Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä 2

Kirjoitettu 28.11.19
Esseen kirjoittaja: Tom Kaskinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä 2
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pölli tästä 2

 

Otin kirjan lukeakseni sen helppouden takia. Kirjassa on paljon lyhyitä tarinoita, vinkkejä ja esimerkkejä mitä sinun kannattaa, ja mitä ei kannata tehdä. Kaikkien oppien kanssa en ole samaa mieltä, mutta ideakin kirjassa on napsia oppeja sieltä täältä. Kokosin esseessäni muutamia kiinnostavia pointteja.

 

58. Kakunpalasääntö

 

”Palvelusi piilokustannuksia ei kannata välttämättä tuoda esiin. Muuten voi käydä niin, että kaupankäynti loppuu siihen”

 

Kirjassa on hyvä esimerkki kahvilasta. Sovellan sen kuitenkin esimerkiksi projektiin. Yhteistyökumppanuus, markkinointivideo ja logonäkyvyys ympäri maailmaa maksavat 50 000e, kaikki ovat tyytyväisiä lopputulokseen niin myyjä kuin asiakaskin. Mitä jos ilmoittaisitkin asiakkaalle asian näin.

 

Yhteistyökumppanuuskulut    9000e

Markkinointivideo                  11 000e

Logonäkyvyyskulut                 10 000e

 

Palkkio & Voitto                      20 000e

 

Asiakas varmasti miettisi sitä, että miksi hinta on niin kova jos siinä melkein 50% on pelkkää voittoa myyvälle yritykselle. Kaupat jäisivät varmasti tekemättä.

 

59. Syöpä nimeltä alennus

 

”Vastikkeettomat alennukset ovat monin tavoin tuhoisia.”

 

Olen vasta nyt ehkä täysin tajunnut, kuinka haitallista alennuksen antaminen voi olla yritykselle. Olemme projektissammekin käyttänyt alennusta, mutta sillä keinolla, että yritys pääsee halvemmalla ensin testaamaan ja tehty selväksi se, että mikäli tästä maksetaan hinta nousee roimasti. En ole varma onko sekään täysin oikea tai terveellinen tapa tehdä kauppaa, mutta meidän kohdalla se onneksi onnistui hyvin.

 

Vastikkeettomat alennukset antavat asiakkaalle välittömästi epäilyksiä ja negatiivisia ajatuksia koko asiasta. Ensimmäinen kysymys on: Miksi tuo alentaa hintaa? Onko tuotteessa jotain vikaa? Oliko hinta korkea vain testatakseen minun tyhmyyttäni?

 

27. Hintasi on viesti

 

”Asiakkaasi ei voi olla ajattelematta, että kallin on parempi kuin halpa”

 

Tämä pitää mielestäni lähes poikkeuksetta paikkaansa jokaisella alalla. On kuitenkin myös vaikeaa vai ryhtyä kalliiksi. Pelkkä kallis hinta antaa mielikuvan itsessään laadukkaammasta tuotteesta tai palvelusta. Pitää kuitenkin muistaa se, että jotenkin pitää erottua siitä halvemmasta (tietenkin hyvällä tavalla). Apple on mielestäni edelleen hyvä esimerkki tästä, tuotteet eivät ole sen kummoisempia kuin kilpailijoilla, mutta ulkonäköön ja käyttökokemukseen on panostettu enemmän kuin teknisiin ominaisuuksiin kuten tehokkuuteen mitä kilpailijat käyttävät valttikortteina.

 

On myös huomattavasti vaikeampaa parantaa ja uudistaa halpaa tuotetta pitäen sen halpana. Jos olet jo vaikka brändännyt itsesi halpatoimittajaksi, ja sitten julkaisetkin kalliin tuotteen. On hyvin vaikea saada ihmiset luottamaan, että se on hyvin kallista. Automerkit ovat toinen esimerkki tästä. Dacia:n pitää miettiä hyvin tarkkaan jokainen materiaali ja komponentti pitämään tuotteen hinta alhaisena, mutta laadukkaana. Tesla taas voi tehdä mitä vaan ratkaisuja, ja nostaa tai pitää hintaa samassa edelleen.

 

46. Hesarin nollatutkimus

 

”Hesari otsikoi kyselytuloksensa harhaanjohtavasti. Se väitti, että ”Yrityksen yhteiskuntavastuu vaikuttaa ostopäätökseen”.

 

Tämä oli mielestäni hyvin mielenkiintoinen aihe ja poikkesi muista. Helsingin Sanomat olivat julkaisseet kyselyn, joka oli käytännössä arvoltaan täysi nolla. Kyselyssä oli kysytty kuluttajilta vaikuttavatko yhteiskuntavastuut heidän ostopäätöksiinsä ja 70% sanoivat, että vaikuttaa. Tutkimuksessa kuitenkin on tärkeä huomata se, että 70% kuluttajista sanoo niin, mutta tutkimus ei todista sitä, että vaikuttaako yhteiskuntavastuu oikeasti ostopäätöksiin. Aika moni ihminen vastaa omatuntonsa kautta kysymykseen kyllä, jotta he vaikuttavat paremmilta kuluttajilta. Testissä ei kuitenkaan tutkittu oikeaa tulosta millään tavalla. Kysely Parantaisen mielestä oli täysin turha, ja siinä olen kyllä samaa mieltä. En ollut kuitenkaan tajunnut edes ajatella tätä näkökulmaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!