Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 27.10.19
Esseen kirjoittaja: Riku Kylä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Melkein tasan kolmetoista kuukautta sitten kirjoitin esseen tämän kirjan ykkösosasta. Nyt on vuorossa kakkososa, joka luovasti kantaa nimeäPölli tästä 2. Kuten edeltäjänsäkin tämäkin kirja tarjoaa monia nopeita 3-4 sivun mittaisia vinkkejä liike-elämään. Toiset hyödyllisempiä, kuin toiset, mutta tähän väliin sopivan kevyttä luettavaa, kuitenkin säilyttäen opetusarvon.

Tässä reflektiossa en lähde esittelemään, jokaista 80 vinkkiä erikseen, vaan nostan niistä muutaman ja reflektoin niitä nykytilanteeseeni, joko tiimissä tai valokuvaajana.

Hullu tuijottaa sormea

Ensimmäinen kolahdus tuli jo heti ensimmäisessä aiheessa. Aiheen perässä ollut tiivistelmä kuuluu näin ”Varo haaskaamasta aikaa markkinointiin, jonka muoto varastaa kohderyhmäsi kaiken huomion.” Tämä tuntui jotenkin osuvan juuri omalle kohdalle, kun usein tulee fiilisteltyä paljon erilaisia videoklippejä ja kuvia niiden näyttävyyden ja mageuden takia, vaikka tarkoitus olisikin tehdä asiaakkaalle myyvä kuva. Olenkohan tehnyt tähän saakka kaikki kuvat ihan päin mäntyjä ja asiakaskaan ei ole tajunnut asiaa, vaan jäänyt itsekin vain fiilistelemään? Tämän vinkin luettuani olen tietoisempi tehdessäni markkinointia mihin tahansa ja miten tahansa. On se sitten sanallista tai visuaalista, pitää muistaa pitää missio ja punainen lanka mielessä koko ajan tehdessä, muuten tehty työ on käytännössä turhaa.

Tarina teilaa tilastot

Tämä lämmitti mieltäni, olenhan tarinankertoja, ainakin omasta mielestäni. Tässä kerrottiin Stanfordin opiskelijoilla tehdystä tutkimuksesta, jonka lopputuloksena oli ollut, että vain 5% oli muistanut sisältöä, kun oli kerrottu vain raakoja faktoja. Mutta kun oltiin alettu kertoa aihetta tarinan kautta oli jopa 63% muistanut tarinan! Luvut kuulostavat päätä huimaavilta, mutta se on myös lohdullista tänä somen aikakautena. Sosiaalinen media pursuaa erilaisia tarinoita eri puolilta maailmaa ja sitä kautta myös yritykset haluavat markkinoida itseään kuluttajille vaikuttajien ja erilaisten sisältöjen kautta. Olenkin suunnitellut toteuttavani MYMmini töitä tehden parille-kolmelle yritykselle ja tällaiset faktatiedot auttavat varmasti sen myynnissä.

Usko näkyy naamasta 

Tämä olikin kaksiosainen aihe ja antoi kyllä mietittävää niin tällä hetkellä olevien 24h synnytysten takia, sekä jatkuvan itseni vertaamisen takia. Ydin tässä aiheessa oli siinä, että on melko mahdotonta myydä yhtään mitään, jos ei itsekään usko tuotteeseen. Suoraan sanoen en usko myymäämme 24h synnytykseen, koska en ole itse nähnyt/kokenut yhtäkään Waiston tuotosta, joita myisin hyvällä omatunnolla. Heitänkö siis aikaa hukkaan koittaessani saada 24h synnytyksiä myytyä? En kai sentään.

Valokuvaajana osaamiseni myyminen on myös hieman hankalaa juurikin tämän takia efektin takia. Maailmassa on niin paljon todella tasokkaita valokuvaajia, joita minä tietenkin seuraan ja ihailen. Tottakai siten he myös ovat verrokkikohteeni, kun ajattelen itseäni valokuvaajana. Tätä kautta ehkä aliarvotan itseni ja taitoni, sekä saatan puhua taidoistani tiedostamattani aliarvoiseen sävyyn, kun olen myymässä työtä asiakkaalle. Apuna tähän voisi olla laajempi valokuvaajien seuranta ja aina ennen myyntitilannetta paluu kaikkiin niihin tyytyväisiin asiakkaisiin ja omiin lempikuviini, jotta itsevarmuus nousisi.

Tällainen kirja on vaikea reflektoida kokonaisuutena, koska se käsittelee niin monia osa-alueita ja niiden sivuhaaroja. Uskon kuitenkin, että tämän kirjan luettuani takaraivoon on jäänyt paljon tietoa, jotka palaavat mieleen silloin, kun niitä tarvitaan. Tämän jälkeen on hyvä palata vähän yhteneväisemmän kirjan pariin.

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!