Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Poikamiesten kokkikoulu

Kirjoitettu 27.01.13
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantaisen Tuotteistaminen lienee yksi perustavanlaatuisia kirjoja varsinkin ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Se on kuitenkin se mitä me opettelemme varsinkin alkuvaiheessa tekemään, tuotteistamaan itsemme ja osaamisemme, siis asiantuntijuutemme. Monen kopin jälkeen onnistuin kasaamaan muutaman ydinkoppauksen ajatellen nimenomaan Mittavan tämän hetkistä tilaa. Luultavasti kaikki muut esseet esseepankissa ottavat törkeästä lupauksesta ja muista peruskopeista kiinni, joten vien ajatuksiani pidemmälle ja kiinnitän tässä esseessä huomioni yksinkertaisempiin ja pienempiin oivalluksiin.

Raportti ei ole hyöty, vaan ominaisuus – Yksi aivan suoraan käytäntöön menevistä kopeista. Myymme FeelGo -palautejärjestelmää, jossa yhtenä ominaisuutena on nimenomaan raportti asiakaspalautteesta. Tämä lausahdus sai minut tajuamaan että kun tarjoan FeelGota asiakkaalle ja puhun hyödyistä, niin raportti ei ole hyöty, vaan se mitä raportti saa aikaan. Hoks.

Markkinointi on monistettua myyntiä – Markkinointi tähtää myyntiin eli siitä ei tehdä monimutkaista vaan sen on pysyttävä yksinkertaisena. Markkinointia ei tehdä koska se on hauskaa, vaan koska sen on tarkoitus myydä. Markkinointi on jäänyt kesken jos vain toteutetaan markkinointia eikä sen jälkeen myydä.

Ole nopea. Tuotteista ja kokeile. – En voita mitään sillä että hieron yksityiskohtia viikkokausia, jos en saa asiakkaalta suoraa palautetta tärkeistä asioista. Suomalaiset ovat arkoja myymään keskeneräistä tuotetta, ja sitä asennetta on muutettava. Tiimiakatemian ulkopuolella olen yrittäjä ja teen alihankintaa virtuualiesittelyiden parissa ja siellä tämä on tullut erityisen vahvasti käytäntöön. Kolme vuotta sitten myytiin SkyXn ensimmäinen virtuaaliesittely, ennen kuin yhtäkään tuotetta oli saatu valmiiksi. Seuraava golfkentän virtuaaliesittely myytiin ennen kuin edeltävä keissi oli saatu edes valmiiksi. Uusia tuotteita on mentävä rohkeasti myymään ja saamaan sitä arvokasta kokemusta suoraan asiakkaalta.

Projekti on epäonnistunut jos se ei muutu matkalla – Mikä tahansa projekti kohtaa aina muutoksia olosuhteissa, tavoitteissa, resursseissa tai jossain muussa. Jos projekti tai tuotteistaminen kuitenkin määrätietoisesti kulkee vain alussa asetettua tavoitetta kohti, on se epäonnistunut. Projektin täytyy muuttaa suuntaa olosuhteiden ja resurssien mukaan. Tavoitteita on muutettava. Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet tässä suhteessa opettavaista aikaa kun olemme pyörineet pelibaariajatuksen ympärillä ja huomaamme muuttavamme joka kolmas päivä taas aavistuksen suuntaa.

Ennustaminen on mahdotonta, joten panosta reagointiin – Liittyy läheisesti edelliseen kohtaan. En osaa ennustaa, joten minun on panostettava siihen että pystyn reagoimaan siihen mitä tapahtuu.

Pidä asiakas ajan tasalla, mutta karsi yksityiskohdat – Asiakas haluaa tietää missä mennään. Älä pidä asiakasta epätietoisuudessa, koska se tekee sinusta epämiellyttävän hänen mielessään. Muista että sinun tarkoituksesi on helpottaa asiakkaan elämää niin tuotteella kuin viestinnälläkin. Sinun on oltava kiinnostunut asiakkaasta, ennen myyntiä ja myynnin jälkeen ja jopa tuotteen toimituksen jälkeen. Asiakas, asiakas, asiakas.

 

Tuotteessa on kyse asiakkaasta. Siksi huomenna maanantaina Mittava tekee tämän kirjan ja esseen pohjalta raakaa tuotteistamisduunia, eli aloitetaan poikamiesten kokkikoulusta ja päädytään jonnekkin far beyond.
Osuuskunta Mittava Innovations – kohti ääretöntä ja täydellä vauhdilla ohi.

 

Loppuun jaan yhden erityisen tärkeän bongauksen mikä tuli vastaan kirjan loppuosassa. Tämä on jotain mitä jokaisen tiimiyrittäjän Mittavassa ja koko Tiimiakatemiassa tulee ymmärtää:

Älä ala väittää, että olet niin hyvä kehittäjä [tai innovaattori, tai tekninen tyyppi, tai tiimipelaaja, toim.huom.], ettei kallista asiantuntemustasi kannata kuluttaa asiakaskäynteihin. En usko hetkeäkään, että pystyisit yksin toimistollasi keksimään, millaisia vastaväitteitä ostajien päässä liikkuu ja miksi. — Sen sijaan lähde nopeasti myymään ja toimittamaan palveluasi. Se on oikeaa työtä, johon aikasi on pakko riittää.

 

 

Henry Vesin
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!