Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Pop-upien markkinointi kuntoon

Kirjoitettu 12.09.17
Esseen kirjoittaja: Miia Huotari
Kirjapisteet: 4
Kirja: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa / Flowhouse 100 min sparraus
Kirjan kirjoittaja: Teemu Korpi
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Ollaan tiimikavereideni kanssa innostuttu tekemään pop-upeja ja nyt jälleen olemme järjestäneet muutaman pop-upin kesän aikana ja jouluna jälleen Ekoteko pop-upin. Olemme rakentaneet sivuston Pop it up – Jyväskylä, josta löytyy kaikki tieto ja asiat liittyen meidän järjestämiimme eri pop-upeihin.

 

En vastaa tällä hetkellä täysin minkään pop-upin tai Pop it up – Jyväskylän markkinoinnista. Mutta markkinointi kiinnostaa sekä myös se minkälaisia tuloksia voi saada markkinoinnilla aikaiseksi. Siksipä luin Teemu Korven teoksen Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kävin kevään aikana FlowHousen kolmessa digimarkkinoinnin koulutuksessa, joten sain heiltä vielä kaupanpäälliseksi 100 minuutin henkilökohtaisen sparrauksen liittyen juurikin meidän pop-upiemme markkinointiin, jonka kävin sitten kesän alussa ennen pop-upien lanseerausta.

 

Olemme tehneet akatemian aikana eri yrityksille markkinointia, sillä se on kiinnostanut monia meidän osuuskunnassamme. Kuitenkin ongelmana on useimmiten ollut se, että emme ole kauheasti miettinyt tavoitteita, mitä haluamme saada markkinoinnilla aikaan ja täten myös tulokset ovat jääneet kehnoiksi tai niitä ei olla analysoitu tai käyty kovin tarkasti läpi. Joskus puolestaan jotkut kampanjat ovat toimineet, mutta emme ole miettineet myöskään sitä mikä on johtanut tähän, joten emme ole osanneet myöhemmin uudelleen käyttää onnistuneita juttuja hyödyksemme. Ehkä nyt olisi aika muuttaa suuntaa ja alkaa tekemään asioita toisin.

 

Halusin kirjoittaa tämän esseen siitä syystä, että jatkossa voisimme kehittyä paremmiksi markkinoinnissa ja saada markkinoinnin kautta parempia tuloksia, jotka voisivat suoraan vaikuttaa meidän myyntiin sekä tunnettavuuden lisäämiseen esimerkiksi pop-up liiketoiminnassa. Olemme nimittäin alustavasti puhuneet siitä, että jatkaisimme akatemian jälkeen Essin ja Ellan kanssa pop-upien tekoa yrittäjinä.

 

Nyt käyn esseessä läpi miten voimme kehittää pop-upien markkinointia, miten ihmiset voisivat löytää meidät sekä kuulla meistä sekä miten ja miksi kohderyhmämme haluaisi seurata meitä.

 

Mitä kannattaisi kokeilla?

 

Kävin Flowhousen sparrauksessa, jossa heti aluksi kävimme läpi aiemmin tehtyjen pop-upejemme markkinointia. He pitivät valtavasti siitä miten kirjoitamme sekä millaista sisältöä luomme. Sisältö oli heidän mielestä monipuolista, nuorekasta ja hauskaa. Mutta ongelmaksi huomattiin melkein heti, että päivityksemme Facebookissa ei ole juurikaan saanut reagointeja eikä sitoutuneita ihmisiä ollut. Miten tämä ongelma voitaisiin ratkaista?

 

Ensinnäkin ihan ensimmäisenä pitää miettiä ja määrittää tavoitteet markkinoinnille. Mitä halutaan saada aikaiseksi ja mitkä toimet edesauttaa meitä pääsemään tavoitteisiin. Tätä emme varmasti ole ikinä kunnolla miettineet, joten jatkossa pitää markkinointisuunnitelmaa laatiessa myös keskittyä tähän melko suureen kysymykseen.

 

Toinen ongelma on se, ettemme ole aiemmin käyttäneet maksettuun mainontaan rahaa pop-upeissamme vaikka siitä on ollut aiemmin puhe. Puhuimme siitä sparrauksessa, että nyt kannattaa lähteä tekemään ehdottomasti sitä, jotta tuloksia voisimme saada.

