Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paranoidi optimisti

Kirjoitettu 22.03.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 3
Kirja: Paranoidi optimisti
Kirjan kirjoittaja: Risto Siilasmaa, Catherine Fredman
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarina Suomen merkittävimmän yrityksen murrosvaiheesta

Luen kirjan, koska se kertoo Suomen merkittävimmästä yrityksestä kautta aikojen, Nokiasta. Olen jo pitkään halunnut lukea Risto Siilasmaan kirjan ”Paranoidi optimisti” ja nyt se oli yksi Aivopesulan seuraavaan kontaktikertaan valittavissa oleva kirja, joten nyt oli aika lukea tämä kirja. Se kertoo enimmäkseen Nokian murrosvaiheesta, kun Risto Siilasmaa luotsasi Nokiaa hänen kutsumallaan yrittäjämäisellä johtamistavalla hallituksen puheenjohtajana.

 

Paranoidi optimismi

Paranoidi optimismi on johtamistapa, jossa varaudutaan pahimpaan ja tutkitaan vainoharhaisesti kaikkia mahdollisuuksia ja skenaarioita. Tilanteen tarkka kokonaiskuva antaa mahdollisuuden olla optimistinen tulevaiduuden näkymistä ja panostaa tekemään toimia, jotka parantavat todennäköisyyksiä parhaan skenaarion toteutumiseen. Kirja auttaa terävöittämään ennakointia. Omat ajatukset ovat tästä osin ristiriitaiset, sillä pohtiminen ei saisi jäädä vain vaihtoehtojen ikuiseksi puntaroimiseksi, vaan oikeassa kohdassa on osattava tehdä ratkaisuja ja toimia. Kirjaa lukiessa on pidettävä mielessä, että Siilasmaa toimi suuren yhtiön hallituksen puheenjohtajana.

 

Nokian hallitus ja sen johtamiskulttuuri

Kaksi yrityksen merkittävintä henkilöä ovat sen toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. Yrityksen hallitus edustaa yrityksen osakkeenomistajia, jotka tyypillisesti myös valitsevat hallituksen. Hallituksen jäsenillä tulisi olla ymmärrystä ja kokemusta yrityksen toiminnan kaikilta osa-alueilta ja riittävän kattava kuva yrityksen tilasta ja toimista, jotta se osaa tehdä yritystä koskevia päätöksiä ja vaikuttaa. Monesti hallitukset ovat pihalla yrityksen toiminnasta ja siirtävät vastuun lähes kokonaan yrityksen johdolle. Ennen Siilasmaan puheenjohtajuutta Nokian hallitusta luotsasi Jorma Ollila. Hänen aikana vallitsi hänen tiukka johtamiskulttuuri. Se poikkesi monilta osin Siilasmaan johtamiskulttuurista. Ollilan aikana Nokian hallituksen kokouksissa miehet pukeutuivat tummaan pukuun ja solmioon. Siilasmaa itse pukeutui rennommin ja uskoi tämän myös luovan avoimempaa kulttuuria kokouksiin. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Ollilan luotsaaman Nokian tavoitelista oli pitkä ja kuulosti päällisin puolin hyvältä. Siinä oli kuitenkin vastattu vasta kysymykseen mitä tavoiteltiin. Jäljelle jäi vielä miten, eli miten tavoitteisiin päästäisiin sekä miksi, eli miksi tavoitteet on asetettu ja miksi niihin ei ole päästy aiemmin. Ollilan aikaan hallituksella ei myöskään ollut tarpeeksi tietoa, jotta oikeita päätöksiä oltaisiin voitu tehdä. Tämä johtui pitkälti siitä, että kulttuuri ei sallinut virheiden esille tuomista. Pelättiin reaktiota ja mahdollisia potkuja. Ikävistä asioista vaiettiin, sillä niitä ei haluttu kuulla. Tällainen toiminta johtaa lähes poikkeuksetta siihen, että virheet huomataan liian myöhään ja niihin ei ehditä enää reagoida. Nokia menetti sen parhaimpien aikojen arvosta noin 90%.

 

Miksi Nokia hävisi kilpailijoilleen?

Kuten Siilasmaa kirjassaan kertoi:

Matkapuhelinbisneksessä ensimmäisenä tulee ohjelmisto, toisena laitteet.

