Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Petteri Kilpinen- Inspiroitunut

Kirjoitettu 19.05.19
Esseen kirjoittaja: Samuel Pöyhönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Inspiroitunut- Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä?
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

 

Olipas hyvä kirja. Sisällöltään monipuolinen ja ytimekkään lyhyt. Tykkäsin. Petteri kertoi paljon avaavia omia kokemuksia kirjan aiheista; tiimi, johtaminen ja itsensä kehittäminen.

Itselle on kaikken paras saada yksityiskohtaisia kehitystarpeita, kuten palautteen antaminen heti tai lukemalla kirjasta jokin vastaava tilanne, johon voin itseni rinnastaa. Olen lukenut monia johtajuuden kirjoja ja niissä kerrotaan ristiriitaisia seikkoja, mutta kun niihin lisää jonkun tarinan sanasta sanaan niin se antaa paljon enemmän arvoa kuin ylenpalttinen kerronta johtajuudesta. Tämän takia tykkäsin kirjasta, se antoi minulle konkretiaa omaan ajatteluun, johtamiseen ja kommunikointiin.

Olen edelleen onnellinen siitä, että Tiimiakatemiassa voi kirjoittaa reflektioita niistä aiheista mistä tykkää, ja rinnastaa sen käytäntöön. On aivan mahtavaa olla kehittämässä itseä, kun tietää miten arvokkaiden asioiden äärellä ollaan. Petteri puhui paljon tulevaisuuden johtamisesta ja työyhteisöstä. Itse saa olla oppimassa juuri niitä taitoja mitä tulevaisuuden työelämä tarvitsee, vielä etunenässä. Monia näitä kirjan asioita voidaan jo suoraan ratkaista Tiimiakatemian malleilla.

 

Paras versio yrityksestä?

Miksi toiset haluavat ottaa vastaan itseään suurempia haasteita, mutta toiset tyytyvät liian vähään?

Tämä on mielenkiintoinen pointti. Jäin sitä oikein miettimään, koska olen sitä havainnut, että kaikki eivät haasta itseään tarpeeksi tai eivät mene pelkojaan kohti.

Kirja vetoaa urheilijan DNA:han antiikin kreikasta, jossa etsitään joka kerta itsestään parhain versio. Kysytään itseltä monesti, että miten saan parannettua tuloksiani. Miten voin kehittyä? Miten voi asennoitua siihen, että tänään olen parhaimmillaan ja keskityn tuloksiin, sen sijaan kuin keskittyy, siihen mitä osaa jo.

He jotka eivät haasta itseään tarpeeksi, eivät omista urheilijan Dna:ta? Uskon kyllä, että jokaisella löytyy urheilijan Dna:ta, mutta sitä on vähän tai se on piilossa. Sitähän voi miettiä kysymyksillä ”minkä jäljen haluat jättää maapalloon?”, “Mitä haluat saada aikaan elämältä?”, “Mitä vääryyttä haluat olla poistamassa maailmasta?” Itse kun vastaan näihin niin haluan olla vaikuttamassa maailman kehitystä onnellisempaan suuntaan, niin että jokainen tuntee oman vastuunsa ja kehitystarpeensa tullakseen parhaimmaksi versioksi itsestään.

Jokainen voi kasvaa ja kehittyä – tulla fiksummaksi ja paremmaksi. Lähinnä se on kiinni omista uskomuksista tai asenteesta.

Kun yrityksen kaikki henkilöt etsivät itsestään, kuinka he voivat tulla parhaimmaksi versioksi itsestään niin silloin menestyksen ovet avoinna. Joukkueen tai tiimin yhteisvoima on niin valtava, ettei sitä pysäytä mikään.

Voit kehittyä ja kasvaa yrityksenä tai olla kehittymättä ja kuihtua – päätös on sinun.

Eläköön erilaisuus

 

Pystytäänkö me kohdella muita niin kuin me halutaan meitä kohdeltavan lisäksi pyrkiä kohtelemaan ihmisiä niin kuin he haluavat heitä kohdeltavan? Vuorovaikutus onkin viestinnän kirkkain sana, me vaikutamme toisiimme vuorotellen. Mikä viesti herättää innostusta ja hyvää oloa ja mikä viesti herättää negatiivisia tunteita. Ihmisten persoonallisuuden määrittäminen onkin aivan huikea taito. Sitä pääsee käyttämään myyntityössä, yhteisössä ja kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Persoonallisuuden perustaa ei pysty muokkaamaan, mutta siitä rinnastettavia käyttäytymismalleja voi säädellä ja mukauttaa.

