Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Päämääränä markkinoinnin supertähteys

Kirjoitettu 03.10.18
Esseen kirjoittaja: Laura Kauppinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Markkinoinnin supertähti
Kirjan kirjoittaja: Jeffrey J. Fox
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Luin kokonaisen kirjan ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen. Kirjan on kirjoittanut Jeffrey J. Fox vuonna 2003, arvostetun markkinoinnin konsultointiyrityksen perustaja ja huippumarkkinoija, jolla ei markkinointikikkoja puutu.

Tässä esseessä kerron kirjan mielestäni tärkeimpiä kohtia, jotka ovat minulle jääneet mieleen kirjasta. Kirjan tärkein sanoma on, että asiakkaiden hankkimisen ja pitämisen eteen on todella tehtävä töitä. Kuitenkin kenestä tahansa voi tulla markkinoinnin supertähti. Hyvä markkinoija tuntee asiakkaansa ja on heihin kontaktissa mahdollisimman paljon ja muistaa myös kiittää onnistuneista kaupoista.

Minusta tuntuu, että opin tästä kirjasta enemmän kuin opin koko ammattikouluaikanani markkinoinnista. En olisi uskonut, kuinka mielenkiintoinen ja uutta tietoa sisältävä kirja oikeasti on kyseessä. Kirjassa on monia hyviä esimerkkejä kerrottuna tarinan muodossa. Tuntuu, että koko elämäni on toitotettu, että asiakas on aina oikeassa. Opin, että asia ei ole näin. On oikeita ja vääriä asiakkaita ja oikeat asiakkaat ovat heitä, jotka ovat aina oikeassa, ja heihin tulee panostaa täysillä. Markkinointi on hyvien asiakkaiden saamista ja pitämistä. Kirjasta löytyi monia esimerkkitilanteita, joihin sai itse miettiä ratkaisuja. Ratkaisut olivat niin hyviä ja luovia, että voin hyvinkin itse kuvitella käyttäväni samankaltaisia ratkaisuja tulevaisuuden markkinointipulmissani.

”Ihmiset haluavat mieluummin olla menettämättä mitään kuin säästää.” Tämä lause on todella tärkeä markkinointioivallus. Asiakkaalle tulee viestiä, mitä seuraa tuotetta vaille jäämisestä. Opin myös, että markkinoinnissa ei tulisi koskaan käyttää persoonapronomineja minä, minua, me, meitä tai meidän. Asiakkaat eivät välitä markkinoijasta, he välittävät vain itsestään. Mainoksissa ei ole kyse meistä, vaan tuotteen hyödyistä asiakkaalle, se on ainut, mikä asiakasta kiinnostaa ja saa tämän loppupeleissä tekemään ostopäätöksen. Mainoksissa toistetaan usein samoja sanoja: me, eroavaisuus, ratkaisu, laatu, paras. Näitä sanoja asiakas näkee mainoksissa päivittäin, ja tämän takia ne ovat menettäneet merkityksensä. Hyvä markkinoija osaa käyttää muitakin sanoja tehden mainoksesta houkuttelevan.

Kirjassa painotettiin, kuinka tärkeää pysyvien asiakassuhteiden pitämisessä on sana kiitos. Näinhän se on, asiakkaan vilpitön kiittäminen antaa kuvan, että arvostaa asiakkaan valintaa asioida juuri tässä yrityksessä ja tällä tavalla hän tulee mielellään uudestaankin. Kirjassa sanotaan, että asiakasta tulisi kiittää vilpittömästi, ylistää ja onnitella. Tämä kaikki tulisi kuitenkin tehdä aidosti, muuten asiakas huomaa kyynisyyden, ei aitoutta.  Minun ostopäätöksiini ja liikkeeseen uudelleen tulemiseen vaikuttaa vahvasti se, että saanko hyvää palvelua ja kiitetäänkö minua vai ei. Olin hiljattain eräässä liikkeessä ostamassa vitamiinijuomaa. Kassalla minua oli vastassa todella ammattimainen ja hyvä myyjä. Myyjä alkoi heti jutella kanssani, aivan kuin tuntisimme jo ennestäänkin. Myyjä kommentoi ostostani ja kyseli, olenko jo maistanut muita myynnissä olevia makuja. Keskustelu oli todella luontevaa ja mukavaa. Palvelutilanteen lopussa myyjä vielä antoi minulle kasan kosmetiikkatestereitä sekä vilpittömän kiitoksen asioinnista. Olen aivan varma, että jatkossakin teen ostoksia kyseisessä kaupassa.

