Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pölli tästä

Johdanto ”Vihaatko sinäkin tyrkyttämistä?”

Luin Jari Parantaisen teoksen, saman niminen kuin otsikko. Kirja on esiintymisvaloissa viihtyvän Parantaisen kokoelma hänen kirjoittamistaan ”pölli tästä” blogikirjoitelmista. Jo nimikin oli niin provosoiva että kiinnostus heräsi heti. Varsin värikkäin sanakääntein kirjoitteleva itseään jumalana pitävä suomalainen wannabe-kohukirjailija on kenties täysin päinvastaista mitä olen tottunut lukemaan, sillä yleensä olen pitänyt akateemista arvoa ja kykyä lukea pörssikäyriä sivistyksen mittarina. Kirjan teema on nimensä mukaisesti pölliä muilta. Jo ensimmäisessä osiossa todetaan että mikäli jokin kamppanja, suunnitelma, strategia tms. on havaittu toimivaksi niin sitä pitää ehdottomasti käyttää. Suomalaiset häpeävät kovasti toisilta kopioimista ja sitä onkin usein verrattu laiskuuteen ja ilkeyteen. Tosiasissa parhaiten kopioivat pärjäävät parhaiten. (Mitenköhän Nokialle olisi käynyt mikäli sekin olisi kopioinut muilta) Tärkeintä on siis varastaa toimivia suunnitelmia ja juuri niitä Parantainen esittelee. Jokainen on tavalla tai toiselle jo osoittanut miten heille kävi suunnitelmiensa kanssa ja jos se tapahtui kerran niin miksei se tapahtuisi toistekin?

Kirjan luku ”kysy asiakkaalta mitä he haluavat. He vastaavat mitä haluavat. Siksi haaskaat vain aikaasi”

Minulla on ollut vaikeuksia sisäistää markkinointioppeja ”perinteisiltä” opetustavoilta ja kirjoittajilta, sillä en pysty täysin hahmottamaan opetettavaa asiaa, mikäli se ei sisällä samaistuttavaa tai konkreettista esimerkkiä. On olemassa sanonta että asian on sisäistänyt vasta kun sen pystyy helposti selittämään toiselle. Jari Parantainen on selvästi sisäistänyt omat oppinsa. Kohtasin monta asiaa, joista olin samaa mieltä hänen kanssaan jo ennenkin kirjaa (Minäkin inhoan kylmäsoittoja). Toisaalta, ilmeni myöskin seikkoja, joista olin vahvasti eri mieltä. Sivuseikkoja, mutta tiesin asian olevan toisella lailla, joten luottamukseni kirjailija Parantaista kohtaan karisi hieman, en uskonut enää joka ikistä sanaa häneltä. Onneksi hän onkin vain välikätenä

Teoksen laatu ”Tarkista ajoittain vieläkö palvelunkehittäjiesi oletukset pitävät paikkaansa”

Kirja oli kirjoitettu irrallisista luvuista. Jokainen on ollut itsenäinen blogiteksti, jossa esiteltiin milloin Finnairin asiakaspalvelua ja milloin hintavertailua. Luvut olivat omasta mielestäni mahtavia, muistan tarinat vielä pitkän aikaa, varsinkin ne joista pidin. Tarina kuinka erään ravintolan kilpailuetu oli mahdollisimman paska palvelu, jo ajatuksena niin absurdi että se oli jo mahtava. Heräsin tylsien oppien suosta ja mieleni liisi laatikon ulkopuolisten ajatusten luokse. Mitä jos myisi ruosteisia autoja koska ei halua vaikuttaa pröystäilijältä. Mene ja tiedä toimisiko mutta aivojen ravistelijana mahtavia juttuja. Markkinointikeinojen lisäksi sai hyviä juttuja, joilla pystyy tekemään kaveriin vaikutuksen. Jokainen väite perustuu joko kokemukseen tai tilastoihin, joten jos epäilyttää, niin faktat ovat kuosissa. Tiimille haluaisin ilmoittaa että älkää aina antako järjen tai tilastojen tulla tielle, lupaan itse toimia samoin. Sivumainintana kirjoittaja Parviainen monta kertaa korostaa että ”muut asiantuntijat sanovat että…”  johon hän on päinvastaista mieltä, mutta hän ei tee lähestulkoon mitään poistaakseen itsestään kyseisen leiman. Siinäpä vasta rohkea mies! Ei anna yhteisön tulla tielle vaan kulkee ennakkoluulottomasti omaa reittiään. Ennakkoluulottomuus on muutenkin sana jota toivon näkeväni itseni ja tiimin kehityksessä vuosien varrella. Aina jokin menee mönkään silloin tällöin koska oli väärässä rajoja rikkovan visionsa kanssa. Toisaalta, onko kukaan meistä välttämättä ehdottomasti oikeassa tai väärässä? Sattuma on joka paikassa läsnä ja aina ei paraskaan idea voi toimia ja joskus roskallakin pääsee kuuhun. Kukaan ei voi nähdä tulevaan, älä koskaan lannistu!

