Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Kirjoitettu 23.11.18
Esseen kirjoittaja: Petra Palmu
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiimiakatemian aikana tulen kohtaamaan asiakkaita paljon erilaisilla tavoilla ja erilaisten kanavien kautta. Tartuin kirjaan ennen asiakasviikkoja, sillä tiesin olevani yhteydessä paljon asiakkaiden kanssa ja halusin parantaa pelisilmääni asiakaskohtaamisissa. Kirja antoi paljon erilaisia konkreettisia vinkkejä sekä uusia ajatuksia miten voin tulla paremmaksi asiakkaiden kohtaamisessa. Asiakasviikon jälkeen käytin paljon kirjassa annettuja vinkkejä kuinka toimia paremmin asiakastilanteissa.

 

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin käy läpi erilaisia tilanteita myyjän ja asiakkaan välillä. Kaikkein kirkkaimpana minulle jäi mieleen kirjoittaja Mikko Ojasen ilmaisu: ”Mitä enemmän syöttöjä, sen enemmän maaleja”. Mitä enemmän teet ja kehität itseäsi, sitä paremmaksi tulet. Tätä ajatusta olen kylvänyt itsessäni jo pitkään. Mitä pitemmälle kirjaa luin sitä motivoituneemmaksi tulin siitä, mitä kaikkea voin tämän kirjan opeilla saavuttaa jos jaksan vain tehdä töitä päästäkseni tavoitteeseen. Tiimiakatemian ensimmäisten viikkojen aikana soitin paljon erilaisille yrityksille ja täytyy myöntää, että se tuntui aluksi todella vaikealta. Kävin monesti läpi mitä tulisin sanomaan ja kirjoitin vihkooni tekstin pätkiä mitä voisin puheluni aikana käyttää. Onneksi puheluni menivät hyvin ja ne poikivat asiakaskäyntejä, sillä soittelupelkoni voisi nyt olla paljon isompi. Mitä enemmän soitin, sitä nopeammin siihen tuli rutiini ja tajusin, että en tarvitse valmiita tekstinpätkiä puheluni tueksi sillä olemalla vain oma itseni puhelut menivät entistä paremmin.

 

Myyntityö on yksi niistä asioista, jota haluan oppia Tiimiakatemialla. Se on kiinnostanut minua pitkään ja olenkin pyrkinyt tekemään sitä mahdollisimman paljon sekä hakeutumaan myyntityön pariin. Koen olevani hyvä myyjä sillä saan asiakkaan luottamuksen helposti ja olen kartuttanut myyntikokemustani ennakkoluulottomasti erilaisissa työpaikoissa. Kokemuksen kautta olen saanut itsevarmuutta asiakaskohtaamisiin ja keinoja saada asiakas ostamaan. Aikaisemman kokemuksen lisäksi minulla on vielä paljon opittavaa mutta Pelisilmää asiakaskohtaamisiin auttoi minua avartamaan käsitystäni myyntityöstä sekä antoi motivaatiota itseni kehittämiseen.

 

Kirjaa lukiessani huomasin – isoin este mikä voi estää minua tulemasta myynnin ammattilaiseksi on oma pääni. Kirjan mukaan oma pää on saatava kuntoon, että oppiminen ja itse myyntityö on tehokkaampaa. Onnistumisen tunne on yksi maailman parhaista tunteista. Silloin, kun saan myytyä asiakkaalle tiimimme palvelun, minulle tulee luonnollisesti onnistumisen tunne ja itseluottamukseni buustaa minua onnistumaan myös seuraavassa puhelussa tai asiakaskäynnillä. Itseluottamus ja tuntemus omasta osaamisesta pitää muistaa myös silloin, kun epäonnistuu. Epäonnistumisen tai rakentavan palautteen saaminen tuntuu pahalta ja ainakin itsellä epäonnistuminen saattaa pyöriä mielessäni jopa parin päivän jälkeenkin. Tällaisissa tilanteissa on vain nielettävä epäonnistuminen sekä paha olo ja on oltava luovuttamatta. Tämän tunnistan selkeästi omaksi kehityskohteeksi. Epäonnistumisista oppii ja samaa virhettä ei varmasti tee enää toista kertaa. Jo aikaisemmat kokemuksen ovat opettaneet sen, että jos jää vellomaan epäonnistumisen tunteeseen ei tule koskaan saavuttamaan tavoitteita mitä on itselle asettanut.