Ennen asia saattoi olla toisin, mutta ala oli murroksessa ja Nokia ei pystynyt reagoimaan siihen. Android ja iOS käyttöjärjestelmille kehitettiin helpommin kolmansien osapuolien sovelluksia ja ne olivat suosion lisäksi tie rahan luokse, sillä sovelluskauppoihin kulutettiin myös enemmän rahaa. Apple allekirjoitti omat sääntönsä uutena tulokkaana operaattoreiden kanssa ja pystyi näin ollen toteuttamaan käyttäjilleen helpompaa ja sujuvampaa käyttöä. Nokialla oli vanhat sopimukset ja yhteistyökumppanit, jotka näkyivät vaikeuksina käytössä. Johtamiskulttuurissa oli puutteensa, sillä Nokialla keskityttiin vain siihen kuinka he voisivat onnistua ja voittaa, mutta vaihtoehtoisia skenaarioita ei katsottu. Ei mietitty, että mitä jos joku ei toimikaan. Katsottiin liian pitkään positiivisia lukuja, kuten markkina-asemaa ja taloustilannetta ja jätettiin sivuseikaksi asiakastyytyväisyys ja alan kehityksen suunta. Tukalassa tilanteessa yrityksen on tehtävä kolme asiaa: 1. Leikattava kustannuksia niin paljon, että se voi selviytyä 2. Irtisanoa henkilöstöä 3. Karsia voittoa tavoittelemattomia toimintoja. Nämä ovat väistämättömiä toimia. Käsittääkseni näitä tehtiinkin Nokiassa, mutta muita muutoksia ei. Pakolliset toimet eivät pelasta yritystä, ne vain antavat mahdollisuuden uudistaa liiketoimintaa parempaan suuntaan.

 

Siilasmaa Nokian hallituksen puheenjohtajaksi

Siilasmaata kummastutti hallituksen toiminta, mutta hänellä oli vahva arvostus ja kunnioitus sitä kohtaan. Hallituksen jäseneksi päästessään Siilasmaa oli johtanut yrityksensä F-Securen menestykseen. Se oli pienempi ohjelmistoyritys. Ei mitään verrattuna Nokiaan. Ajan myötä Siilasmaa kuitenkin alkoi epäillä toimintaa yhä enemmän ja ei voinut olla enää puuttumatta siihen. Hän tajusi ettei voinut jäädä roolinsa vangiksi ja uskoa ylempään auktoriteettiin vaan hänen oli kyseenalaistettava tilanne. Tämä on yksi oppi häneltä lukijalle. Niin Siilasmaa nousi Nokian hallituksen puheenjohtajaksi kriisin keskellä. Siilasmaan mukaan kriisitilanteessa tekisi mieli toimia välittömästi ja mitä tukalampi tilanne on, sitä mieluummin haluaisi vain lähteä ratkaisemaan ongelmaa. Hän kehottaa kuitenkin ensin selvittämään, millainen toiminta auttaa pääsemään haluttuun määränpäähän parhaalla mahdollisella tavalla. Kuinka on itse toimittava? Millaisen ilmapiirin haluaa luoda, jotta siinä on paras toteuttaa muutosta? Siilasmaa ohjeistaa, että muutosjohtajan tulee keskittyä symboloiviin tekoihin. Esimerkiksi myöhemmin Nokian toimitusjohtajaksi valittu Stephen Elop poltti Nokian sääntökirjan firman parkkipaikalla symboloidakseen tietyn aikakauden päätöstä ja poistaakseen työntekijöiden mielestä epämiellyttävän asian. Jos vanhan Nokian kulttuuri oli se, että ei missään nimessä saisi tuoda ongelmia ilman ratkaisuja esille hallitukselle, niin uusi toimintakulttuuri oli, että tuokaa ongelmat esiin ja hallitus auttaa löytämään ratkaisun.

