Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Palvelumuotoilua

Kirjoitettu 02.03.14
Esseen kirjoittaja: Maiju Kuitunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Palvelumuotoilu. Juha Tuulaniemi kuvailee palvelumuotoilun seuraavasti: ”Palvelumuotoilu on prosessi ja työkaluvalikoima. Se on hyvä kehikko, jolla päästään käsiksi palveluiden kehittämiseen; jolla palvelun kehittäjä voi syventää omaa osaamistaan ja rakentaa omaan toimintaympäristöönsä paremmin sopivia työmenetelmiä ja -välineitä.” (Tuulaniemi 2011, 58)

Itse pääsen hyödyntämää palvelumuotoilua tai sen osia kesäprojektimme M/S Löylyn ja 50’s projektimme kanssa. Nämä ovat itselläni sellaisia projekteja, joissa voi kehittää jotain osa-aluetta yhdessä asiakkaiden kanssa, pistää nopeasti testiin ja kehittää sitten lisää.

Saunalautan palveluja voi ja tarvitsee koko ajan kehittää muun muassa erottuaksemme kilpailijoista. Se tekeekin hommasta mielenkiintoista. Viime kesänä saimme paljon ideoita, joita lähdemme tänä tulevana kesänä 2014 kokeilemaan. Saunalautalla pääsee helposti ja luontevasti juttelemaan asiakkaiden kanssa ja keräämän palutetta, joka helpottaa palvelujen jatkojalostusta. Tässä kohdin voin mielestäni hyvin hyödyntää palvelumuotoilua.

50’s projektissa pääsemme hyödyntämään palvelumuotoilua hieman pidemmällä aika välillä verrattaessa saunalauttaan. Tapahtumat ovat noin muutaman kuukauden välein, joten meillä on enemmän aikaa hyödyntää palvelumuotoilua. Keräsimme 1. tapahtumasta palautetta ja parannusehdotuksia. Juttelimme myös tapahtumassa käyneiden ihmisten kanssa tapahtumasta. Meillä on siis jo ihan hyvä pohja lähteä miettimään, mitä pitää kehittää jatkossa.

 

Palvelumuotoilun prosessi (uuden palvelun suunnittelu):

  1. Määrittely; Mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa? Suunnitteluproessin tavoitteet?
  2. Tutkimus; Haastattele, keskustele, tee asiakastutkimuksia ja rakenna niistä yhdessä yhteinen ymmärrys kehittmiskohteesta.
  3. Suunnittelu; ideoi ja konseptoi vaihtoeshtoisia ratkaisuja suunnitteluhaasteeseen. Testaa ratkaisuja mahdollisimman nopeasti yhdessä asiakkaiden kanssa.
  4. Tuotanto; vie palvelukonsepti markkinoille asiakkaiden testattavaksi ja kehitettäväksi.Suunnittele palvelun toteuttaminen.
  5. Arviointi; arvioi kehitysprosessin onnistumista. Hienosäädä palvelua saatujen kokemuksien mukaan. (Tuulaniemi 2011, 127-128)

 

Tässä hieman Tuulaniemen mainitsemia työkaluja kunkin prosessin kohtaan:

Määrittely.

  • Brief
  • Benchmarking
  • Mindmap (Tuulaniemi 2011, 132-140)

Tutkimus.

  • Laadullinen ja määrällinen tutkimus
  • Design-pelit
  • Varjostus
  • asiakasprofiilit
  • Business Model Canvas (Tuulaniemi 2011,142-154, 175)

Suunnittelu.

  • Ilkka Kettusen Muodon palapeli ohjeet ideointiin
  • Konseptointi
  • Conjoint-analyysi
  • Palvelukertomus
  • Blueprint (Tuulaniemi 2011,180-208)

Tuotanto.

  • Palvelumalli
  • Teatterimetafora (Tuulaniemi 2011, 228-238)

Arviointi.

  • ROI
  • Net Promoter Score (NPS) (Tuulaniemi 2011, 239-240)

 

Tuulaniemi toteaa, että palvelumuotoilussa on tärkeää osata arvioida omat tarpeensa ja käytettävissä olevat resurssit ja soveltaa ja hyödyntää esitettyä prosessimallia. Tuulaniemen kirjasta löytyy myös tarkemmat avaukset ja selitykset yllä olevaan prosessiin ja sen työkaluihin. (Tuulaniemi 2011, 129)

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!