 

Myynnissä on kirjan mukaan tärkeää yhteistyö ja olen itsekin tästä aivan samaa mieltä. Tiimin sisäinen ”me-henki” vaikuttaa kaikkien oppimiseen. Onnistuessaan tai epäonnistuessaan on tärkeää kertoa siitä muille. Näin kaikki oppivat mitä tietyssä tilanteessa voi tehdä ensi kerralla. Tiimimme rikkaus mielestäni on se, että mieltä löytyy laajasti erilaisten alojen osaajia. Treeneissä ja Tiimiakatemian ulkopuolella vitsit lentävät ja kaikilla on hauskaa. Tottakai on myös ongelmakohtia mutta kaikki parantuu ajan kanssa. Meillä on kaikki ainekset tulla huipputiimiksi yhteistyön, positiivisuuden ja ”me-henkemme” avulla.

 

Asiakkaiden kohtaaminen on tuntunut kaikkein luonnollisemmalta itselleni, sillä olen tehnyt paljon myös asiakaspalvelutyötä ja toiminut paljon ihmisten kanssa erilaisten tilanteiden kautta. Asiakaskohtaamiset esimerkiksi myymälätyössä on tuttua mutta asiakaskäynnit ovat täysin eri maailmansa. Olen kova jännittämään ja ajattelen ehkä liikaakin asiakaskäynnin sisältöä etukäteen. Viikkojen aikana olen kuitenkin oppinut sen, että turhaan jännittämiseen en halua enää käyttää aikaa. Kaikki asiakaskäynnit ovat menneet hyvin kun on valmistautunut asiakaskäynnin sisältöön. Olen pyrkinyt jättämään liian miettimisen valmistautumisesta pois. Työkokemuksesta ja arjesta opittujen oppien avulle esimerkiksi ihmisten kanssa toimimista voin soveltaa myyntitilanteisiin.

 

Asiakaskohtaamisessa on tärkeää ottaa huomioon asiakas yksilöllisesti ja kuunnella häntä. Asiakaskäynnit voivat vaihdella paljonkin keskenään, yhdessä voi olla erittäin rento meininki ja toisessa istutaan asiallisesti kokouspöydän ääressä. Kunhan on oma itsensä ja omaa hyvät käytöstavat niin kaikesta selviää ja annat hyvän kuvan asiakkaalle sekä myyminen on helpompaa. Tärkeää on keskustella asiakkaan kanssa ja kysyä häneltä paljon kysymyksiä. Jossain vaiheessa tarvekartoitusta varmasti selviää jokin ongelma missä voin asiakasta auttaa, varsinkin jos en anna periksi asiakkaan kanssa keskusteltaessa. Yhtä tärkeää ellei tärkeämpää kaupan aloittamisen jälkeen on kaupan päättäminen sekä asiakassuhteen ylläpitäminen.

 

Asiakaskäyntejä ei ole kertynyt vielä kovin montaa ja uudeksi tavoitteeksi tiimillemme on muodostunut tavoite asiakastapaamisiin liittyen. Asiakasviikko ei olisi voinut mennä paremmin, mutta sen jälkeen olemme tehneet vain töitä ja asiakassuhteiden ylläpitäminen ja uusien luominen on jäänyt vähälle. Mitä enemmän teet sitä paremmaksi tulet. Yksi kirjan opeista joka jäi kirkkaimpana mieleeni ja se pätee myös asiakaskäynteihin. Vaikka olisin hyvä asiakkaiden kanssa toimimisessa ja myymisessä minun on silti kehitettävä itseäni joka ikinen päivä. Silloin minusta tulee ammattilainen. Olen vielä alussa Tiimiyrittäjänä ja sen takia en malta odottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!