Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pieni kirja johtamisesta

Kirjoitettu 14.05.20
Esseen kirjoittaja: Jutta Järvinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Pieni kirja johtamisesta
Kirjan kirjoittaja: Teija Rantala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Pieni kirja johtamisesta

Teija Rantala

 

 

Luin tämän kirjan tunnissa, mutta opin asioita, jotka kirjailija Teija Rantala on varmasti oppinut vuosien onnistumisten ja epäonnistumisten kautta. Kirja on harvinainen lukukokemus, sillä se on kuin kurkistus oikeaan työelämään. Kirjassa on vastaus melkeinpä mihin tahansa johtajaa askarruttavaan kysymykseen. Teoksen lukeminen ei toki tee kenestäkään automaattisesti hyvää johtajaa, mutta se antaa eväät haastavaan ja tärkeään rooliin työpaikalla.

 

Muutama kohta kirjassa herätti ajatuksia tiimiyrityksemme toiminnasta.

 

 

”Laadi kokouskäytännöistä, viestimisestä, ja etätöistä säännöt yhteistyössä työyhteisön kanssa.”

 

Yhteisten sääntöjen laatiminen on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista, jotka täytyy tehdä varhain, varsinkin perustaessa uutta osuuskuntaa. Väärinkäsityksiä ja ongelmia ilmenee kommunikoinnissa helpommin ilman pelisääntöjä. Säännöt myös selkeyttävät matkaa yhteiseen päämäärään. Varsinkin nyt poikkeustilanteessa, etäopiskelu voi aiheuttaa ongelmia monelle. Siinäkin asiassa olemme tiimimme kesken sopineet esimerkiksi Zoom-palaverin säännöistä. On tärkeää, että jokainen ei ole vain paikalla, vaan myös oikeasti läsnä. Olemme sopineet jokaisen pitävän mikkinsä ja kameransa päällä, kuten myös osallistuvan aktiivisesti dialogiin. Hyvät säännöt helpottavat arkea ja tehostavat kokonaisvaltaista tekemistä!

 

 

”Anna palautetta ja pyydä sitä myös omasta toiminnastasi.”

 

Olemme pyhittäneet viimeisimmät treenit palautekeskusteluille. Jaoimme vuorotellen risut ja ruusut viimeisen keväämme toiminnasta ja annoimme rakentavaa kritiikkiä tiimimme jokaiselle jäsenelle. Uskon palautetreenien olevan todella tärkeä osa tiimin kehittymisprosessia. Vain saamalla rakentavaa kritiikkiä, pystymme kehittymään ja poistumaan mukavuusalueiltamme. On myös tärkeää pyytää palautetta. Minä mielelläni haluan saada palautetta heti, ja tätä ovat myös tiimimme päälliköt pyytäneet. Palautteen antaminen ja saaminen auttaa tiedostamaan kykymme, potentiaalimme ja mahdollisuutemme. Moni havahtui palautetreeneissämme siihen, että he ovatkin todella taitavia jossain aihealueessa, kuten valokuvaamisessa tai myymisessä. Palautteet auttavat tunnistamaan omat vahvuudet ja heikkoudet. Treenimme myös vakuuttivat jo kovat tekijät tekemään enemmän. Hyvä palaute inspiroi, ja jos inspiraatio on laskenut koronan myötä, palaute voi motivoida parempaan suoritukseen.

 

 

Pidin kirjasta, sillä se meni suoraan asiaan. En ole vielä aktiivisesti johtajarooleissa Tiimiakatemialla tai opintojen ulkopuolella, mutta tästä kirjasta sain hyviä vinkkejä johtamiseen, kun sen aika koittaa. Teija Rantala selkeästi tietää mistä puhuu. Suosittelen kirjaa kovasti!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!