 

Skenaariotyöskentely

Siilasmaa kuvailee itseään paranoidiksi optimistiksi ja sellaiselle johtajalle hyvä työskentelytapa on skenaariotyöskentely. Se pakottaa miettimään vaihtoehtoja ja lisää halua tehdä sellaisia toimia, jotka edesauttavat parhaimpien skenaarioiden toteutumista. Tärkeää tässä on, että ei sivuuta epätodennäköisiä skenaarioita. Senkin varalle on tehtävä toimintasuunnitelma, jotta sen skenaarion toteutuessa tiedetään heti, miten tilanteessa lähdetään toimimaan. Tästä hyvä esimerkki voisi olla vallitseva koronatilanne, johon luultavasti monet yritykset eivät olleet varautuneet. Jos joku yritys oli miettinyt edes lähes samankaltaisen skenaarion tapahtuvan, heillä on varmasti etulyöntiasema kilpailussa tällä hetkellä. Paranoidia ajattelutapaa ei pidä pelätä. Se itse asiassa hälventää epäilyksiä, kun on lupa ajatella pahinta mahdollista skenaariota. Kysymällä toimintavaihtoehtoja johtaja lisää yrityskulttuuriin skenaarioiden pohtimista. Se on helppo työkalu. Itse pohtijaluonteena mietin monestikin useita vaihtoehtoja mielessäni ja pallottelen niiden puolia.

 

Yritysneuvottelut

Siilasmaa kertoi kirjassaan kahdesta suuresta yrityskaupasta, joita hän on ollut johtamassa Nokian hallituksen puheenjohtajana. Toinen oli Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myyminen Microsoftille ja toinen Alcatel-Lucentin liiketoiminnan ostaminen Nokialle. Yritysneuvotteluissa Microsoftin ja Alcatel-Lucentin kanssa kohdattiin ongelmia ja ainoa tapa niiden ylipääsemiseksi oli keskinäinen luottamus ja halu päästä molempia osapuolia hyödyttävään yhteistyöhön. Siilasmaa kävi tapansa mukaan kahdenkeskisiä keskusteluja eikä isoja neuvotteluja useilla henkilöillä, sillä luottamus oli helpompi saavuttaa näin. Tämän opin voi viedä ainakin soveltaen käytäntöön luottamuksen rakentamisen suhteen. Toinen oppi kauppojen solmimisesta oli neuvottelukikka. Siilasmaa ei halunnut sanoa neuvotteluissa, että tämä on viimeinen tarjous vaan, että halusi tämän tarjouksen menevän hallitukselle. Tällöin vastaanottaja tekee palveluksen ja ollaan lähellä sopimusta, mutta ei olla menetetty kasvoja ja voidaan neuvotella vielä korkeammasta hinnasta, jos tarjous on liian alhainen. Tämä kikka keksittiin puolessa tunnissa kesken yritysneuvottelujen ja sillä säästettiin useita miljoonia Alcatel-Lucent-kaupoissa.

 

Yrittäjämäinen asenne – 10 piirrettä (Risto Siilasmaa)

1. omistajuus (Työntekijöiden tulisi tuntea omistajuutta yrityksessä, jotta he haluavat tehdä työn eteen enemmän.)

2. tosiasioiden kohtaaminen (Ei kiellä tosiasioita, vaan kokee ne omikseen ja kokee tarvetta muuttaa niitä, jos ne ovat negatiivisia.)

3. sinnikkyys (Tilanteesta kuin tilanteesta selvitään.)

4. riskien hallinta (Riskien hallinta ei tarkoita riskien minimointia, vaan niiden riskien valitsemista, jotka kannattaa ottaa.)

5. opin jano (Oppimista ei tule delegoida muille, vaan täytyy olla oma halu tutkia.)

6. herpaantumaton fokus (Lopulta on vain vähän asioita, jotka ovat merkityksellisiä. Pitää keskittyä niihin, koska muuten on helppo ajautua merkityksettömiin asioihin.)

7. katse taivaanrantaan (Ei pidä keskity pikkuasioihin, vaikka sammuttaisikin pieniä paloja lähellä. Katse täytyy pitää pidemmällä taivaanrannassa.)

8. mukavien ja arvostavien henkilöiden tiimi (Lojaalius ruokkii lojaaliutta.)

9. kysy miksi (Liian usein kystään mitä. Pitäisi miettiä esimerkiksi miksi tämä on oikea tapa toimia.)

10. älä lakkaa unelmoimasta (Kun unelmoit, ryhdyt tekemään todeksi sellaista, mitä ei ole ennen ollut.)

 

Näiden lisäksi 4 periaatetta yrityksessä:

1. Kunnioitus = tinkimätön rehellisyys, luottamuksen perusta
2. Tavoitteiden saavuttaminen = vastuuntunto, riman nostaminen
3. Haaste = tutkittava vaihtoehtoisia skenaarioita, ei saa tuudittautua tyytyväisyyteen
4. Uudistuminen = halu kuunnella ja oppia

 

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!