Onkin aika opetella, miten vaikka yhdellä vilkaisulla pystyy jo määrittämään persoonallisuuden. Myyntitilaisuudessa erittäin tärkeää, miten lähestyt asiakasta. Vaikeaa tästä tekee sen, että kukaan ihmisistä ei ole vain yhden persoonallisuuden varassa vaan on vähän jokaista. Mutta pääpainot persoonallisuudessa onkin helppo havaita, kun vain siihen keskittyy.

 

Paljastava ensivaikutelma

 

  1. D-profiilin henkilö toimii räväkästi. Ei paljon kahvia tarjoa.
  2. I-profiilin henkilö tulee vastaanottotilaan ja kyselee kuulumisia. Tarjoaa leivokset ja kahvit takuulla.
  3. S-profiilin henkilö varmistelee ja pähkäilee, että varmasti on kaikki hyvin asiakkaalla. Neuvotteluhuoneessa tietysti kattavat tarjoilut. Ylistää asiakasta pienillä eleillä.
  4. C-profiilin henkilö odottaa neuvotteluhuoneessa ja small talk ei pahemmin kiinnosta, vaan suoraan asiaan. Kahvit voidaan juoda, jos vaan joku on keittänyt.

 

Tietämällä keskustelukumppanin persoonan, pystyy säädellä omia keinoja erilaisten vuorovaikutuksien aikaansaamiseksi. Johtajuudessa myös näitä vaikuttamisen taitoja on tärkeä opetella, koska onhan se yksi menestystekijä johtajuudessa, myynnissä ja ihmissuhteissa.

Vahvistamalla omia vahvuuksia ja taitoja pystytään erottumaan joukosta. Kun on jossakin todella hyvä, niin se yleensä erottaa jyvät akanoista. Jos on kaikissa vain vähän hyvä, voi pärjätä tiettyyn pisteeseen asti, mutta todellisessa kamppailussa parhaus erottuu viimeistään lopussa. Näin kävi myös tenniksen pelaajalle Jarkko Niemiselle, joka oli kaikissa hyvä, mutta ei ikinä voittanut mestaruutta, koska ei omistanut mitään salaista asetta, parhautta. Itse mietin useasti, missä olen paras, mutta se on todella vaikeaa, kun olen kaikissa hyvä. Onkin todella tärkeää valita jokin taito, ja päättää olevansa siinä Suomen tai maailman paras. Se voisi olla minun kohdallani esim. myynti, johtajuus tai liiketoiminnan kehitys.

 

Kommunikoinnin muistilista

 

  1. Tunne

Vaikuttamalla tunteisiin, sisältö jää mieleen. Tunteet jättävät tunnejäljen, joka aktivoi ihmisiä toimimaan. Ne ketkä johtavat tunteella saavat ihmiset aktiiviseksi.

  1. Tarkoitus

Kun viestissä on jokin tarkoitus, varsinkin syvä sellainen, siitä ihmiset ovat valmiita kuulemaan lisää. Jos sinä johtajana pystyt tarjoamaan ihmisten tarkoitukseen ratkaisun, voi olla, että sinua sen jälkeen seurataan.

  1. Tarina

Tarinat iskivät kiinni ihmiseen kuin piki asfalttiin. Tarinan voimaa on paljon käytetty markkinoinnissa niin miksi se ei toimisi myös johtamisessa. Tarina on koodattu ihmisen perimään, eikä se lähde pois missään toimintaympäristössä.

  1. Tunnus

Tunteen, tarkoitus ja tarinan jälkeen on ihminen “sidottava”. Yhteenkuuluvuus, jossa ihminen tuntee kuuluvansa johonkin ryhmään tai yhteisöön. Tästähän rinnastuu myös brändi, joita ihmiset pääsevät levittämään. Logoilla ja sloganeilla saadaan lisäbuustia toimintaan.

 

Oman tiimin toiminnassa onkin nämä kaikki, paitsi tarkoitus puuttuu. Kuten Simon Sinek on kertonut kirjassaan Why, että miksi kysymykseen pitää olla vastaus, kun alamäki on edessä.

 

Sivistymme, kun luemme

Opimme, kun opetamme

Valaistumme, kun kuuntelemme

 

Samuel Pöyhönen

Osuuskunta Waisto

044 0331951

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!