Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pölli tästä

Kirjoitettu 29.10.19
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä - 101 rusinaa bisnes pullasta
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloittaessa rajakadulla yrittäjyyden peruskurssin, siellä oleva luennoitsija sanoi ”Älkää keksikö mitään uutta vaan katsokaa mitä muut tekevät ja tehkää se paremmin”. Pidin tuota lausahdusta vähän kummallisena, miten niin eikö uusi idea ole aina parempi? Jari Parantaisen Pölli tästä kirja kuitenkin laittoi minut uskomaan tuota lausetta. Otetaan esimerkiksi Coca Cola ja Pepsi. Coca Cola käytti varmasti huimasti tuotekehittelyyn ja tuotteen reseptin viimeistelyyn, käytti paljon varoja tuotteen markkinointiin ja siihen ylipäätänsä, että virvoitusjuoma saadaan kansan tietoisuuteen. Kovan työn tehtyä Pepsi tulee markkinoille käytännössä samanlaisella tuotteella ja saavuttaa todella hyvät myynnit vain murto-osan kuluilla mitä Coca Cola käytti. Pepsi ei välttämättä tehnyt tuotetta paremmin, mutta olisin itsekin tyytyväinen siihen, jos saisin tuotteella tehtyä 30 miljardia mitä en ole itse keksinyt. Pölli tästä kirja on mukava lukea, koska se sisältää 101 (plus bonustarina) lyhyt tarinaa / ideaa miten asioita voisi tehdä toisin.

 

Yksinkertaista tuote tee sitten vasta lisämyyntiä

 Kirjassa oli esimerkki yhtiöstä nimeltä 3 Step IT kyseessä on suomalainen yritys, joka liisaa tietokoneita yritykselle ja sopimuskauden päätyttyä vie ne kierrätykseen. Yrityksen liikevaihto kasvoi yhdeksässä vuodessa 128 miljoonaan ja toimii nykyään 8 eri maassa. Jos mietin tätä myynnin näkökulmasta niin todella yksinkertainen tuote myydä ja myynnin jälkeen on myös hyvä mahdollisuus myydä paljon lisäpalveluita.

 

Toisessa tarinassa tuli ilmi, että jokaisen yritysjohtajan pitäisi osata vastat näihin seitsemään kysymykseen 5 minuutissa:

 

  1. Mille toimialalle olette suuntautuneet (vain onko suuntautumista)
  2. Onko tavoitteena tavoittaa uusasiakkaita ja onko siihen strategia
  3. Pyrittekö tavoittelemaan kilpailemattomia markkina-alueita?
  4. Miten markkinoitte
  5. Millaisen palvelulupauksen annatte asiakkaille?
  6. Onko teille avainasiakkaita (Miltä toimialoilta)
  7. Onko teillä ns. tiliasiakkaita eli asiakas, jolle on avattu oma tili yrityksen sisällä?

 

Nuo kysymykset pitäisi mielestäni kysyä itseltä ja niihin pitäisi osata vastata selkokielellä, kun aletaan tuotteistamaan jotain, esimerkiksi Dynaa.

 

Johtamisen näkökulma

 Kirjassa oli huvittava virke ”Johtoryhmä on palannut korvesta. Siellä on putsattu uutta visioita, missioita sekä muuta hölynpölyä”.  Dynassakin on synnytetty arvoja, visioita ja muita tavoitteita, mutta todella harvoin olemme niihin päässeet mistä siis kiikastaa? Leaderi ei saa pelätä vaatimista muilta, kaverijohtamisessa on tietenkin vielä hankalampaa vaatia mitään, mutta se on vain tehtävä, muuten jää tavoitteet saavuttamatta. Seuranta on mielestäni leaderin vastuulla, jos tavoitteisiin ei päästä siitä on sanottava ääneen ja annettava korjaava palaute vaikkakin epämiellyttävää se on molempien osapuolien kannalta.

Kuinka onnistut johtajana? Kirjassa oli tuttuja asioita mitä on muualtakin kuullut, mutta ne oli hyvä lukea kertaalleen.

  1. Kerää tietoa: Johtajan tulee koota perusteellista tietoa, jotta pystyy tekemään oikeita päätöksiä. Lähteinä voi toimia esimerkiksi työntekijät, asiakkaat ja kilpailijat.
  2. Tee päätöksiä: Johtajan on tärkeää tehdä päätöksiä, huonokin päätös on parempi kuin päätöstä olenkaan.
  3. Kerro tahtosi: Yksi tärkein elementti johtajan työssä on viestintä. Esimies asemassa olevam ihmisen pitää osata viestiä selkeästi sekä kertoa alaisilleen tasapuolisesti mitä on päätetty ja miten se tulee vaikuttamaan huomiseen.
  4. Delegoi: Päätökset pitäisi osata purkaa tehtäviksi, kerro mitä haluat, mihin mennessä ja miten sen kyseisen tehtävän lopputulos tulee vaikuttamaan kokonaiskuvaan. Varmista myös, että annettuun tehtävään on annettu tarpeeksi resursseja
  5. Auta: Esimiehen on oltava aina valmis auttamaan hädän tullessa ja varmistaa se että työntekijä selviää tehtävästä. Kuitenkaan ei pidä olla joka hetki katsomassa työntekijän perään vaan antaa vapautta. Jos työntekijä rupeaa delegoimaan sinulle tehtävää takaisin kannattaa muistutella, että mistäs se palkka täällä maksetaan.
  6. Edellytä Tämä asia tulikin jo aiemmin mainittua tässä esseessä, mutta muista edellyttää työntekijöiltä se mikä on sovittu tiettyyn aikamääreeseen mennessä, mielestäni on parempi palauttaa huono työ aikamääreeseen mennessä kuin ei olisi mitään näytettävää.
  7. Anna palautetta Palautetta tulisi antaa usein oli se sitten hyvää tai huonoa ja palautteen tulisi olla suoraa ja keskittyä faktaan eli tuloksiin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!