Mieleen jääneitä pointteja ” Sellaista bisnestä ei olekaan, mitä et voisi tuotteistaa”

Äkilliset hinnanmuutokset saattavat kostautua väärällä tavalla. Kun eräs yritys laski hintaa 180 000 puolikkaan pois tinkaamisen seurauksena, heitä pidettiin huijareina. Vastustajien mainoksiin reagoiminen ei tarvi olla laadussa kilpailua vaan esimerkiksi kampanja jossa revitään kilpailijan mainokset, kirjaimellisesti. Täysin uudenlaisia lähestymistapoja ongelmiin. Ei lopeta ideointia kohtaan, kuinka selviydytään vaan jatketaan kuinka saadaan maksimaalinen mahdollinen hyöty. Kaikki keinot käyttöön! Lisäksi mikäli usko oman paremmuuteen kilpailijasta on tarpeeksi kova, niin ole röyhkeä! Ole omassa hintaluokassasi, käske vertailla kilpailijaan ja  Lisäksi asiakkaalle ei kannata tarjota liian montaa vaihtoehtoa tai liian erilaista palvelua, muutoin luottamus ja lojaalius heikkenevät, sama pätee keskustelutilaisuuksissa. Otan tämän huomioon asiakaskäynneillä, sähköposteissa ja miten sitä nyt kommunikoidaankaan. Kertaus on opintojen äiti, joten vielä kerran: Tarkkana Niiden tarjouksien kanssa!

Lukukokemus ” Asiakkaallasi ei ole harmainta aavistusta”

Olin monta kirjaa palauttanut jo takaisin hyllyyn, koska niitä oli vaikea lukea. Mikäli teos maistuu liisteriltä niin ei mieleenkään jää mitään kirjoituksia, olivat ne kuinka hienoja tahansa. Tämä nide oli täysin eri puusta. Olisin lukenut vaikka hänen hampaidenpesustaan, sillä Parantainen osaa kirjoittaa erittäin viihdyttävästi. Mutta kuin keskustellessa, uuden asian oppiminen tapahtui luontevasti ja vakuuttavasti. Itsevarmuus on erittäin tärkeää, myöskään se ettei peräänny liian helpolla (tai ole jääräpää)

Olen henkilökohtaisella tasolla erittäin kiitollinen kirjoitustyylille siitäkin seikasta johtuen, että normaalista lukukammostani eroon pääseminen, on taas askeleen lähempänä. Talousaiheisia kirjoja ei tarvitsee enää pelätä. Kenties tyylissä oli ripaus ylimielisyyttä, mihin en ole itse sisäistynyt kovinkaan hyvin, mutta kaupan alalla röyhkeys ja itsevarmuus ovat sen verran tärkeitä, että yritän itsekin kasvaa paskapääksi. Monessa kirjan esimerkkitapauksessa oltiin häikäilemättömiä niin hyvässä kuin pahassakin. Kun Mazda käski kokeilla kilpailijan Opelia, niin havaittiin esimerkki hyvästä itsevarmuudesta. Mikäli itsevarmuus huokuu itsestään toisien ulottuville, niin toisetkin ajattelevat että henkilö osaa asiansa. Sama effekti toimii myös päinvastaisena. Aion noudattaa esimerkkiä ja osoittaa itsevarmuutta eteen tulevissa keskustelutilanteissa ja asiakasneuvotteluissa, en missään nimessä myönnä olevani epävarma. Asia ei tietenkään onnistu sormia napsauttamalla ja edessä on harjoittelua ja epäonnistumisia. Hiljaa hyvä tulee.

Miten aion muuttua? ” Vihaa sinäkin kiinteitä kuluja”

Olin myös ajatellut käytännössä toteuttaa informointiin liittyviä oppeja. Tapaus Finnairissa asiakkaat pettyivät kun saivat tietää todellisen syyn viivästykseen, jos viivästyksen syy on nolo niin se vain kannattaa jättää kertomatta. En meinaa että alkaisin suoranaisesti valehdella, mutta opin että jokaista kiusallista yksityiskohtaa ei ole välttämätöntä kertoa. Lisäksi ihmiset pelästyvät mikäli heille tarjoaa liian monia vaihtoehtoja, valinnanpaljous on oikeasti valintoja rajoittava tekijä. Kyseisiä havaintoja olen jo ottanut käytäntöön kun olen keskustellut asiakkaiden kanssa ja räätälöinyt tarjouksia.

