Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli Tästä 2

Kirjoitettu 11.12.17
Esseen kirjoittaja: Mikael Taurio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pölli tästä 2

Kun mikään ei meinaa toimia, palaa perusasioiden ääreen tarkistamisen, mikä oikein toimi. Pölli Tästä 2 on jatko-osa kaikkien aikojen suosikkiteokselleni (sama mutta ilman 2:sta) Kirjoitin ujona ja osaamattomana ensimmäisestä teoksesta ensimmäiset kirjapisteeni. Mistään en ole koskaan oppinut niin paljon, kuin Jari Parantaisen teoksista. Kun tuntui että kehittyminen oli päätä seinän hakkaamiseen, oli aika palata perusasioiden äärille. Olin enemmän kuin onnesta soikea kun löysin Pölli Tästä 2:n. Oli hyvin intensiivistä silmäillä näitä rivejä. Lisäksi varsin viihdyttävää. Oikeastaan on jo itsessään varsinainen saavutus saada minut lukemaan jokin loppuun asti puhumattakaan siitä, että haluan jatkaa lukemista.

Kerrataan varmuuden vuoksi. Teoksessa on kokoelma bloginomaisia tekstejä, joissa kerrotaan maailmalla Suomessa tai sen ulkopuolella nähdyistä tapauksista, jotka tilanteesta riippuen ovat olleet neronleimauksia tai emämunauksia. Ensimmäisen kohdalla selitetään konsepti ja jälkimmäisen kohdalla selitetään miten konseptin oikeasti pitäisi mennä. Esimerkiksi tapaus Toshiban takuu, Toshiba teki niin törkeän lupauksen, ettei se pystynyt täyttämään sitä. Vuoden ajan kaiken kattava takuu kestikin vain kolme kuukautta, näin tuhottiin totaalisesti omaa imagoa. Woot taas teki kauppakonseptin, jossa se myi vain yhtä tuotetta päivässä tuotteen vaihtuessa päivittäin, firmalla on suuri liikevaihto. Hauskaa nippelitietoa, mutta tarinat myyjien toiminnasta ovat ihan koulukirjakamaa. Munaton myyjä pelkää puhua suoraan ja rohkea myyjä on valmis myöntämään erheensä.

Liian usein hankin käsiini teoksia, jotka käsittelevät tilanteita mihin en tule koskaan joutumaan ja hankkiudun harjoituksiin, joista ei tule toista tilaisuutta näyttää silloin tapahtunutta edistystä. Ainahan sitä tulee, mutta se ei olisi soveliasta olla n.50% oppimisesta, joka käytännössä valuu siis hukkaan. Tässä kuitenkin aikaikkunani on saanut osuman. Sen lisäksi että saan kirjaparin joukosta parhaat juttuni ikinä, saan ne myös erittäin aikatehokkaasti ja vikkelästi haltuuni. Mitä normaalisti saan pointti per päivä tahdilla kehitystä, nyt saan sitä tunneittain (keskiarvolta) Tämä johtuu siitä, että jokaista saatua oppia voi soveltaa eteenpäin uusiin oppeihin. Toki alennetun hinnan mielikuvat ja laajennetun asiakasmittarin korrelaatio on varsin pieni, mutta kyllä se siellä on.

Kirjailija haastaa käsitystäni markkinointikeinoista. Perinteisesti kaikki keinot tulee oppia kuuntelemalla asiaan koko elämänsä uhranneita asiantuntijoita, lukea pitkiä ja kaunopuheisia tarinoita kuluttajien sielunmaailmasta ja oppia yritys-erehdys mallilla käyttäen jokaista temppua, jonka olemme arsenaaliimme napanneet käyttäen edellämainittuja keinoja. En ole perillä miksi Parantaisella on menossa henkilökohtainen riskiretki kaikkia muita markkinoinnin ja tekniikan asiantuntijoita kohtaan, mutta ai että sitä on viihdyttävää seurata. Tämän paksun eksperttipropagandan jälkeen en todennäköisesti käy yhdenkään asiantuntijan seminaarissa varmaan vuoteen, näkemiin ja kiitos kaloista. Virheistä piikittelyn ohella mukaan tarttuu erittäin hienoja pointteja, joissa tavoitteena on mullistaa perinteisiä ajattelumalleja. Lisäksi myös päivitetään ”perinteisiä” malleja ja kerrotaan ihanteellisista tuloksista tai kehotetaan käyttämään luovuutta. Monissa tilanteissa on tarkoitus myöntää pienuutensa, tekemänsä virheet ja paljastaa heikkoutensa. Häpeä on pelkkä turha hidaste ihmiselle. Valehtelusta ei tule kuin ongelmia, samoin myös jos syytä etsii ulkopuolelta toisista tekijöistä, sillä sisimmässään kaikki on enemmän tai vähemmän omaa syytä. Toisaalta itseään ei pidä asettaa jumalan asemaan tai ryhtyä hoitamaan jokaista työtä itsekseen, silloinkin vain etsii itselleen ongelmia. Kyseiset ohjeet jakautuvat markkinoinnin lisäksi vaikka kirjan lukuun tai roolipeleihin. Tarkoitus on saada ihmiset oppimaan, joten miksi nähdä turvaa vaivaa jauhamalla asioita, joita ei aio koskaan hyödyntää, tai ovat aivan liian hankalia ja absurdeja käsitteitä että niitä koskaan käytettäisiin.

