Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä!

Kirjoitettu 10.02.13
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä - 101 rusinaa bisnespullasta
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantainen – Pölli tästä: 101 rusinaa bisnespullasta

 

Luin Parantaisen Pölli tästä, koska olen aiemmin silmäillyt hänen blogiaan ja kokenut sen hyödylliseksi. Ainakin yksi Parantaisen opeilla tehty tarjous meni läpi heittämällä. Pölli tästä antaa lukijalle uusia näkökulmia, miten bisnestä kannattaa tehdä. Parantaisen kirjat on kirjoitettu todella selkeästi ja turhia snobbailu sanoja ei ole. Kirjaan oli myös helppo tarttua, koska sitä voi aivan huoletta alkaa lukea mistä kohdasta tahansa.

 

Suurimmat kopit sain kirjasta tuotteistamiseen ja hinnan merkitykseen. Näistä muutama juttu meni heti suoraan käytäntöön Markkinaattoriin.

 

Kuinka saadaan asiakas soittamaan meille? Jos asiakas ottaa ensimmäisen kontaktin, niin tutkimusten mukaan asiakassuhde on paljon pitkäkestoisempi ja tuottavampi. Sain idean, että laitetaan seuraava maili menemään yrityksille, joiden kanssa haluamme tehdä yhteistyötä.

 

Voiko ilmaista lounasta olla olemassa?

Kyllä voi – Markkinaattori tarjoaa nopeille vastaajille sellaisen. Homman juoni on seuraava:

1. Mieti markkinointiin / myyntiin liittyvä haaste

2. Soita 040 5958957 ja kerro haasteesi

3. Lounasta noin tunnin ajan ravintola Genkiskhanissa Markkinaattoreiden piikkiin

4. “Parhaat markkinointi-ideat syntyvät harvoin yksin”

Ole nopea, ilmaista lounasta tarjolla vain rajoitetusti!

Kyseinen viesti lähetettiin viime perjantaina, joten tuloksia ei ole vielä saatavilla. Usko on kuitenkin kova –jos ei kuitenkaan mitään kuulu, niin meidän on ainakin helppo ottaa kontakti.

 

Viestissä kehotetaan selkein ohjein asiakasta toimimaan, tämä on Parantaisen mielestä hyvä juttu. Auta asiakastasi ajattelemaan. Jos saamme tämän avulla esimerkiksi kymmenen lounaskumppania ja niistä yhden kaupan, niin markkinointiin käytetty raha on tullut takaisin moninkertaisesti. Lounaalla on helppo antaa asiakkaalle omia mielipiteitä ja rento fiilis tehdä kauppaa.

 

Kiire on nykypäivänä todellinen riesa, tärkeillä ihmisillä ei ole aikaa. Kaikilla on kuitenkin tarve syödä joka päivä, joten luulisi ilmaisen lounaan maistuvan? Tämän lisäksi saamme synnytettyä pienoisen kiitollisuudenvelan – ilmainen lounas ja mielipiteitä asiakkaan haasteisiin. Jos ja kun osoitamme pätevyytemme lounaalla, niin kauppojen tuloa ei voi estää.

 

Toinen kolahdus syntyi kilpailijoista erottautumisella. Markkinaattori ei ole mainostoimisto, emmekä ole myöskään konsultteja. Olemme asiakkaan kumppani markkinoinnissa. Kirjassa oli hyvä esimerkki mainostoimiston stereotypiasta:

-työntekijät snobeja

-toimitilat kalliilla paikalla

-toimistossa huippusuunnittelijoiden designia

-tuntihinnat ja palkat huimia

-mitään ei ole tuotteistettu, kaikki räätälöidään

 

Kärjistetty esimerkki antaa kuitenkin hyvin tyypillisen mielikuvan mainostoimistoista. Kirjassa kehotettiin kääntämään oman alan stereotypiä päälaelleen ja hakemaan sitäkautta erottautumista.

 

Markkinaattoriin otamme käyttöön asiakkaan omatuntoon perustuvan hinnoittelun. Tai ainakin testaamme sitä… Kun saamme toimeksiannon, niin ratkaisemme sen ja veloitamme asiakkaan omatunnon mukaan. Perinteisesti mainostoimistoissa on kovat tuntihinnat ja asiakas joutuu ostamaan ns sian säkissä. Markkinaattori veloittaa vain toteutuneen lopputuloksen ja omatunnon mukaan. Tällaista hinnoittelua en ole tällä alalla nähnyt, joten tämä on varmasti positiivinen tapa erottautua kilpailijoista. Kyseisellä hinnoittelulla on varmasti kysyntää pienemmissä yrityksissä, koska riskiä rahojen tuhlauksesta ei ole.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!