 

”Näy laajemmin verkossa, trollaa enemmän väkeä kauppaasi ja myy enemmän tavaraa.”

 

Miten meitä suunniteltiin lähtemään mainonnan suhteen liikkeelle. Ensinnäkin päätimme luoda jokaiselle pop-upille Pop it up – Jkl Facebook –sivun kautta oman tapahtuman, jota mainostimme. Lisäksi teimme omia mainoksia useita kappaleita Facebookissa sekä Instagramissa. Myös sparrauksessa puhuimme siitä, että kannattaa ehdottomasti kohdentaa mainoksia kohderyhmällemme sopiviksi, esimerkiksi lapsiperheille, mukana olevien yrityksien nykyisille seuraajille, tiettyjen kiinnostuksen kohteiden sekä sijainnin mukaan ja myös jo meidän sivusta tykänneille, sillä Facebook postaukset tavoittaa vain noin 6% ihmisistä, jotka seuraavat sivua.

 

Tavoitteena oli saada paljon laadukkaita ja potentiaalisia asiakkaita sekä seuraajia Facebook -sivullemme. Mainonta ei ole sellaista että sitä voisi oppikirjasta suoraan lukea niin, että kun teet tällaisen mainoksen tai buustaat jotakin postausta, niin kun teet näin ja näin niin saat tällaisia tuloksia. Joten mitä pitää tehdä niin rohkeasti kokeilla mitkä jutut toimii ja mitkä puolestaan ei. Facebook markkinointi on hyvin halpaa ainakin vielä, joten muutamilla euroilla ja kympeillä voi saada jo paljon aikaiseksi kuten näyttöjä, tykkäyksiä, klikkauksia ja niin edelleen. Tässäkin asiassa vaan tekemällä ja kokeilemalla oppii, joten ei pidä kun rohkeasti vaan kokeilla ja seurata miten toimet toimivat.

 

Kun seuraajia uudella sivulla ei ole tai niitä on muuten hyvin vähän kannattaa heti alkaa luomaan kiinnostavaa ja monipuolista sisältöä jota kohderyhmämme haluaa lukea, tietää ja seurata. Kun sisältöä on hieman luotu niin sitten voi käyttää hyödykseen omia verkostoja ja kutsua omat kaverit ja tutut tykkäämään kyseisestä sivusta.

 

Toinen juttu mitkä monesti toimivat ovat kilpailut. Niiden avulla voi saada paljonkin tykkäyksiä sivulle, näyttöjä, reagointeja ja niin edelleen. Kilpailut on hyviä mutta niitä kannattaa kuitenkin harkiten tehdä. Jotta saamme markkinoinnilla parhaimman hyödyn niin parasta olisi se, että oikeat meidän kohderyhmämme henkilöt seuraisivat meitä eikä rajaton määrä sellaisia ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan tuo meille euroja. Tai ainakaan niihin ei kannata käyttää rahaa, josta emme hyödy.

 

Olen huomannut yhtenä ongelmana etenkin meidän pop-up projekteissa sen, että markkinointisuunnitelmaa ei laadita hyvissä ajoin tai pahimmassa tapauksessa sitä ei laadita ollenkaan. Tällöin markkinointi starttaa aivan liian myöhään ja täten ihmiset eivät ehkä sen takia tiedä, että mitä milloinkin tapahtuu, mukana olevat yritykset eivät saa niin paljon huomiota ja muutenkin markkinoinnin tavoitteet jää miettimättä ja tällöin sitä ei myöskään seurata ainakaan kovin aktiivisesti. Vaikka olemme hyviä tuottamaan sisältöä niin se mitä julkaistaan ja laitetaan on vähän sieltä täältä kuhan nyt hoidetaan vaan alta pois, ja ainakin lennokkaimmat markkinointi ideat jää toteuttamatta. Varmasti osa postauksista toimii, mutta paremmalla suunnittelulla saamme varmasti paljon enemmän hyötyä meille itsellemme ja täten myös asiakkaillemme, joka tarkoittaa meille kiliseviä lantteja taskuun. Panostuksella voimme saada parempia tuloksia aikaan, jolloin ehkä seuraajienkin olisi kivempi seurata meitä kun sivumme postaukset jatkaa tarinaa, jossa on punainen lanka.

