Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Peikon kaatoon

Kirjoitettu 24.03.16
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Asiakkaan aikakausi
Kirjan kirjoittaja: Janne Löytänä & Kari Korkiakoski
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tällä hetkellä minua kiinnostaa kaikki, jossa saan ns. käden jälkeni näkyviin. Canva ja photoshop ovat sovelluksia, joiden parissa haluaisin viettää paljonkin aikaa, joten koitan saada kaikki asiat sinne tehtyä, sen takia tämäkin essee sisältää itse tehdyn kuvan. Kuitenkin kaikki projektit, ylipäätään kaikki asiat, joita teemme akatemialla vaativat niitä asiakaskäyntejä, jotta voidaan saada projekteja joiden parissa puuhastella logoja, esitteitä ja julisteita. Yrityksen tehtävän pitää liittyä heihin, jotka mahdollistavat yrityksen olemassa olon, asiakkaisiin. Vaikka miten siitä puhutaan ja käydään läpi ja asetetaan tavoitteita, en mitenkään saa itseäni siinä mielessä otettua niskasta kiinni, että yksinkertaisesti tarttuisin puhelimeen ja soittaisin asiakaskäynnin itselleni. Ainut projekti, jonka tiimoilta olen saanut jopa 3 asiakaskäyntiä sovittua, on tämä omien haaveiden ja toiveiden mukaan suunniteltu mäyräkoiraprojekti. Olen aiemminkin sanonut, että en pysty soittamaan asiakkaalle ns. tyhjää tarjoten, mutta on helpompi soittaa tapaaminen kun on oikea asia jota tarjoan. Nyt minulla on siis jo syy soittaa, vielä puuttuu se, miten uskallan.

Miksi asiakaskäynnit ovat edelleenkin vielä toisen vuoden lopulla peikko, jota aina vaan tunnun enemmän pelkäävän. Sanotaan että kokemus tuo varmuuttta, mutta se vaatii jo peikon osittaista selättämistä että pystyy kokemusta karruttamaan. Myymään oppii vain myymällä, mutta on liian pelottavaa aloittaa nollasta. Asiakaskäyntipeikko ehkä liittyy siihen, että on helpompi olla hiljaa ja touhuilla, kuin olla äänessä ja tavata uusia ihmisiä. Uusien ihmisten tapaaminen on aina jännittävää, suorastaan pelottavaa ja helposti pelkojen edessä pystyy itsensä luikertelemaan pois tilanteesta kuin tilanteesta.

Tekeminen ja toteuttaminen vaativat aina myös rohkeutta: uskallusta tehdä jotain ensimmäistä kertaa tai toisella tapaa kuin aiemmin. Aina kun on edessä jotain uutta, alkaa minua pelottaa. Ihan sama mistä asiasta puhumme, on se sitten uusi koulu, uusi jalkapallojoukkue tai vaikkapa omien haaveiden toteutuminen oikeasti, ne herättävät aina pelkoa. Pelosta pääsee kuitenkin yli tekemällä ja lopettaa turha pohdiskelu, kuitenkin suurin osa niistäkin asioista joita itse pelkään (eli aika monet) eivät pahimmassakaan tapauksessa ole millään tapaa minulle vahingollisia. Tämä sama pätee asiakkaalle soittamiseen, pahin asia mitä saattaa tapahtua on, että asiakas lyttää luurin korvaan ja heittää pari rumaa sanaa, mutta eihän se minuun mitään vaikutusta lopulta tee. Täytyy vain olla rohkea, tästä taas herää kysymys, mitä tarkoittaa olla rohkea.

Rohkeus ei ole vain pelottomuutta, vaan kykyä löytää tasapaino pelkojen ja mahdollisuuksien välillä. Monesti on niin, että pelot ovat esteenä jollekin mahtavalle. Jos aina olisin itsekin antanut pelolle vallan, kököttäisin edelleen omassa sängyssä kotona ja elämäni olisi aivan erilaista. Minustakin siis löytyy rohkeutta eli osaan arvioida onko pelko ylittämisen arvoista siitä ehkä saataviin mahdollisuuksiin verraten. Potentiaalia siis löytyy.

Kuinka lähden kaatamaan asiakaskäyntipeikkoa, ihan tosissaan tällä kertaa. Kaikki perustuu johtamiseen, niin itseni johtamiseen kuin mäyräkoiraprojektissa sen muiden projektiryhmäläisten johtamiseen. Kumpikaan meistä kahdesta projektiryhmäläisestä ei ole mikään ns. myyntitykki, ja painimme aikalailla samojen ongelmien parissa, joten voimme ottaa sen vahvuutenamme. Koska kumpikaan ei ole toista vahvempi, ymmärrämme toisiamme ja niitä pelkoja joita tilanteisiin liittyy. Usein jos toinen on toista parempi, on helppoa jäädä taustalle ja antaa paremman hoitaa homma, tällöin kuitenkaan ei voi itse kehittyä.  Tämä projekti voi olla meille molemmille se, josta saamme varmuutta myös muihin tulevin asiakastapaamisiin ja ihan yleiseen myymiseen.

Strategia mielletään usein erilaisiksi tavoitteiksi, tehtyjen valintojen luetteloksi. Strategiaan kuuluu myös tapa johtaa toimintaa sillä tavoin, että tehdyistä valinnoista saadaan mahdollisimman suurta hyötyä. Strategia on siis sekä tavoite, että toteutustapa. Mäyräkoiraprojektiin teemme strategian myymiseen, meillä on tiedossa jo alustavan budjetin mukaan, paljonko rahaa haluamme saada. Kahden tuhannen euron voitto tarkoittaa kaikki kulut pois otettuina, että meidän tulee myydä 8×300€ paketteja, tai meidän myyntipakettejen mukaan 4×600€ senioripakettia tai 24×100€ pentupakettia. Meillä on siis tavoitteet tiedossa. Teemme myynnille jollekin toimiston seinistä tai vaikkapa kotiin jos ei toimistolta löydy tilaa, taulukon tai jonkun kuvan, johon merkkaamme aina miten pitkälle olemme myynnin tavoitteissa päässeet. Sitä tehdään, mitä mitataan ja meidän on myytävä. Myyntiä harjoitamme sopimalla asiakastapaamisia, joillekin asiakkaille soitamme ja pystymme laittamaan esitettä sähköpostin välityksellä. Järjestämme jokaiselle viikolle aikaa, jotta soitamme ainakin 5 asiakkaalle/per henkilö ja saamme vielä tämän kevään aikana paikat myytyä, jotta kesällä pystymme keskittymään muuhun tapahtumaan liittyvään.

Rohkeus + rakkaus = raha, ja minä todella toivon että näin on. Omiin kiinnostuksiin perustuvaa tapahtumaa on itselleni erittäin mieluista tehdä, joten rakkautta löytyy. Rohkeus on vain mahdollisuuksien näkemistä pelkojen takaa, joten uskon että meiltä kyllä löytyy elementit onnistuneeseen projektiin, niin rahallisesti kuin muillakin mittareilla.

 

ASIAKASPEIKKO_LOGO

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!