Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelisilmää asiakaskohtaamisiin

Kirjoitettu 25.03.20
Esseen kirjoittaja: Petra Heikkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pelisilmää asiakaskohtaamisiin
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin kirjan pelisilmää asiakaskohtaamisiin, joka nimensä mukaisesti katsoo myyntiä pelin näkökulmasta. Kirjaa värittävät tosielämän esimerkit eri urheilulajeista, jotka havainnollistavat myynnin eri tilanteita. Tosielämän tilanteet havainnollistavat myynnin tilanteita hyvin, sillä itse ainakin olen sortunut useinkin ajattelemaan myyntiä yhtenä könttänä, abstraktina asiana, joka ei muutu koskaan sen helpommaksi käsitellä.

Itselleni myynti on ollut jo pitkään mörkö. Olen ollut sitä mieltä, etten osaa myydä, ja sen takia olenkin vältellyt sitä kuin ruttoa. Asiat vain eivät parane, jos niitä kiertää, ja asiakaskammoni menisi varmasti ohi, jos sen osaisi pilkkoa, ja ymmärtää syyt mistä se johtuu, ja miten siitä pääsee eroon.

Valmennan itse ihmisiä opiskelemaan kieliä tehokkaammin. Avaimena on se, ettei kannata opiskella kieltä ensin täydellisesti, ja sitten vasta puhua, vaan puhua heti kun osaa muutaman sanan. Ei kannata pelätä virheitä, koska niiden kautta oppii. Tekemällä oppii kaikista parhaiten. Joillain ihmisillä on kieltenopiskelussa samanlainen tilanne kuin minulla myynnin kanssa. Olisi vain ymmärrettävä, että myynti ja kieltenopiskelu eivät itse asiassa ole konseptin tasolla kovin erilaisia. Molemmissa riittää opeteltavaa ihmiset usein osaavat niitä jollain asteella, mutta eivät koe osaavansa niitä siltikään.

Kirja antoi minulle myyntiin liittyen monia oppeja, joista osan jo tiesinkin konseptin tasolla, mutta uusi näkökulma avasi minulle asian eri tavalla. Myynti on toisaalta niin yksiselitteinen asia, ja toisaalta siihen liittyy niin paljon psykologisia näkökulmia, että mieltäisin sen erittäin mutkikkaasti yksinkertaiseksi asiaksi. Ehkä myös mutkistan sitä lisää itse. Luultavimmin. Epämiellyttävät kokemukset myynnistä auttavat minua ainakin 3 askelta taaksepäin edetessäni yhden. Ahdistavaa siis, mutta luulen, että minunkin on mahdollista edistyä myynnissä, kun itse kohtaan ne asiat, mitkä tekevät myynnin konseptista minulle haastavan.

Kuuntelemisen tärkeys myyntityössä korostui monessa osiossa. Et voi palvella asiakasta tehokkaasti ja myydä hänelle oikeita tuotteita, jos et tunne hänen tilannettaan. Asiakasymmärrys rakennetaan asiakasta kuuntelemalla. Usein simppelit asiat mietitään liian monimutkaisesti, jolloin niiden kanssa ajautuu nurkkaan. Kuunteleminen on erittäin simppeli asia, joka kaikesta huolimatta ajatellaan joskus toisarvoisena. Kirjassa kerrottiin myös myyjän käyttäytymisestä asiakastilanteessa. Asiakkaan kohtaaminen omana itsenään on erittäin tärkeää. Tässä välittyy luottamus, joka kertakaikkisesti on myynnin kulmakivi. Koen olevani hyvä kuuntelija. Luottamuksen rakentamisessa tämä on ensiarvoisen tärkeää, ja niinpä kaiken järjen mukaan tämän osa-alueen pitäisi mennä mutkattomasti. Olenkin huomannut kehittyneeni huimasti ideoideni myymisessä tiimiläisille ja muille akatemialaisille. Usein ideoita suoltavalle henkilölle kuten itselleni onkin tärkeää, että idean osaa esittää innostavalla tavalla, ja niin voi saada ideansa myytyä jatkoon ja toteutukseen.

Marilyn Kingin mukaan kolme tärkeintä asiaa onnistumiseen ihan missä tahansa asiassa ovat seuraavat: Passio. Jos passio asiaa kohtaan on kadoksissa, ei mikään onnistu. Sinua ei tule kiinnostamaan tehdä myyntiä, koska intohimosi sitä kohtaan on kateissa. Teet siis jotain muuta. Myönteinen visio on seuraava askel. Asennoidu myönteisesti ja usko itseesi ja tekemiseesi. Näin onnistut varmasti. Jos sinulla ei tätä ole, epäonnistut taatusti, koska asennoitumisesti vaikuttaa vahvasti yrittämiseesi. Aktio on viimeinen näistä kolmesta. Kun sinulla on laukussa passio ja myönteinen visio, on sinulla kaikki tarvittava onnistuaksesi.

Myynti on sellainen asia mitä tarvitsen koko ajan, siinä ei periaatteessa ole varaa olla huono, mutta onneksi myymällä ja myyntiä opiskelemalla kehittyy. Tieto on aina plussaa, ja tämä kirja auttoi minua ymmärtämään myyntiä eri tavalla, pelillistämällä sen jollain.

Lukemalla myyntikirjoja ja harjoittelemalla itse myyntiä pääsee pitkälle. Esimerkiksi tutustumiskäynneillä asiakkaiden luona tarjoamalla tiimin tuotteita, vaikkei tapaamisen tarkoituksena ollutkaan myynti. Näitä onnistumisen kokemuksia keräämällä pääsee lopulta yli siitä psykologisesta muurista, joka on ollut estämässä oman myyntitaitoni kehitystä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!