Miten voimme suunnitella ja johtaa markkinointia paremmin? Siitä vastaus tuonempana. Eli siis pysy vielä kuuloilla.

 

Liiketilamme pop-upeihin on aina ollut kohtuu hyvällä paikalla. Monet ihmiset tavoittavat meidät edelleen parhaiten kauppakeskusten käytävien kautta kuin Internetin ihmeellisestä maailmasta. Siksipä olisi hyvä myös miettiä markkinointi kanavia myös muualle kuin sosiaaliseen mediaan. Sparrauksessa nousi esiin sellaisia seikkoja, että olisi hyvä että some kanavissa meidät löytää samalla nimellä eli Pop it up – Jkl. Lisäksi olisi hyvä laittaa liikkeeseen julisteita, jossa lukee seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa Pop it up – Jkl nimellä. Ja mahdollisesti kaikkiin muihinkin markkinointimateriaaleihin lisätä sivumme nimi sekä #popitupjkl kuten esimerkiksi julisteet, kyltit, flyerit, ilmapallot, ostoskassit, logotarrat lahjapaketteihin. Tarkoituksena on se, että innostuneet ja kiinnostuneet asiakkaamme voivat vielä kotona mahdollisesti palata että mikähän tuo kauppa oli ja mahdollisesti tutustua paremmin sivuumme ja alkaa seuraaman meitä somessa.

 

Älä keskeytä mua! -teoksen sekä Flowhousen 100 minuutin sparrauksen kautta sain monia hyviä ideoita vietäväksi projektiryhmälle liittyen juurikin meidän pop-upien some markkinointiin. Osa meni käytäntöön ja osa puolestaan jäi vain paperille sähköpostin ja Driven syövereihin. Mitä sitten teimme ja saimme Kukkuluuruu pop-upin markkinoinnissa aikaiseksi?

 

Mitä veimme käytäntöön?

 

Stiina oli päävastuussa Kukkuluuruun markkinoinnista ja hän teki suunnitelman, jonka mukaan hän teki postauksia Facebookiin ja Instagramiin mm. yritys- ja tuote-esittelyjä, useita kilpailuja, infopostauksia pop-upista, tapahtumista ja alennuksista sekä myös useita kohdennettuja mainoksia sekä mainoskampanjan Kukkuluuruu pop-upin tapahtumasivusta. Vaikka Stiina teki kovimman työn markkinoinnin suhteen loimme silti jokainen aktiivisesti Pop it up – JKL:n kanaviin (Facebook ja Instagram) sekä myös Kukkuluuruun tapahtumasivulle aktiivisesti sisältöä. Pyysimme myös mukana olevia yrityksiä kuin myös tapahtumia järjestäneitä asiakkaitamme markkinoimaan Kukkuluuruu pop-upia omissa kanavissaan.

 

Emme näkyneet pelkästään omissa kanavissamme, vaan olimme jälleen yhteydessä paikallisiin medioihin ja saimme myös palstatilaa muun muassa Keskisuomalaisesta. Markkinoimme pop-upia myös Jyväskylän puskaradiossa, naisyrittäjät ryhmässä sekä myös monissa muissa ryhmissä. Lisäksi saimme myös sovittua blogiyhteistyöstä neljän bloggaajan kanssa. Näiden kanavien kautta saimme 10 yritystä mukaan sekä varmasti asiakkaita pop-upiimme. Mutta veikkaan että parhaana markkinointikanavana kuitenkin toimi puskaradio, sillä monet asiakkaistamme palasi yhä uudelleen ja uudelleen pop-upiin ja monesti seuraavalla kerralla kaverin kanssa.

 

Mainoksemme tavoitti kaiken kaikkiaan reippaasti yli 20 000 ihmistä. Saimme Pop it up –Jkl:n sivulle tykkääjiä 294 ja tapahtumasivulle pop-upiin osallistuneita 135 henkilöä ja tapahtumasta kiinnostuneita puolestaan 368 henkilöä. Parhaimmillaan yksi postaus tavotti yli 10 000 ihmistä kerrallaan. Tämä on ihan ok tulos, mutta jatkoa ajatellen meidän pitää tehdä muutamia asioita toisin, jotta tulokset voisivat parantua. Siitä lisää alempana.

