
Kirjan kirjoittaja: Ollis Leppänen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pinkkutiimimme hehkuttama Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin tuli luettua ja kyllähän siellä oikeita asioita on. Itse toimin jo yrittäjänä myös Tiimiakatemian ulkopuolella joten osa kirjan ”yrittäjäksi boostaamisesta” meni hieman maalistani ohi, mutta ajatuksia herättävää tekstiä kyllä silti löytyi rutkasti. Avaan muutamaa pointtia käytännön kautta.

 

Pääkonttori kuntoon

Yksi tärkeimmistä ja isoimmista hoks hetkistä liittyi kyseiseen otsikkoon. Tajusin että yrittäjänä mun on todella tärkeää olla kiinnostunut itsestäni ja omista tiedoistani. Mun on pidettävä itsestäni huolta sekä fyysisesti että henkisesti, koska molemmilla on suora vaikutus työskentelyyni. Tämä jotenkin korostuu vielä enemmän Tiimiakatemialla kuin omassa yrityksessäni, koska olemme Tiimiakatemialla nimenomaan oppimassa ja asioita on opittava hyödyntämään. Tietopääoman kartuttaminen kiinnostaa uteliaana ihmisenä minua, etenkin internetin ihmeellisessä maailmassa. Luen paljon artikkeleita ja juttuja kaikenlaisista asioista ja koen että ne pitävät pääkonttorini hyvässä kunnossa. Fyysisen kunnon merkitystä ei sovi myöskään vähätellä, sillä se tosiaan vaikuttaa esimerkiksi työtehoon. Tähän fyysiseen puoleen aion panostaa jatkossa enemmän, myös muita samaan kannustaen. Siis kiteytettynä, omalla henkisellä ja fyysisellä terveydellä on vaikutusta työntekoon, olipa työ sitten ajattelu- tai tekemispainotteista.

 

Kirma

Tavoitteet ovat tärkeitä ja kirma-kysymysten kautta voin jatkossa arvioida tavoitteitani paremmin. Näihin aion palata suoraan kun lähiviikkoina päivitän oppimissopimustani.

  • Konkreettinen, onko tavoitteeni niin selkeä että voin kertoa sen ymmärrettävästi muille?
  • Innostava, antaako tavoitteen ajattelemeien minulle energiaa?
  • Realistinen, onko tavoitteeni lähthötasoon nähden saavutettavissa?
  • Mitattava, voiko edistymistäni mitata?
  • Aikaan sidottu, milloin olen saavuttanut tavoitteeni?

 

Tavalliset ideat toimii

Yksikään idea ei ole seppä syntyessään. Ideoita täytyy treenata lujasti että ne nousevat täyteen loistoonsa. Ja jostain on aloitetttaava, eli tämä LÄNistä tuttu kokeilukulttuuri tulee jälleen esiin. Ideoita on kokeiltava, ja tietenkin asiakkaan kanssa että saadaan sitä oikeaa palautetta loppukäyttäjältä. Keskinkertainen idea jalostuu mitä enemmän sen kanssa pelaa ja kokeilee ja jumppaa. Ja jos kokeiluvaiheessa huomaa että ei toimi niin sitten ei vaan toimi ja täytyy uskaltaa myös hylätä idea. Meidän ei ole Mittavassa mitään järkeä pyörittää jotain huonoa idea viikkotolkulla. Se on vietävä mahdollisimman nopeasti asiakkaan arvioitavaksi ja sitten katsottava mihin suuntaan hommat etenee siitä. Epäonnistuminen on sallittua ja jopa suotavaa, koska silloin tietää mikä ei ainakaan toimi. Siispä:

Fail fast, fail cheap

 

Asiakas vai aasiakas?

Yritystoiminnan tärkein juttu on asiakas. Kaikki kaatuu ilman asiakasta. Ei ole yritystoimintaa asiakaskentän ulkopuolella. Tätä me toitotamme toisillemme päivä toisensa jälkeen, mutta millä tuloksilla? Edelleen pyörimme pienissä ja tutuissa piireissä emmekä yritä valloittaa todellisia vuoria. Tärkeää on löytää oikeat vuoret. Näillä seitsemällä askeleella käynnistän keväällä asiakkaiden metsästyksen.

    1. Pidä tavoitteesi kirkkaana mielessä
    2. Kysy suosituksia muilta
    3. Hae kontakteja sieltä, missä asiakkaasi liikkuvat
    4. Lämmitä vanhat suhteesi; ystävät, kollegat, naapurit
    5. Aukaise suusi
    6. Kulje korvat höröllä ja silmät avoinna
    7. Takapuoli penkissä on vaikea tehdä bisnestä

+ 1. Kysy avoimia kysymyksiä

 

Pop-up! Taasko?

Yksi mielenkiintoinen ajatus mikä yhdestä pienestä kappaleesta syntyi on tässä. Miksi täytyy aina tehdä samaa myyntiä, markkinointia, pop-uppia tai kahvilaa? Onko edes muita vaihtoehtoja? Leppänen listaa muutamia vaihtoehtoja ja tässä hiukan muunneltu lista millä eri tavoilla voisimme Tiimiakatemialla toimia:

  • kiinteä toimipiste
  • liikkuva toimipiste
  • verkkokauppa
  • postimyynti
  • vuokraus
  • franchising
  • maahantuonti
  • alihankinta
  • konsultointi
  • pop-up
  • puhelinmyynti
  • tapahtuma
  • verkostot, ”klubi”
  • tuottaja
  • oikeuksien hallinta
  • managerointi

Yleensä ideointivaiheessa vaihtoehdot ovat jossain toimipaikan, pop-upin ja konsultoinnin välimaastossa. Tästä listasta voi löytää hyvinkin erilaisia tapoja toimia jollain tietyllä alalla, koska kukaan ei käske toimimaan niinkuin muutkin. Ole rohkea ja perusta jotain mitä muut eivät. Ehkä Mittavassakin löydämme keväällä aivan uusia tapoja toimia näiden avulla.

 

Ja lopuksi: Into. Sitä on oltava.

 

 

Henry Vesin
Matalalentoinen bisnesenkeli
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!