Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paras

Kirjoitettu 15.02.17
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Paras
Kirjan kirjoittaja: Erik Bertrand Larssen
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lyhyesti summattuna kirja kertoo kaiken olennaisen siitä, miten olla paras. Eikä siis, miten olla paras, niin kuin parempi kuin muut, vaan paras mahdollinen, tehokkain versio itsestäsi. Kirja jakaantui kahteen osaan: arkielämässä parhaana olemiseen ja suoritustilanteissa parhaansa laittamiseen. Koin teoksen vaikuttavana ja silmiä avaavana, vaikka suurin osa tekniikoista ja työkaluista tuttuja alkavat ollakin. Kirja antoi viimeisen silauksen, sen tarvittavan potkun siihen, että noita kyseisiä työkaluja lähtee käyttämään.

 

Arkipäivässä on tärkeä ymmärtää omat kykynsä ja mahdollisuutensa ja olla vertaamatta itseään muihin. Ihmiskeho kestää paljon enemmän rasitusta ja kulutusta, kuin mieli, mutta mieli on kehon tavoin treenattavissa. Usein jäämme turvalliselle, laiskalle tasollemme, koska ihminen on luonnostaan mukavuudenhaluinen olio, joka nauttii tasaisesta elosta. Miksi sitten osa ihmisistä on tai ainakin vaikuttaa paljon tehokkaammilta kuin toiset? Se on niin, koska heidän ”tasainen” koostuu tehokkaammista rutiineista, tavoista ja tottumuksista. Eli avain tehokkaaseen arkeen on muovata omia rutiineja niin, etteivät ne sisällä turhaa löysäaikaa ja vievät aina lähemmäs tavoitteita. Parhaita työkaluja tähän on aikatauluttaminen ja kirjallinen versio aikatauluista, aka. kalenteri. Tämä toimii ainakin omalla kohdallani juuri niin kuin pitääkin, olen aivan kalenterini orja. Näin ollen kaikki, mitä kalenterissa lukee, tulee tehtyä, kun ne on hyvin suunniteltu ja niillä on oikean kokoiset aikahaarukat.

Kirjassa tuotiin hyvin esille myös pelkotilan poisto asioita tehdessä. Monet jättävät asioita tekemättä, koska pelkäävät epäonnistumista. Tällaisessa hyvinvointivaltiossa tuo on lähinnä tekosyy. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos et onnistu yrityksessäsi? Saat potkut? (jos sait potkut tosissaan yritetyn ja hyvin suunnitellun kokeilun kokeen ansiosta, mielestäni työpaikka ei ansainnutkaan tuollaista työntekijää) Siinä tapauksessa etsit uuden työpaikan. Tai mitä jos menetät rahaa? Ainakin opit paljon, et toista samoja virheitä ja rahaa saa aina tekemällä työtä. Kirjassa nostettiin esiin 20/80 ajattelu. Eli jokaista suoritusta/valintaa varten tulee ajatella 20% plan B:tä ja C:tä epäonnistumisen varalle ja 80% itse suoritusta. Kun kaikki epäonnistumismahdollisuudet on tutkittu ja niihin on mietitty ratkaisu, nyt voidaan keskittyä vain ja ainoastaan suoritukseen, miettimättä enää mitään muuta.

Myös oikeanaisten tavoitteiden asettaminen on motivaation ja sitä kautta tehokkuuden kannalta tärkeää. Ainakin Tiimiakatemialla SMART-kaavio on tullut kaikille tutuksi ja vaikka se hyödyllinen työkalu onkin, siitä puuttuu ehkä kaikkein oleellisin asia tavoitteita asettaessa: motivointiaspekti. Tiedät, millainen tavoite on hyvä tavoite, muttet tiedä miten pidät motivaatiosi sitä tavoitellessa. ”Oikea tavoite on sellainen, että pelkästään sen ajattelusta saa mielihyvää.” Tavoitteen tulee olla myös näkyvillä koko ajan, jotta mieli ohjautuu automaattisesti, heti oikeaan asiaan kun näet sen. Paras neuvo tähän oli laittaa tavoite puhelimeen tai tietokoneeseen taustakuvaksi, näin törmäät siihen mahdollisimman usein. Kuitenkin ehkä omalta kannaltani tärkein muistutus oli, että tavoitteita saa muuttaa. Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka tekevät mitä vain päästäkseen tavoitteeseen, siis mitä vain. Usein en enää tunne nälkää tai pysty ahdistuksen takia nukkumaan kunnolla moneen päivään, kun haluan päästä tavoitteeseen. Tämä on sairasta ja näissä tapauksissa tulisi olla hieman hellempi itselleen. Ei ole väärin tai heikkoa muuttaa tavoitetta, se, mikä oikeasti on heikkoa, on olla yrittämättä ollenkaan.

Kirjassa tuodaan arkipäivän tehokkuuden lisäksi työkaluja, myös erilaisiin suoritustilanteisiin. Larssenin selkeimmin suosima työkalu on tilanteen visualisointi etukäteen. Visualisoinnilla hän tarkoittaa mielessä yksityiskohtia myöten tilanteen läpikäymistä. Mitä useammin ja yksityiskohtaisemmin sen käy läpi, sitä helpompi se on kohdata todellisessa tilanteessa. Kun tilanne on entuudestaan tuttu, jännity ja stressi jäävät minimiin ja itse suoritukseen on helpompi keskittyä. Visualisoinnissa ei käydä läpi pelkästään ulospäin näkyviä asioita, vaan myös omaa ryhtiä, äänenpainoja, itsevarmuutta ja katsekontaktia. Tästä syystä tätä olisi hyvä etukäteen myös treenata jonkun kanssa. Itse en ole kyseistä metodia koskaan ainakaan tietoisesti harjoittanut, mutta koska sen on tutkitusti todistettu parantavan suoritusta huomattavasti, voisin ruveta itsekin testaamaan.

Parhaita kirjan neuvoja oli myös ”näytä siltä, mitä haluaisit olla”. Tämä tarkoittaen ulkoisen habituksen lisäksi, myös käytöstä. Vaatteilla ja omalla olemuksella on suuri merkitys mielialaan ja käytökseen. Usein löysemmissä, rennommissa vaateissa, hartiat hieman lysyssä tuntee olonsa herkemmin laiskaksi, kykenemättömämmäksi ja epäammattimaiseksi. Kun taas siisteissä, ehkä hieman napakammissa vaatteissa olo on paljon skarpimpi ja koet pystyväsi suorittamaan helpommin vaikeampiakin tehtäviä. Fyysinen olemus, kuten ryhti ja ilme vaikuttavat tiedostamatta omaan käytökseen. Kun vetää hartiat taakse ja suoristaa selän, mieli reagoi siihen heti positiivisesti, tuntuu siltä, kun jaksaisi taas hieman paremmin. Samoin hymy; vaikka joutuisi pakottamaan hymyn huulille, se vaikuttaa mieleen ja olotilaan positiivisesti. Hetken kuluttua ei enää tarvitse hymyillä ”väkisin”.

 

Kirjan kopit top 5

  1. Älä vertaa itseäsi muihin, muilla ei ole sinulle väliä
  2. Älä turhaan pelkää, ei ole mitään pelättävää
  3. Motivoi itseäsi tavoitteeseen muistuttamalla siitä koko ajan
  4. Visualisoi haastavat tilanteet
  5. Näytä siltä, mitä haluaisit olla

 

Neea Mäkinen

neea@osuuskuntawire.fi

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!