 

Liiketilamme oli hieman syrjässä Forumin kauppakeskuksessa, ja monesti se oli vaikea löytää, jollei aiemmin ollut käynyt siellä. Siksipä pop-upin aikana hommasimme a-standin Asemakadulle, julisteita sekä kylttejä liiketilan ulkopuolelle sekä lattiatarroja Forumin käytäville. Lisäksi kun viikonloppuisin meillä oli aina lapsiperheille ohjelmaa kauppakeskuksesta sekä myös sen lähiympäristöstä houkuttelimme ihmisiä Kukkuluuruu ilmapalloin ja herkuin piipahtamaan pop-upillemme.

 

Useisiin kilpailuihin liiketilassamme osallistui rutkasti ihmisiä. Keräsimme myös asiakasrekisteriä niistä ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneet kuulemaan lisää pop-upeistamme sekä mahdollisista tarjouksista. Saimme yhteensä 100 hengen listan kiinnostuneita asiakaspostituslistallemme, joille jo pop-upin aikana laitoimme muutaman viestin lähinnä tapahtumista sekä huimista alemyyneistä viimeisellä viikolla.

 

Muotipäivillä ja Forumin Hintakarnevaalien aikaa järjestimme myös ohjelmaa koko kauppakeskukselle. Kukkuluuruun muotinäytös-flashmobeja yhteistyössä Skilld Companyn kanssa. Tempaus herätti kiinnostuksen kuin myös kauppakeskuksessa tuolloin vallitsevat alet, joten ihmisiä oli tuolloin hyvin liikenteessä ja shoppailijoita löytyi meidänkin liikkeestä vielä yömyöhään. Tuolloin myös flyereitämme jaettiin Kauppakadulla 500 ensimmäiselle yllätyskassin saajalle.

 

Kaiken kaikkiaan kuitenkin olen ihan tyytyväinen Kukkuluuruun markkinointiin. Ainakin loppua kohden myyntimme kiihtyi ja pop-up tuotti tulosta kohtuullisen hyvin näin ensimmäiseksi Kukkuluuruu pop-upiksi. Vielä on toki paljon meillä opittavaa ja petrattavaa, jotta saamme paremmin tulosta. Siksipä vielä tähän loppuun mitä ensi kerralla ja tulevaisuudessa pop-upien markkinoinnissa teemme paremmin/toisin.

 

Mitä ensi kerralla paremmin?

 

Mitä teemme markkinoinnin osalta seuraavassa pop-up projektissa paremmin. Eli otamme käyttöön sisältökalenterin eli laadimme seuraavan kuukauden postaukset kalenteriin, josta näkyy aiheet, sisältö, kanavat missä julkaistaan, julkaisuajankohta sekä vastuuhenkilö. Tämä kalenteri pitää olla kaikkien käytössä, jotta pystytään paremmin johtamaan markkinointia ja tiedämme mitä milloinkin tapahtuu ja todennäköisesti se paremmin tapahtuu kun kaikki ovat kartalla. Sisältökalenteri otetaan myös käyttöön saman tien vaikka Kukkuluuruu pop-up päättyikin ja vaikka aina uutta pop-upia ei ole heti perään. On tärkeä luoda ympäri vuoden aktiivisesti sisältöä kanaviimme, jotta ihmiset jaksavat seurata meitä sekä saavat jonkinlaista arvoa meiltä.

 

sisaltokalenteri_malli_1000x

 

