Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

PK-yrityksen strateginen talousjohtaminen

Kirjoitettu 14.05.19
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: PK-yrityksen strateginen talousjohtaminen
Kirjan kirjoittaja: Toivo Koski
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tavoitteenani keväälle on saada edes pintatietoa talousjohtamisesta. Olen suoraan jopa laiminlyönyt tätä osa-aluetta ollessani Dynan talouspäällikkö ja koittanut pitää pakkani kasassa kaiken muun taloushallinnon perusteiden kanssa, mutta nyt tuntuu, että voin hieman jo syventyä talousjohtamiseen ja valitsin kirjaksi PK-yrityksen strateginen talousjohtaminen. Kirjassa tuodaan esille laskentatoimen työkaluja pk-yritysten johtamiseen ja keskitytään yrityksen johtamiseen aikasarjamaisena prosessina, kuten kirjoittaja itse sanoo. Tällöin keskitytään työkalujen käyttöön eri päätöksentekotilanteissa.

Kirja on jaettu useampiin kappaleisiin, joiden päätteeksi Koski on laatinut yhteenvedon juuri käsitellystä aiheesta, mikä helpottaa asian sisäistämistä. Lisäksi kirjassa tutkitaan, esitetään kysymyksiä ja annetaan vastauksia niihin. Koski pyrkii kirjassaan vastaamaan yrittäjän ongelmallisiin, arkisiin kysymyksiin. Vastauksilla ja johdattelulla hän pyrkii yrittäjässä itsessään samaan aikaan ns. ahaa-elämyksen, eli kurkistamaan pintaa syvemmältä. Tärkeänä tavoitteena on myös tutustuttaa lukija talouden lukuihin eri kulmista.

EVA-ajattelu

Kirjassa on niin paljon asiaa, että se kannattaa lukea. Nostaisin kirjasta kuitenkin esille EVA-ajattelun. EVA tulee sanoista economic value added eli taloudellinen lisäarvo. Taloudellisen lisäarvon määritelmä kuuluu, EVA= tilikauden voitto – oman pääoman tuottovaade. Periaatteessa sitä käytetään sen arvon määrittämiseen, jonka yritys tuottaa sille sijoitetuista varoista. Jos yhtiön EVA on negatiivinen, se tarkoittaa, että yritys ei tuota arvoa liiketoimintaan sijoitetuista varoista. Sen sijaan positiivinen EVA osoittaa, että yritys tuottaa arvoa sille sijoitetuista varoista.

EVA-ajattelun mukaan tärkeintä on tunnistaa oma ydinosaaminen. Omaa ydinosaamista ei missään nimessä pidä ulkoistaa, sillä muuten voidaan miettiä yrityksen olemassaolon järkevyyttä. Oma ydinosaaminen voi myös olla vain pieni osa yrityksen toimintaa, mutta juuri se osa tuo ratkaisevan eron eikä sitä missään nimessä saa ulkoistaa. Esimerkkinä voisi olla esimerkiksi vaateyritys, joka voisi ulkoistaa markkinoinnin, verkkokaupan ja sitä kautta tulleet lähetykset, mutta ei tuotteiden suunnittelua ja brändäystä, mikäli ne ovat yrityksen ydinosaamista.

Oman tiimin toiminta tuli edellä mainituista asioista osittain mieleen. Vaikka tarkoituksena onkin oppia yrittäjyyteen ja kokeilla erilaisia juttuja, on hyvä tunnistaa ryhmän ydinosaaminen. Missä ollaan erityisen hyviä. Tätä kauttakin voidaan sitten lähteä rakentamaan erilaisia projekteja. Akatemialla kun ollaan ja tiimi sekä koko Tiimiakatemia koostuu eri taidot omaavista ihmisistä, voi joku esimerkiksi koittaa opettaa ja neuvoa juuri oman ydinosaamisen taitoja, oli kyseessä sitten digimarkkinointi, myynti tai vaikkapa taloushallinto.

Myyntisuppilo

Kirjassa esitellään myös myyntisuppilo, jota Dynassakin on joskus käsitelty ja se kuvaa myynnin välivaiheita. Läheskään aina, tai useimmiten, kontaktit ja tapaamiset eivät johda kauppoihin. Kirjassa esitetty myyntisuppilo etenee kontaktista kauppaan: 10 kontaktia, joista syntyy 5 tapaamisesta, saadaan laitettua 2 tarjousta ja toinen tarjous hyväksytään eli syntyy 1 kauppa. Tämä on tullut myös hyvin esille, kun Dyna on koittanut kauppoja saada. Kontakteja ja tapaamisia oli, mutta itse kaupan tekeminen osoittautui välillä kovinkin haasteelliseksi. Kirjassa esitetään, että isommissa yrityksissä tulee todella tarkkaan huomioida, onko esimerkiksi tarvittavat asiakastapaamiset saatu kasaan, jotta päästään haluttuun myyntimäärään. Johdon tulee seurata välivaiheita huolella.

Kassavirta

Dynassa ainakin ja uskon että suurimmalla osalla akatemiassa projekteja tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, joten kassavirta ei ole tasaista ja todella epävarmaa. Tämä tuli mieleen, kun luki kirjasta kassavirtalaskelmien olevan pk-yrityksen tärkein työkalu. Pk-yritysten rahavirrat ovat epäsäännöllisiä, joten taseen tunnusluvut voivat antaa helposti väärän kuvan maksuvalmiudesta. Tästä syystä yrityksen maksuvalmius tulisi aina varmistaa kassavirtalaskelmalla. Kassavirtalaskelma on myös monessa muussa mielessä tärkeässä roolissa pk-yrittäjälle, muun muassa optimaalisen kasvun määrittäjä, pakottaa tunnistamaan myynti-ja tuotantoprosessin, auttaa pohtimaan miten eri variaatiot vaikuttavat maksuvalmiuteen ja toimii budjetointivälineenä.

Kirja sisältää todella paljon hyödyllistä tietoa, varsinkin jos pk-yrityksen perustamista suunnittelee. Kirja haastaa myös lukijan pohtimaan asioita syvällisemmin. Lisäksi oivalliset kysymykset ja vastaukset edesauttavat lukijaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämisessä ja yhteenvedoista on suuri apu. Osa käsiteltävistä aiheista olivat raskaita ja meni yli hilseen, mutta kun muutaman kerran sahasi kohdan ympäri alkoi auttamaan. Lukusuositus jos aihe kiinnostaa enemmän.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!