Hyvä ja toimiva brändi on todella tärkeä osa markkinointia. Mainoksessa brändinimi tulee aina sijoittaa paikkaan, jossa asiakas näkee sen heti. Kirja kertoo, että mainosotsikot ilman brändinimeä ovat rahan haaskausta. Jos aikomuksena on tehdä brändistä kuuluisa (joka yleensä on päämääränä), tärkeintä on hyvä markkinointi ja brändin tehokas mainonta. Hyvä mainos vaikuttaa asiakkaan tunteisiin, sillä juuri tunteella asiakas tekee ostopäätöksen. Hyvänä esimerkkinä on televisiossa viime aikoina pyörinyt Elisan mainos, jossa kuvataan isää ja poikaa. Poika on teini-ikäinen, ja häntä kiinnostaa kaikki muu kuin isä ja tämän kanssa ajanvietto. Mainosvideossa taustalla soi surullinen ja tunteikas Skinny Love – kappale, joka saa lähes ensisävelmällä kyyneleet silmiin.  Poika lähtee ulos viettämään iltaa ja isä odottaa kotona huolissan ja koittaa saada poikaansa yhteyden viestillä. Tällä välin poika joutuu tappeluun ja lähettää isälleen sijaintinsa Whatsapp -viestillä. Isä saapuu paikalle ja halaa poikaansa, molemmat itkevät ja niin luultavasti myös TV:n toisella puolella oleva potentiaalinen asiakas. Ruutuun ilmestyy Elisan brändinimi. Ei pelkoakaan, etteikö mainos olisi jäänyt mieleen, oli se sitten surullisella tai iloisella tavalla.

Vaikka tuotteessa olisi vielä paljonkin parantelunvaraa, kannattaa silti laittaa se markkinoille ja aloittaa markkinointi. Tuotetta voi kehitellä vielä pitkään markkinoille laiton jälkeenkin, ja tällä tavalla tuotteen kehittelyyn voi käyttää enemmän rahaa. Jos tuote on hitusenkin parempi ja hoitaa tehtävänsä paremmin kuin entinen, asiakas ostaa tuotteesta saatua hyötyä. ”Jos et lanseeraa tuotetta, ei myyntiäkään ole.” Tästä esimerkkinä on Pampersin vaipat, jotka Proceter & Gamble toi markkinoille ensimmäistä kertaa. Tuote ei ollut täydellinen: vaippa kiinnitettiin hakaneulalla ja niitä oli tarjolla vain yhtä kokoa. Kuitenkin Pampers vei markkinaosuutta kangasvaipoilta, ja näin yritys alkoi parantamaan tuotetta ja lisäämään ominaisuuksia. Tänä päivänä Pampers on yksi johtavista vaippamerkeistä. Jos olisi odotettu, että Pampers on täydellinen, vauvoilla saatettaisiin yhä käyttää sideharsovaippoja.

Tässä esseessä käsittelin siis minun mielestäni tärkeimpiä kirjassa mainittuja markkinointimenetelmiä. Markkinointitapoja ja tyylejä on monia, eikä varmaksi voi sanoa, että yksi niistä olisi se ainoa oikea. Tärkeimpänä kuitenkin on aina asiakas ja tämän tarpeet. Kun asiakas on tyytyväinen, niin yleensä myyjäkin on. Kirja opetti siis, että pyritään tilanteeseen, jossa kaikki ovat tyytyväisiä ja näin molemmat saavat sen mitä tarvitsee, asiakas tuotteen tai palvelun tarpeeseensa ja myyjä rahaa kassaan. Markkinointi ei todellakaan ole helppoa. Se vaatii paljon aikaa, rahaa ja luovuutta. Markkinoinnin supertähti löytää aina ratkaisun markkinaongelmiin. Jos markkinoinnin supertähti ei tiedä vastausta johonkin ongelmaan, hän etsii sellaisen. Kirjaa lukiessani markkinointi alkoi kiinnostaa minua kappale kappaleeltaan aina vain enemmän. Nyt huomaan kaupungilla kävellessäni kiinnittäväni paljon huomiota yritysten julkisivuun ja mainontaan. Saatan jäädä pidemmäksikin aikaa miettimään jotain mainosta ja sitä, mitä siitä voisi vielä parantaa. Nyt toivonki, että jonain päivänä olen itse supermarkkinoija.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!