Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palvelumuotoilu

Kirjoitettu 12.12.15
Esseen kirjoittaja: Anton Vaulasvirta
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

Palvelumuotoilu, 2.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.0/5 (1 vote cast)

Myönnän, että tartuin kyseiseen kirjaan hieman varauksella: en aluksi oikein ymmärtänyt palvelumuotoilua käsitteenä tai edes ajatellut, mitä saisin mahdollisesti kyseisestä kirjasta irti. Mitä toivoin saavani irti oli kenties edes joitakin uusia oppeja, joita voisin jollakin tapaa hyödyntää tulevien projektien yhteydessä: tällä hetkellä kun tehdyt projektit ovat olleet pääosin työvoimapainotteisia, enkä älyttömästi luettujen kirjojen neuvoja ole päässyt edes käyttämään.

Hyvän palvelumuotoilijan ominaisuudet ovat laajat, mutta kaikki ne keskittyvät yhden käsitteen alle: palvelun keskiössä on aina ihminen. Kuitenkin peilatessa omia kokemuksiani työmaailmassa koen ymmärtäneeni palvelumuotoilun melko hyvin. Tavoitteena on aina saada asiakas joko löytämään syy tulla takaisin uudelleen tai kertomaan saamastaan palvelusta eteenpäin niin, että uudet potentiaaliset asiakkaat haluaisivat sen hyödyntää. Parhaassa tapauksessa saavutetaan tietenkin molemmat. Proaktiivisuus on tässä tapauksessa siis ehdottoman tärkeää, kuten myös erinomaisen asiakaskokemuksen luominen. Palvelupolku on minulle kuitenkin itsessään suhteellisen uusi käsite, sillä se on ikään kuin tullut aina selkäytimestä. Sen luominen ja seuraaminen projektikohtaisesti voisi mahdollistaa niin uusien palveluiden luomisen kuin niiden kehittämisenkin.

Kirjaa lukiessani kiinnostukseni oikeanlaiseen brändäykseen ja markkinointiin kuitenkin vahvistuivat: minua on aina kiehtonut, kuinka luodaan asiakasvetoinen ja asiakasystävällinen brändi niin, että käytännössä tuote tai palvelu myy itse itsensä. Kysymyshän on siitä, kuinka palvelusta voidaan siis tehdä ainutlaatuinen. Hyvän brändin täytyisi olla osa suurempaa kokonaisuutta, hyödyntämällä jo olemassa olevaa tunnettavuutta ja erilaisuutta unohtamatta henkilökohtaista kontaktia asiakkaaseen, joka tapahtuisi juurikin myynti-tai asiakaspalvelutilanteessa. Hyvät brändikokemukset johtavat myös positiiviseen brändisuhteeseen, joka tätä kautta kasvattaa brändiuskollisuutta. Joka tapauksessa kaiken täytyisi painottua asiakkaan tarpeiden ja odotuksien mukaan ennakoimalla. Parhaassa tapauksessa asiakas tiedostaa tarpeensa palveluun tai tuotteeseen silloin, kun siitä hänelle kerromme.

Tärkeimpänä asiana minkä pyrin viemään käytäntöön jokaisen uuden projektin kohdalla on juurikin palvelupolun tekeminen: sen avulla voin helpommin havaita ongelmakohdat, jotka vaativat kehittämistä ja huomiota, jotta voimme ennakoida asiakkaan tarpeita ensi kertaa varten. Esimerkiksi meidän täytyy pystyä määrittämään mihin kohtiin polkua meidän täytyy vaikuttaa markkinoinnilla saadaksemme asiakkaat valitsemaan juuri meidät suorittamaan projektia: kuinka me teemme juuri meidän palvelusta ainutlaatuisen?

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Palvelumuotoilu”

  1. letim sanoo:

    Tähän kirjaan kannattaa palata aika ajoin. Sinulle tulee vielä eteen paljon projekteja, joihin näitä oppeja voi soveltaa. Tämä toimii siis kuin käsikirjana. Aika mainio sellainen.

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!