Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paranoidi Optimisti

Kirjoitettu 25.01.19
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Paranoidi optimisti - Näin johdin Nokiaa murroksessa
Kirjan kirjoittaja: Risto Siilasmaa ja Catherine Fredman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4. Johtaminen, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Storytellistä otin kuunteluun Risto Siilasmaan kirjan Paranoidi optimistin, jossa Risto F-Securen perustaja ja Nokian puheenjohtaja kertoo, kuinka Suomen tunnetuin yritys Nokia koki kovia ja kuinka vaikeudet hoidettiin ja kuinka niistä selvittiin ilman että yhtiö jouduttiin ajamaan kokonaan alas.

Applen tullessa maailmanmarkkinoille iPhonen odotettiin olevan ohimenevä trendi. Nokia ei nähnyt tulevaisuutta kosketusnäyttöpuhelimissa, vaan oli sitä mieltä, että perinteiset ”kapulapuhelimet” toimivat nyt ja tulevaisuudessa. Nokia kompastui siihen, että tulevaisuutta ei ennakoitu ja ei etsitty uusia kilpailukykykeinoja. Tutustuminen kilpailijan tuotteisiin jäi vähälle ja niiden helppokäyttöisiin käyttöjärjestelmiin. Siilasmaan mukaan hallituksessa ei juurikaan puhuttu esimerkiksi Applesta ja niiden laitteita ei saanut esille laittaa.

Yksi mullistava asia mistä en ollut tietoinen, oli Nokian isojen irtisanomisten takia perustettu Nokia Bridge -ohjelma, joka sai alkunsa vuonna 2011. Bridge – ohjelma luotiin, jotta saataisiin luotua mielekkäitä mahdollisuuksia henkilöstölle ja paikallisille talouksille, joihin työvoiman vähennykset vaikuttivat sekä auttamaan henkilöitä kouluttautumaan tai työllistymään uudelleen. Ohjelman ansiosta ”EX- Nokialaiset” perustivat yhteensä yli 1000 uutta yritystä.

PARANOIDI OPTIMISTI

Kirjan nimi ”Paranoidi optimisti” lyhykäisyydessään tarkoittaa sitä, että kaiken pelon ja hämmennyksen keskellä voi olla optimisti, eli ajatella myönteisesti ja olla vakuuttunut siitä, että käsillä olevaan ongelmaan on olemassa ratkaisu. Samalla on kuitenkin vainoharhainen eli paranoidi sen suhteen, mikä voi mennä pieleen menee myös pieleen. Näin varaudutaan ongelmaan, sillä ongelma on aina, myös silloin kun muut väittävät, ettei ongelmia ole. Kun ongelmia tunnistetaan, selviää miten ne voidaan välttää ja niiden vaikutuksia minimoida. Vaikka ongelmien ennalta ehkäiseminen ei onnistuisikaan, optimisti on vuorenvarma, että siitä selvitään.

Skenaariotyöskentely

Kun kaikki mahdolliset ja mahdottomalta tuntuvat skenaariot kirjoitetaan ylös, on mahdollista valmistautua jokaiseen vastaantulevaan tilanteeseen. Tämä toimenpiteen avulla on mahdollista toimia parhaalla tavalla ja tarttua tilanteeseen kuin tilanteeseen hyvinkin nopeasti. Luo erilaisia skenaarioita ja pidä hetkittäin myös epätodennäköistä todennäköisenä. Future and back menetelmä kuulosti mielenkiintoiselta työkalulta skenaarioiden kanssa työskentelyyn. Perusideana on miettiä itsensä tulevaisuudessa ja palata pikkuhiljaa takaisin nykyhetkeen, se auttaa ajattelemaan niitä vaiheita miten pääset sinne tulevaisuudessa kuvittelemaasi päämäärään.

 

 

Yrittäjämäinen johtajuus

Risto Siilasmaa kirjassaan määrittää yrittäjämäisen johtajuuden kymmeneen eri kohtaan, joita muutamia avaan lyhyesti:

  1. Vastuuntunto

Vastuuntuntoinen johtaja välittää aidosti yrityksen hyvinvoinnista, toiminnasta, tuotteista, asiakkaista ja työntekijöistä. Jos mietin omaa työelämääni ja isossa yrityksessä työskennellessäni ei aluepäällikkö tuntunut välittävän niin paljon työntekijöistä tai ylipäätään koko yrityksen toiminnasta, sinänsä ymmärrettävää, koska se ”ei hänen työkuvaansa kuulunut”. Jos vertaan pienempään yritykseen, missä itse yrittäjä / toimitusjohtaja on enemmän läsnä ja hän aidosti välittää ja kyselee työntekijöiden hyvinvointia, tulee itsellenikin enemmän yrittäjämäinen olo toimia tilanteiden mukaan.  Tietenkin lähtökohdat ovat eri yrittäjällä ja niin kutsutalla keskijohdolla. Risto kuvasti hyvin että ”Vuokraat auton jossain vaiheessa erilaisiin käyttötarkoituksiin. Harva osa vuokraajista käy kuitenkaan pesettämässä autoa, sillä auto ei tunnu omalle.” Yrittäjälle auto tuntuu omalle, mutta keskijohdolle se tuntuu vain vuokratulle.

  1. Tosiasioiden tunnistaminen
  1. Sinnikkäät palkitaan

Menestyksen eteen on nähtävä paljon vaivaa, se ottaa pitkän ajan ennenekuin ruvetaan tekemään tulosta. Yrittäjällä luovuttaminen ei ole vaihtoehto, jos vain uskoo yritykseensä ja siihen että kaikesta tullaan selviämään. Projekti Mööpeli outlet on aiheuttanut paljon turhautumisen tunnetta, mutta myös loistavia onnistumisen tunteita. Tunnevaihteluja tulee kuitenkin tosi usein ja ne ovat todella ääripäitä.

  1. Riskien hallinta
  1. Opinjano

Pitää olla jano oppia uutta tai jää kehityksessä pahasti jälkeen, varsinkin kun miten teknologia kehittyi hurjaa vauhtia, oli todella vaikea pysyä mukana ja Nokia jäi hieman kelkan kyydistä pois ero kilpailijoihin (Apple, Googlen Android) kasvoi koko ajan enemmän ja enemmän. Jokainen haaste, jokainen ongelma ja jokainen huono uutinen on tilaisuus oppia ja kehittyä. ”jos lakkaa oppimasta lakkaa pian elämästä”

  1. Herpaantumaton fokus
  1. Katse taivaanrantaan
  1. Mukavien ja arvostamiesi ihmisten tiimi

Luottamus on tiimityössä aina ytimessä. Jos ei ole luottamusta, ei tiimikään toimi sen parhaalla potentiaalilla. Onnistumiset ja epäonnistumiset pitää kokea yhdessä, niistä otetaan oppia ja koppia, sekä yhdessä tekemisestä nautitaan. Jos ympärilläni on ihmisiä, jotka todella nauttivat siitä, mitä tekevät tarttuu se ilmapiiri myös muihin ja olemme taas askeleen lähempänä kohti menestystä.

  1. Kysy miksi

Riston mielestä kysymme liian usein ”mitä” kun meidän pitäisi kysyä ”miksi”. Miksi kysymykseen on hankalampi vastata ja jos esimerkiksi strategiaa ei ole suunniteltu kunnolla osataan kertoa kyllä mitä tehdään, mutta ei että miksi tehdään.

  1. Älä lakkaa unelmoimasta

Unelmat ovat asioita, joita tavoitella ja joita ihmisellä on oltava. Ne ajavat ihmisiä eteenpäin ja antavat sisäistä motivaatiota tekemisiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!