Tunnustan, olen täysin sortunut suurimpaan osaan synneistä, joista kirjassa kerrotaan. Mielikuvani ja olettamukseni ovat perustuneet siihen, mikä on toistolla päätetty todistaa oikeaksi, koska parikymmentä vuotta ovat kaikki viisaat miehet olleet samaa mieltä. Onneksi parasta oppimista on omien virheiden myöntäminen. Katse auki maailmalle ja valmiina sisäistämään uusia asioita, joihin ei ennakkoon osannut varautua. Havaitsemme ympärillämme ilmiöitä, jotka sivuutamme normaaleina, mutta tosiasiassa ovat koko jutun ydin. Miksi joku haluaa enemmän palkkaa, mitä hyötyä on brändin tunnettavuudessa tai kuinka pitkiä esitysten pitäisi olla. Tiesitkö muuten että psykologialla on enemmän kuin valtava vaikutus markkinointiin. Ennakkokäsitykset toisista ihmiset muuttuvat paikkaansapitäviksi ja tuotteiden hinnat antavat tuotteesta erilaisen kuvan, vaikka muut mitattavat asiat pysyisivät samana. Mukana on todella yllättäviä tutkimustuloksia, mm. rotat ovat opiskelijoita viisaampia.

Olenkin huomannut yleistä asennemuutosta tämän kirjasarjan parissa. Jo ensimmäinen osa ravisteli syvältä ja lujaa muokaten osaamista ja persoonallisuutta pysyvästi, se on oma lukunsa oliko se sitten hyvä asia. Jatko-osa ei ole jäänyt kilpailussa jälkeen, vaan jatkanut siitä mihin edellisessä jäätiin ja hyvällä tavalla. Näin ne jatko-osat tulisikin tehdä! Kirjan esimerkit ovat mahtavia yleisohjeita, sillä niitä ei ole jaettu vain ja ainoastaan markkinointiin, vaan ne ovat arkisia asioita, joilla on markkinointipotentiaalia. Ohjeita voi soveltaa markkinointimaailman ulkopuolelle (tai sitten luen tätä kuin piru raamattua, joka tapauksessa tulosta syntyy) Veljen vapaa-ajan aikataulujen suunnittelu on hyvin havainnollistava esimerkki miten tämä teos syöpyy salakavalasti kaikkeen tekemiseeni. Tulokset vähän heittelevät, mutta plussalla ollaan joten ei huolta. Sitä kirja on jopa tavoitellut, sillä jokainen tilanne on kuulemma tilanne myydä. Lisäksi jokainen tilanne on tilaisuus hyödyntää taitojaan, kuten Edison aikanaan tekikin (jopa likaista työtä kun muut puuttuivat)

Hyvähän sitä näin jälkeenpäin on piikitellä siitä, ettei ennustanut tulevaisuutta oikein, kuten kukaan meistä (sori, mokkula on kuollut) Käytännön esimerkit on silti hieno asia, jatka vaan! Yksikään esimerkki eri myöskään oikein osaa ennakoida vuoden 2010 ja ajasta eteenpäin tapahtuvaa digitalisaation yleistymistä. Toisaalta, kirjassa oli oma juttunsa siitä kuinka asiantuntijatkaan eivät tajua paskaakaan tulevaisuuden ennustamisesta, päinvastoin he ovat huonompia ennakoimisessa kuin tavalliset pulliaiset.

Että miksikö hypetän tätä teosta maasta taivaisiin? Kenties pitäisi antaa tekojen puhua puolestaan. Käytämme liikaa turhia korusanoja, joista ei ole kenellekään todellista hyötyä. Kirjoitan nyt saamieni oppien mukaisesti. Olen elänyt vanhoissa tavoissa, joihin tarvitsen kehitystä. Tyydytän tarpeita asiakkaille, tarvitsen lisäharjoitusta. Olen jatkuvasti etsinyt ohjeita vääristä paikoista ja vääriltä henkilöiltä. Asiakkaat tuntevat ainoastaan sen mitä haluavat, eivät sitä mitä tarvitsevat. Tiedotus loppuu, sillä vaikutan kohta ulkomaalaiselta. Voisin viettää vuoden päivät tässä kuvailemassa jokaisen oppimani havainnon, mitä tuli esille tämän jutun jatkuessa, mutta sille ei ole tarvetta. Tarvetta on kuvailla, että koen päässeeni taas eteenpäin. Se on hyvä uutinen sillä kärsin jonkinasteista paikoilleen jumittumista ajoittain, jolloin tarvitaan voimakasta ja helposti tartuttavaa voimaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!