Tiimin rooli ”Oletko asiantuntija? Jos et, sellaiseksi kannattaa vähitellen ryhtyä”

Suosittelisinko kirjaa muille? Suosittelen sitä ainakin itseni kaltaisille henkilöille, joille luku-urakan aloittaminen voi olla hankalaa. Lisäksi se tarjoaa mukavaa vaihtelua ja voi muokata vanhoja käsityksiä. Ainakin yhden toisen tiedän jo tarttuneen kyseiseen opukseen, vaikutti tykkäävän.

Tiimille tuon eduksi muutakin kuin vain omat taitoni. Olen erityisesti kertonut (aina tilaisuuden salliessa) kirjassa mainituista hyvinkin erikoisista markkinointikamppanjoista. Olen kuullut sanonnan ”Jos et ärsytä jotakuta, teet jotain väärin” ja kirjassa nähtyjen esimerkkien kanssa kyseinen esimerkki tuntuu pitävän kutinsa täysin. Lisäksi olen huomauttanut muutamista havainnoista, joita kirja esittää ja soveltanut niitä tapauksesta riippuvaan caseen. Esimerkiksi silloin kun myyjää pidetään varaston ammattilaisena ja hän hoitaa myös toistakin tehtävää, jonka oletetaan vielä kuuluvan hänelle. Vielä parempi esimerkki on vanhojen ihmisten palkkaaminen töihin, joka on loistava esimerkki ”outside of the box” ajattelumallista, jossa ongelmat ja tilanteet käännetään päälaelleen ja niihin löydetään yllättävä ratkaisu. Olen pystynyt jo tuottamaan useita vastaavanlaisia ideoita omiin tapauksiimme ja osa niistä on ollut varsin hullujakin. Yksikään ei ole (vielä) edennyt toteutusvaiheseen mutta aika näyttää mitä on lopulta tuleman.

Mielipiteitä ”Älä heittäydy epätoivoiseksi vaikka asiat menevät vasten tahtoasi”

Aikaa ei kirjan lukuun mennyt liikaa. Kun kerran sai vaihteen päälle niin noin viidennes tuli luettua kerralla. Myöskin varsin koukuttavaa tekstiä lukijan kannasta. Välillä lukuintoa tosin latisti itselle esitetyt kysymykset, miksi? Välillä oli hieman epäselvää, että ketä kirjassa oikein tarkoitettiin, vai tarkoitettiinko jopa kaikkia? Välillä puhuttiin yritysten toiminnasta kun taas välillä puhuttiin yksilöllisistä ominaisuuksista ja asiakkaan (ja yritysten) kanssa kanssakäymisestä. Pääpaino tuntui olevan keskustelu yrityksille ja yksilöominaisuudet olivat sivumaininta, mutta monet ohjeet olivat useinkin tulkittavissa molemmille ryhmille. Välillä tosin tuntui kuin vain lukisi jonkun muistelmia. Yksinkertaisena ihmisenä en ollut aina perillä oliko asiakkaiden kutsuminen luoksensa vetovoimalla vertauskuva vai ei. Monikin esimerkki oli varsin vertauskuvallinen ja oli toteutettavissa muihin annettuisiin ohjeisiin. Myöskin arkielämässä ohjeita pystyi ”kasaamaan” päällekkäin.

Loppusanat ”Hyvistä myyjistä ei ole koskaan ylitarjontaa”

Iso kehu ohjeiden monipuolisuudesta. Erilaisia ohjeita, temppuja ja tapoja löytyi niin yksilöille, ryhmälle, yrityksille, yksilöille, työelämään ja työelämän ulkopuolelle. Ohjeita pystyi kenties jopa hyödyntämään paremman karisman saamisessa. Ei välttämättä tarvitse haluta paremmaksi myyjäksi omassa arkielämässään, mutta paremmaksi kanssakäyjäksi. Kyseiseen asiaan kirjasta on apua muillekin kuin kaupallista alaa opiskeleville henkilöille. Mikäli haluaa vain nähdä usean asian useammasta näkökulmasta niin teos auttaa siihen erittäin paljon. Ymmärrän nyt miksi ”lihapiirakkajonossa” saa aina samanlaista palvelua ja miksi julkisen liikenteen palveluissa ovat tietyt lainalaisuudet joka kerta. Koen taas olevani hieman viisaampi ihminen.

Ehkä on olemassa vieläkin ”parempia” ohjeita kuin nämä, mutta olen saanut sen verran hyviä juttuja lukea että paremmasta viis, tai ainahan parempi kelpaa meille kaikille.

Laitan saamani opit erityisesti käyttöön auttamalla osuuskuntaani kaikin keinoi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!