Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Personal Branding

Kirjoitettu 25.05.17
Esseen kirjoittaja: Veera Hakaste
Kirjapisteet: 1
Kirja: Personal Branding
Kirjan kirjoittaja: Heidi Luck
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Heidi Luckin personal branding 4.0 helmikuussa oli yksi isoimmista kevään osumista itselle henkilökohtaisesti. Pystyin samaistumaan Heidin tarinaan kaiken kokeilemisesta ja ”oman jutun” puuttumisen tuskasta täysin. Oli ihanaa kuulla jonkun toisen kamppailleen samojen asioiden kanssa aiemmin ja löytäneen omalla ”umpihankeen hyppäämisen” tyylillä tiensä eteenpäin ja sen paljon hehkutetun ja toistetun ”oman juttunsa”. Heidin 998 suoritettua opintopistettä datanomin, tradenomin, medianomin ja opettajan opinnoista oli huikea esimerkki tämän naisen monipuolisuudesta ja heittäytymiskyvystä omiin innostuksensa kohteisiin. Olen itse hyvin helposti innostuvaa sorttia ja minun tekemisiäni johdattaa hyvin paljon innostuksesta tulleet hetken mielijohteet. Toki isoimpia päätöksiä minäkin pohdin kauemmin kuin minuutin, mutta niihinkin vaikuttaa suuresti sen hetken innostus ja kiinnostuksen kohteet. Kaikki asiat, joihin olen innostuksissani tarttunut, ovat kuitenkin johtaneet loppupeleissä johonkin, vähintään itsensä toteuttamisen riemuun ja onnistumisen kokemuksiin yhdessä mitä erilaisimpien ihmisten kanssa. Suurin osa mielijohteista on johtanut kuitenkin myös johonkin suurempaan- vapaaehtoistyöt kahvilassa työpaikan saamiseen kaupungilta, järjestö- ja partiotoiminta elämän monimuotoisten taitojen kerryttämiseen, mitä en muuten olisi oppinut ja opettajakoulutukseen hakeutumiseen. Ja nämä ovat vain vuoren huipulta esimerkkejä, jokapäiväisiä pieneltä tuntuvia kohtaamisia jotka ovat johtaneet johonkin merkittävään omassa elämässäni on paljon.

 

Heidi toi esityksessään esiin myös minua paljon mietityttäneen asiantuntija vrs moniosaaja –keskustelun. Olen aina kamppailut asiantuntijuutta vastaan ja halunnut oppia ja kokeilla kaikkea, en vain keskittyä yhteen asiaan ja olemaan siinä asiantuntija. Tiedän, että maailma ja järki huutavat yhteen asiaan keskittymisen puolesta, mutta itse en ole tähän asiantuntija muottiin saanut itseäni mahdutettua- edes kotitalousopettajan yliopistokoulutuksen aikana tai sen jälkeen. Se että minulla on kasvatustieteen maisterin paperit kotitaloustieteestä eli käytännössä asiantuntijuuden paperit kotitalousopettajuudesta ei merkitse itselleni henkilökohtaisesti sitä, että olisin asiantuntija kotitalousopettajana toimimisessa. Neljän vuoden kouluttautuminen tähän asiantuntijuuden saavuttamiseen vaati 300 opintopistettä ja niiden eteen monta tuntia opiskelua, niin teoriassa kuin käytännössäkin. Silti pelkkä opiskelu ei minulle tuonut sitä asiantuntijan varmuutta, mikä minusta asiantuntijalle kuuluu. Siitä puuttui se tärkein eli käytännön kokemus kotitalousopettajana toimimisesta. Toki opetusharjoittelut kuuluivat opintoihin tärkeänä osana, mutta en kokenut sen olevan tarpeeksi asiantuntijuuden saamiseen. Tiedän omaavani tiukat kriteerit asiantuntijuudelle päässäni, mutta tämä kokemus omasta riittämättömyydestä oli tuttu myös muille opiskelijatovereilleni. Kavereistani osa aloitti valmistumisen jälkeen suoraan kotitalousopettajan työt eli heitä voisin kutsua alansa ammattilaisiksi nyt kun he ovat jo kaksi vuotta saaneet kokea käytännössä mitä kotitalousopettajan arki on ja tehneet työtä niin kauan, että alkuopettelut koulun tavoille on ohi ja he voivat keskittyä itse opettamiseen ja oman opettajuutensa kehittämiseen. Itse päädyin kehittämään itseäni toiseen suuntaan Tiimiakatemialle eli poispäin asiantuntijaksi kehittymisestä ja taas siihen itselle luonnollisempaan moniosaajan kehään. Tavoitteena on kuitenkin kehittää itseään kasvatusalan suuntaan, ei vain ehkä juuri opettajaksi. Tähän tarvitsen kuitenkin henkilöbrändäystä, jotta osaan kertoa  ydinosaamiseni ja sen mitä arvoa voin asiakkaille tuottaa omalla kotitalousopettaja koulutustaustallani yhdistettynä työ- ja järjestökokemukseeni. Tässä on se henkilöbrändäyksen haaste, mihin Heidi osuvasti totesi esityksessään lausahduksen: ”Sen minkä ihminen ymmärtää susta sellaisena hän sut näkee.” Siitä miten muut mut ymmärtävät, muodostuu mun henkilökohtainen brändiarvo. Tätä ajatusta olen koittanut pureskella ja lämmittää ajatusta päässäni siitä, että itsensä markkinoiminen ja myyminen on ihan ok. Olen jotenkin aina nöyristellyt omaa tekemistäni ja ollut enemmän tiimipelaaja ja jakanut kunniaa. Nyt on hyvä aika opetella pois tästä, sillä kukaan muu ei voi minua brändätä kasvatusalan asiantuntijaksi kuin minä itse.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!