Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Kirjoitettu 03.12.18
Esseen kirjoittaja: Jerry Tuhkunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja, joka palauttaa myyntihenkilön perusasioiden äärelle. Tähän kirjaan on turvallista, sekä mielekästä palata ja välillä kerrata myyntityön aivan keskeisimmät seikat, jotta ne tärkeimmät asiat varmasti pysyisivät aina kirkkaimpana mielessä.

Sloganina toimii ” Arjen taktiikkaa myyntiin”, joka erinomaisella tavalla kuvastaa sisältöjä, joita kirjassa käsitellään. Kirja tuo arkisten tilanteiden esimerkeillä erilaiset asiakaskohtaamiset selkeästi esiin sekä ehdottaa jossain määrin yksinkertaisinkin menetelmin ratkaisuja.

Myyntityön äärellä jonkin verran jo työskennelleenä, ei kirja tyystin uusia ahaa-elämyksiä tarjonnut, lähinnä palautti ne myyntityön peruskivet takaisin niille kuuluville kohdilleen. Siltä osin hyvä, että tuli lukaistua.

Kirjassa käsiteltiin lukuisia kertoja myyntityötä urheilusta tuttuine vertauskuvineen. Mielestäni näiden vertauksien avulla päästiin siihen, mistä loppujen lopuksi on kyse. Lopussa jommankumman on pakko voittaa, jotta kaupat saataisiin tehtyä. Parhaimmassa tapauksessa tietenkin kumpikin voittaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että jos myyjä häviää, niin kumpikin ei voi voittaa. Tennisvertauskuva jäi parhaiten mieleen, vaikka kuinka kauan pallotellaan edes takaisin, niin loppujen lopuksi toinen sen pallon sinne loppuun saakka täräyttää.

Jos ruvetaan pohtimaan, mitä kirjasta on vietävissä käytännön tasolle, niin aivan kaikki, ja uskon että tämä on yksi tämän kirjan päätehtävistä. Näitä asioita, jota kirjassa käsitellään, on jokaisen hyvä tietää. Mielestäni sekä myyjän, että ostajan roolissa olevan.

Kuten jo aiemmin totesin, ei kirja herättänyt missään vaiheessa valtaisia myyntiajattelun mullistumia, joten näitä on hankala lähteä väkisin etsimään. Uskoisin, että jos kirjasta olisin jonkun erikoishyvän teorian tai vinkin lukenut, kertoisin siitä oikeinkin mielelläni juuri tässä kohdassa. Nyt niin vain ei käynyt. Tästä selvitään, kun seuraavalla kerralla uppoudutaan hieman syvemmälle myyntityön sekä asiakaskohtaamisien saloihin jossain toisessa opuksessa.

Loppujen lopuksi oikein mukavasti kirjoiteltu yleisopas myyntityöstä kiinnostuneille. Heille, jotka ovat vasta alkutaipaleella myynnin saralla, sekä heille, jotka mahdollisesti ovat jo jonkun verran myynnin parissa touhunneet.