Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä

Kirjoitettu 05.09.19
Esseen kirjoittaja: Tiia Kolehmainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kun Rajakadun perusopinnot oli saatu pakettiin ja kesä alkoi, niin aloin pohtia akatemian hommia ja sitä, että pitäisi alkaa lukemaan kirjoja ihan urakalla. En kuitenkaan tiennyt yhtään mitä aloittaisin lukemaan, joten menin vain kirjastoon tutkimaan hyllyjä ja katsomaan josko jotain tarttuisi käteen. Ja näinhän kävi. Valitsin Jari Parantaisen Pölli tästä – 101 rusinaa bisnespullasta. Jo pelkästään kirjan nimi herätti mielenkiintoni, joten kirja oli otettava testiin.

Kirjassa käsiteltiin siis 101 liikeideaa, ajatusta, mallia kuinka yritys tekee asioita ja kuinka niistä voi ottaa opikseen. Mukavaa oli, että kaikki esimerkit olivat Parantaisen omasta elämästä tai hänen kokemuksiaan yrittäjänä. Myös kirjoitustyyli oli kiva, sillä jokainen ”rusina” oli kerrottu omana tarinanaan ja kirjaa ei tarvitse lukea järjestyksessä, jos ei tahdo.

Kirja oli hyvä lukukomeus myös siinä mielessä, että se käsitteli montaa eri aihealuetta mm. markkinointia, hinnoittelua, yrittäjyyttä, innovointia, johtamista, yhteistyötä, kokeilua… oikeastaan kaikkea, mikä nyt yrittäjyyteen liittyy.

Mutta mitä kirjasta jäi itselle käteen? Kirja antoi todella monta kertaa sellaisia ahaa-elämyksiä ja paljon uusia näkökulmia pohtia asioita. Varsinkin joka kappaleen lopusta löytyvät tiivistykset tai pohdintakysymykset saivat itsensäkin ajattelemaan, että miksipä en kokeilisi tai tekisi tätä. Toki vielä kun ei ole projekteja, joihin näitä oivalluksia olisi voinut suoraan käyttää, niin vertaaminen oli vaikeaa, mutta jatkon kannalta se helpottaa paljon, kun niitä on kirjannut itselleen ylös ja olen melko varma, että tulen lukemaan tämän kirjan uudestaan!

Tässä on muutama lause/kohta, jotka erityisesti jäivät kirjasta mieleen:

(Suluissa olevat sanat ovat niitä, mihin aiheeseen kohta liittyy.)

Reitti asiantuntijaksi kulkee kirjakaupan kautta” Tällä viitattiin siihen, että jos asiasta ei tiedä vielä tarpeeksi, niin mene, lue, opi ja tuo käytäntöön. Myöhemmin kirjasta tuli myös ilmi lause, jossa todettiin että ”asiantuntija on henkilö, joka tietää asiasta asiakasta enemmän” ja asiantuntijaguru on henkilö, joka on käyttänyt n. 10 000 tuntia aikaa asiaan perehtymiseen. (Oppiminen)

Toinen kohta liittyi tuotteen/palvelun hinnoitteluun. Kirjassa kehotettiin, että jos asiakas pyrkii tiputtamaan hänelle ehdotettua hintaa alemmaksi, opettele jämerästi vastaamaan ei. Vain sinä myyjänä itse tiedät tavarasi arvon eikä sinun tarvitse muuttaa sitä. Jos yhdenkin kerran annat asiakkaasi tinkiä, hän jää pohtimaan kuinka paljon tingittävää olisi vielä ollut ja mikä on tuotteesi todellinen arvo. Tämä on mielestäni erittäin hyvä kohta, sillä kun hinnoittelet jotain, tiedät mistä se koostuu, kauanko siihen on käytetty aikaa, niin tiedät myös sen oikean arvon. (Hinnoittelu)

Kolmas kohta, jonka nostaisin kirjasta esiin, liittyy vähän molempiin edellä mainittuihin ja voisi sanoa, että melkein itsestäänselvyys, mutta silti vaikea toteuttaa. Se on, ettei pidä olla hyvä kaikessa. Pitäisi siis valita yksi asia, johon keskittyä ja jossa haluaa olla paras. Tästä syystä myös asiakkaat valitsevat sinut helpommin, sillä he tietävät mihin olet keskittynyt ja mitä todella osaat. Älä siis hoida montaa asiaa puolihyvin vaan hoida yksi asia täydellisesti. (Keskittäminen)

Viimeinen kohta, jonka tähän haluan ottaa (vaikka näitä voisi ottaa, vaikka kuinka paljon!) liittyy markkinointiin ja asiakassuhteisiin. Kirjan yhden ”rusinan” voisi tiivistää lauseeseen älä tyrkytä. Älä siis tyrkytä tuotettasi asiakkaalle vaan markkinoi se niin, että asiakas saa tutustua siihen itse ensin rauhassa, että hän ottaa lopulta itse yhteyttä sinuun kuullakseen lisää. Näin ollen, kun asiakas on ensin itse kiinnostunut tuotteesta, asiakkaasta tulee luultavammin pidempiaikainen ja suhteesta kestävämpi, kuin sellaisesta asiakassuhteesta, joka alkaa kylmäsoitolla, eikä asiakas tiedä sinusta mitään etukäteen.

Tästä kirjasta saa siis monia yksittäisiä mutta hyödyllisiä käytännön oppeja ja kuten kirjan nimikin jo kertoo, ideat ovat tehty ”pöllittäviksi” eli niitä saa todellakin käyttää ja soveltaa omaan tiimiin ja projekteihin sopiviksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!