Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pelkkä myyjä

Kirjoitettu 19.05.16
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Huippumyyjä
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myyminen (varsinkin puhelimessa) on epämiellyttävää, ahdistavaa, pelottavaa mutta silti niin pirun välttämätöntä jokaisessa projektissa jota teemme. Silti kyllä kaikkeni yritän, että pystyisin välttämään esimerkiksi juuri 24h myynnin. Mutta nyt kyllä alkavat jo välttely tekosyyt loppua.

Ongelmana siinä ei ole se, että en uskoisi tuotteeseen tai en haluaisi tehdä kunnon showta valmistuvalle tiimille. Vaan ongelmana on enemmän se, että en usko itseeni. En usko, että pystyn löytämään oikeanlaisen asiakkaan ja hoitamaan asian paremmin kuin ihan ok. En halua hoitaa asioita huonosti, joten helpompi on jättää hoitamatta. Kai? Onhan meillä niitä, jotka luultavammin asian hoitavat helpommin, paremmin ja nopeammin.

Kuitenkin kaikille on tämä myyntitaakka laitettu hartijoille ja se on pakko selättää. Lähin pohtimaan asiaa siltä kantilta, että kenelle haluan soittaa, kun niin neuvottiin. Minkä firman kanssa haluan olla yhteistyössä muutenkin, kuin tätä 24h koskien.  Kriteereiksi valikoitui joko makeisiin tai eläimiin liittyvät firmat, koska ne nyt sattuvat vaan tällä hetkellä pyörimään mielessä. Pitää olla suomalainen, eikä liian vaikeasti tavoitettavissa oleva. Kriteerilista aiheutti sen, että oli vaikea miettiä sitä tiettyä yritystä jonne soittaa, koska kaikista kyllä taas löytyi vikoja, miksi juuri sinne minun ei kannata edes yrittää soittaa. Ehkäpä olisi vain pitänyt valita ala, ja edetä esim. google haun tuloksen perusteella yritys yritykseltä, kunnes 10 kontaktia on täynnä.

10 puhelua kuulostaa pieneltä ja niinhän se onkin, mutta oikeasti se, että saan 10 hyvää kontaktia 24h synnytykselle, vaatii enemmän puhelintekoja, kuin mitä koko akatemian aikana on tarvinnut tehdä. Hyvin on siis välttely onnistunut tässä menneiden vuosien aikana. En siis voi sanoa olevani edes hyvä myyjä, joten harppaus huippumyyjäksi on vieläkin isompi. Mutta yrittänyttä ei laiteta.

Huippumyyjän kahdeksan tunnusmerkkiä ovat,

  • asenne
  • ajan käytön hallinta ja tavoitteellisuus
  • myyntiesittelytaidot ja tuloksellinen asiakaskohtaaminen
  • tuotetietous
  • ulkoinen olemus
  • asiakashankinta ja lisämyynti
  • kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa
  • kaupanpäätöstaidot

 

Tietenkään kaikkia näitä ei tarvitse olla, mutta helpottaisi jos olisi edes puolet hanskassa. Useimmiten huippumyyjät hallitsivat kuudesta seitsemään näistä kahdeksasta ominaisuudesta. Se mikä kaikilla huippumyyjillä on yhteistä, on asenne ja kaupanpäätöstaidot. Ja tästäpä huomattiin, että ensimmäisenä minun tuleekin pyrkiä parantamaan asennettani kaupantekoon ja heti ollaan paremmilla jäljillä.

Asenteesi myyntityötä tuotettasi ja takaiskuja kohtaan ratkaisevat. Asenteen parantaminen ei kuitenkaan ole niin helppoa, minulle on ainakin juurtunut sen mielipide, että puhelinmyynti on kauheaa. Vaikea on sitä lähteä selättämään, kun se reaktio tulee nykyään niin tiedostamattakin. Välitön reaktioni on kun joku sanoo sanan myynti, että se on tuskaa. Se sana tarkoittaa minun päässäni varmaan ihan eri asioita, kuin monella muulla meidän tiimissä. Tähän ratkaisuna siis on omien tiedostamattomien reaktioiden muuttaminen. Se ei ole nopea prosessi, mutta on vain aloitettava siitä, että mitä tunteita puhelimessa soittaminen herättää. Ehkä olisi hyvä käydä niitä tuntemuksia ääneen läpi, jonkun kanssa, joka kuuntelee, eikä koita edes auttaa tai ainakaan työntää niitä omia hyviä vinkkejään, jotka saavat taas minussa vastareaktion aikaan. Kuunteleminen helpottaa ja kun tietää, että vastapuoli varmasti tajuaa mitä koitat selittää.

Ole ylpeä myyntityöstä, tuotteestasi ja firmasta, jossa työskentelet. Tässäkin on kyllä aika haaste, varsinkin myyntityöstä on niin vaikea olla ylpeä, koska tiedän että en ole siinä hyvä. Tämäkin voi olla vain turha juurtunut mielipide asioista, mutta kai siinä jotakin perää on.

Kun olen päätynyt siihen tilanteeseen, että istun hiljaisessa huoneessa, puhelinnumero tietokoneen näytöllä ja puhelin kourassa, on taas haaste edessä, nimittäin ajankäytön hallinnointi. On varmaa, että jokaiselle puhelinsoittokerralle keksii kyllä muuta ”tärkeämpää” tekemistä. On se sitten, sähköpostien lukemista, kuin puhelimen taustakuvan vaihtoa. U name it, i have done it. Tule tietoisemmaksi siitä, mihin aikaisi käytät. Jos jokaisen minuutin päivän aikana joutuisi kirjoittamaan ylös, että mitä on milloinkin työpäivän aikana tehnyt, varmasti nämä turhat tehtävät alkaisivat vähentyä.

Kirkasta tavoitteesi ja päätä mitä haluat – sitten tee se. En usko, että 10 kontaktin saaminen riittää tavoitteeksi, mutta siitä voi muokata suuremman tavoitteen. Jos saan 10 kontaktia täyteen, voin palkita itseni. Suunnittele etukäteen, mihin tienaamasi rahat käytät ja kuinka palkitset itsesi. Tietenkään meillä ei rahapalkintoja jaeta, mutta voinhan minä palkita itseni vaikka uusilla kengillä. Tiedänkin jo nyt, mitkä haluan ostaa! Vielä kun sanon tavoitteeni ääneen ja patistan Samulin pitämään huolta, että en unohda mitä olen luvannut, saan varmasti mielihyvää siitä, jos tavoitteisiin pääsen.  En myöskään usko, että muiden säätämät palkinnot tuovat sitä mielihyvää, kuin että saa jotain, mitä on itse pitkään jo toivonut.

Tärkeimpänä muutoksena lähden ihan ensin muuttamaan omia käsityksiäni.  Kauppoja tehdään hyvässä fiiliksessä ja asiakkaat kyllä tajuavat senkin, jos et ole itse ihan täysillä mukana. Matka on luultavasti melko pitkä, mutta kuten aina sanotaan, jostain sitä on lähdettävä. Ensi viikon torstaina klousaan nuo 10 kontaktia ja ostan itselleni uudet raikkaan valkoiset niket!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!