Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Paras

Kirjoitettu 26.03.20
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Paras
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Paras

 

Vuoden aloitin lukemalla self-help kirjoja, joten joukkoon kuului luonnollisesti Erik Bertnand Larssenin kirja Paras. Itselleni kirja ei avannut hirveästi mitään uutta, mutta sitä oli mielenkiintoista lukea. Kirjasta teki vielä mielenkiintoisemman se, että kirjan kirjoittajalla oli erikoisjoukko taustaa ja hän oli kouluttautunut laskuvarjo upseeriksi.

 

NOUSENKO HETI VAI NUKUNKO VIELÄ HETKEN?

 

Minulla on käynyt monta kertaa niin, että tiedän mitä minun pitäisi tehdä, mutta en saa sitä tehdyksi. En ole ikinä varmaan tavannut henkilöä, joka ei tietäisi, miten hän saisi itsestään vielä paremman ihmisen. Erik kertoo, että henkisessä valmennuksessa on juuri tämä yhtälö: kun päivittäisiä tapoja korjataan hiukan, suoritukset paranevat vähitellen huomattavasti – ja kun vaativiin tilanteisiin valmistutaan huolellisesti, niissä onnistutaan. Tätä esseetä kirjottaessa tein aamulla juuri todella syvä analyysin kysymyksen kautta: ’’Nousenko ylös heti vai nukunko vielä hetken?’’ Nukuin vielä hetken, joka tuntui turhalle. Tämä oli oppi siitä, miten mukavuuden haluinen ihminen on, tunne voittaa aina järjen. Unfuck yourself – kirjassa tätä kutsuttiin otsikolla ’’Olet nisti!’’ Näitä ’’pieniä’’ tavoitteita pitää pilkkoa vielä ohuempiin osiin, jonka kautta tavoitteita ja rutiineita pääsee muuttamaan. On tärkeää pilkkoa niitä pieniin osiin, muuten et tule koskaan pääsemään tavoitteisiin.

 

NÄYTÄ SELLAISELTA, JOKA HALUAT OLLA

 

Jos käyttäydyt kuin hölmö, hyvin todennäköisesti tunnet itsesi hölmöksi. Tää on aika hyvä lause, siinä mielessä, että olen monta kertaa syyllistynyt tähän. Ajatuksilla vaikutetaan kehoon, jolla vaikutus voi olla myös päinvastainen. Omalla ajatuksella saa helposti tuntumaan jonkun asian vastenmieliselle, joka johtaa siihen, että motivaatio häviää. Valitettavasti elämässä ei voi vaikuttaa kaikkeen, lähinnä voimme vaikuttaa omaan ajatteluun. Olen pelannut jääkiekkoa 13-vuotta ja olen monta kertaa mennyt treeneihin alakulosena, väsyneenä, hieman jopa arkana, mutta joka kerta olen lähtenyt treeneistä pois hyvin suin. Tämä kertoo siitä, että olen löytänyt paikan, missä voin poistaa stressiä ja liika-ajattelu on itselläni isoin ongelma. Haluan olla jotain ja ajattelen juuri niitä pieniä juttuja, miten asioita pitäisi tehdä. Usein en pääse tavoitteisiin ja syytän itseäni siitä, no ketä muuta siitä syyttäisi? On hyvä löytää ongelmat itsestään, jos ne tosiaan sieltä tulevat. Tein 2020 ryhtimuutoksen ja ensimmäistä kertaa loin itselleni tavoitteet ja rupesin miettimään, mitä asioita voisin tehdä toisin. Täytyy myöntää, että näin vuoden alussa, olen päässyt koko ajan paremmin, niihin asioihin kiinni, mihin olen halunnut. Pari esimerkkiä:

 

Nukkuminen, lepo.

Haluan olla se ihminen, joka ei tule aamulla silmäpussit lattiassa asti roikkuen eli toisin sanoen väsyneenä toimistolle. -> Muutos nukkumiseen ja iltarutiineihin. Pikkuhiljaa puhelin vaihtunut kirjaksi klo 23-24, mukaan on tullut urheilukello, joka kertoo unen laadusta. On tullut sijoitettua Tempurin uuteen vaahtomuovi patjaan, joka on ollut kyllä älytön menestys, suosittelen! Unesta on tullut itselleni todella iso osa elämää. Alla screenshot viikon unestani, jossa näkyy paras viikkoni.

 

Tässä hyvä esimerkki siitä, missä nyt olen menossa. Oma sirkadiaani rytmi on aika pitkälti nyt 23:30-24:00 – 7:00 – 7:30. Haluaisin vielä enemmän päästä siihen, että nukahtaisin enemmän 23 aikaan, kun 24.

 

Työrytmi.

 

Tein töitä todella epäsäännöllisesti ennen. Saatoin aloittaa työt aamu 10 ja lopettaa 23:30. En todellakaan tehnyt töitä koko ajan, vaan päivä koostui työntekemisestä ja kaikesta muusta ylimääräisesti. Ajoitin treenaamisen, lounaat, ruokailut tähän rytmiin, mutta ongelmana oli, että en oikein missään vaiheessa saanut katkaistua päivää, koska ’’aina oli seuraavan homma’’. Nyt kun minusta on tullut enemmän aamuvirkku, niin työpäiväni on kestänyt usein sen 7-8 tuntia putkeen. Tästä aktiivista aikaa on 3-4 tuntia, joka täytyy hyödyntää parhaiten. Minulla ajat ovat usein heti aamun ensimmäise tunnit ja sitten 12-14 lounaan jälkeen. Klo 15 jälkeen uuden asian aloittaminen tuntuu todella vaikealle.

 

Kirja oli hyvä self-help kirja, jossa alussa keskityttiin olemaan paras arkipäivässä, tekemään oikeita valintoja ja kokeilemaan uusia tapoja. Toisessa luvussa keskityttiin oman motivaation ja olemuksen vaikutuksessa suorituksiin. Kirjassa painotettiin myös yksilöllisyyttä ja sitä että, kirja kertoi paljon self-help ohjeita, joita jokainen ihminen pystyy hyödyntämään yksilöllisyydestä huolimatta!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!