Kirjassa kehotettiin buustaamaan postauksiamme. Parempi käyttää pieni määrä rahaa useampaan päivitykseen kuin käyttää koko budjetti vain yhteen juttuun. Meillä kesän aikana pyöri melkein saman aikaisesti kaksi pop-upia niin teimme kummallekin oman tapahtumasivun pop it up – JKL sivun alle. Kuitenkin tästä seurasi muutama ongelma. Tapahtuman pystyi luomaan vain maksimissaan kahdeksi viikoksi. Tästä syystä ihmiset ehkä luulivat, että ollaan vain kaksi viikkoa auki ja toinen ongelma oli se, että tapahtuman jälkeen kun olimme vielä kaksi viikkoa auki niin postauksista ei enää lähtenyt ilmoitusta tapahtumasta kiinnostuneille sekä tapahtumaan osallistujille. Lisäksi suurimpana harmina se, että tapahtumasivun yksittäisiä postauksia ei pystynyt mainostamaan, joten emme tavoittaneet niin paljoa ihmisiä kun olisimme mahdollisesti voineet. Eli ensi kerralla kaikki pop-upit Pop it up JKL sivun alle, jotta pystymme tekemään paremmin maksettua mainontaa ja kokeilemaan mikä toimii. Ja sitä kautta saamaan mahdollisesti enemmän seuraajia myös omalle sivullemme.

 

Kilpailut tavoitti meidän pop-upin markkinoinnissa paljon ihmisiä ja saimme usein satojakin osallistujia kilpailuihimme. Mitä voisimme kokeilla nyt ennen Ekotekoa niin sitä, että seuraajia pyydetään kertomaan kenen yrityksen he haluavat mukaan Ekotekoon ja mahdollisesti muihinkin pop-upeihimme. Vastanneiden kesken voisimme arpoa lahjakortin pop-upiimme. Tällöin voisimme saada uusia ideoita ketä pyytää pop-upiin ja mahdollisesti jos saamme toivottuja yrityksiä pop-upiin tarkoittaa se myös asiakkaita meille.

 

Meillä on usean sadan yrityksen asiakasrekisteri sekä hyödynnämme myös myyjähaussa eri kanavia, joten aina olemme saaneet pop-upeihin uusia yrityksiä mukaan enenemissä määrin. Ensi kerralla voisimme tehdä mainoskampanjan suomalaisille design yrityksille, jotta yritykset voisivat hakea meille mukaan myös sitä kautta. Olemme saaneet kasattua myös 100 kuluttaja-asiakkaan asiakasrekisterin, joten heitä on hyvä informoida tulevista pop-upeista ja pitää muutenkin heidät ajan tasalla.

 

Jatkoa ajatellen suurimpana oppina on se, että aloitetaan markkinointi hyvissä ajoin ja suunnitellaan se hyvin. Lisäksi laadimme tavoitteet kuntoon markkinoinnin suhteen jatkossa ja keskitymme siihen miten olemme päässeet tavoitteisiin ja mitkä toimenpiteet ovat auttaneet tässä. Ja pääasia, että kaikki ovat selvillä siitä mitä tuleman pitää markkinoinnin suhteen. Ja jokaisen pitää olla kartalla siitä, miten markkinointitoimenpiteet ovat toimineet, jotta voimme vielä tehdä pop-upin aikana korjausliikkeitä. Joten ensiarvoisen tärkeätä on alkaa tutustumaan myös markkinoinnin tuloksiin ja analytiikkaan.
Opuksessa nousi hyvä työkalu hyvän tavoitteen määrittelemiseen eli SMART -kaava. Näistä kirjaimista muodostuu hyvä tavoite kaikin puolin.

 

S=Saavutettavissa

M=Mitattava

A=Aikaan sidottu

R=Relevantti

T=Tarkka.

 

Ehkä kun tavoitteet mietitään näiden neuvojen avulla kuntoon voimme hyvin mitatta tavoitteiden toteutumista sekä tällöin saada myös tuloksia. Paras kun tavoitteet asettaa mahdollisimman pian, jotta niistä ehtii olla hyötyä markkinoinnissa sekä pop-upissa.

 

Suurimpana oppina se, että kannattaa aina hommata liiketila parhaalta tai mahdollisimman hyvältä paikalta. Sieltä tulee ne ihmiset. Kun asiakaspalvelu sekä muut puitteet ovat hyvässä kunnossa asiakas suosittelee meitä muille ja varmasti palaa vielä itsekin uudelleen, joten tähänkin asiaan pitää muistaa aina palata ja kiinnittää huomiota aina uudelleen ja uudelleen.

 

Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja toteuttamaan uusia pop-upeja ja tekemään asioita aina paremmin kuin aiemmin, niin eiköhän sillä vielä pitkälle pötkitä.

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!