Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Purjehdus tapahtumissa

Kirjoitettu 25.05.14
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim & Renee Mauborgne
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat

Purjehdus tapahtumissa, 3.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

Sinisen meren strategia

Sini Ahonen, 2014

Sinisen meren strategia opastaa lukijaansa valloittamaan uusia markkina-alueita. Minulle on suositeltu jo pitkän aikaa tätä kirjaa, eikä ihan suotta. Kirjassa analysoidaan paljon erilaisten yritysten menestyksen syitä ja nämä analyysit innoittivit minua tekemään oman tutkimukseni. Tämän esseen peilaankin tekemääni tutkimukseen ja 50’s projektiimme.

 

1. Visuaalinen herääminen

Nykyisen strategian vertaaminen ja tutkimustyö

Kirjassa esiteltiin paljon strategiaprofiileja, joilla voidaan osoittaa yrityksen positio markkinoilla. Strategiaprofiilissa tulisi verrata omaa yritystä yleiseen tasoon tai toiseen yritykseen nähden, mutta koin olevani liian puolueellinen suorittamaan sellaista vertailua tässä hetkessä. Halusin kuitenkin peilata tilannettamme johonkin totuuspohjaan, niimpä päädyin tekemään tutkimuksen.

Olen todella kiinnostunut tapahtumista ja halusin tutkia, mihin tapahtuman järjestäjän kannattaa tapahtumissa panostaa. Kyselyyn vastasi vuorokauden aikana 70 henkeä. Heistä 51,4 % käy tapahtumissa kerran kuussa tai useammin. Kyselyyn vastanneista 41,4 % käy tapahtumissa parikertaa vuoden aikana. Yleisimpiä tapahtumia ovat keikat ja konsertit.

Strategiavertauksta varten pyysin kyselyn vastaajia arvioimaan asteikolla 1-5 kuinka tärkeinä he pitävät muutamia tapahtumiin liittyviä asioita. Alla olevaan taulukkoon on laskettu vastausten keskiarvo kustakin kysymyksestä. Sen lisäksi taulukossa on kuvattu ystäväni lausunnot kolmesta tapahtumasta: Valentine Bowlingista, jonka järjestimme 14.2.2014 Lomakeskus Revontulessa, Hodrod & Rock Showsta, joka järjestetään jokavuosi Tampereella ja V8 Summer Meetistä, joka kerää harrastajat joka vuosi kokoon Himokselle. Valitettavasti tapahtumien arviot perustuvat nyt vain yhden henkilön mielipiteisiin.

Tulin siihen tulokseen, ettei ystäväni syö tapahtumissa ja hän on aika vaativa tapahtumien suhteen, mutta sehän asettaa vaan tason korkealle 😉 Pitkä matka on vielä nousta tasolle, jota tutkimukseen vastanneet haluaisivat. Olemme itse halunneet panostaa ohjelmaan, teemaan ja elämykseen. Seuraava kysymys taitaakin kuulua, pitäisikö asiakkaan vaatimustasolle päästä jokaisessa asiassa? Ja jos taso on sama, millä sitten yllätetään positiivisesti?

 

2. Visuaalinen tutkimusmatka

Kuinka siniselle merelle päästään? Mitä voidaan postaa ja mitä tulee lisätä?

Yksi kirjassa esitellyistä työkaluista oli nelikenttä, jolla yritys voi kartoittaa mitkä ominaisuudet luovat turhaa kuormitusta ja millä on oikeasti merkitystä palvelun parantamiseksi. Alla olevaan taulukkoon olen miettinyt nelikentän kysymyksiä fiftariharrastetapahtumiin pohjaten.

PoistaMitka elementit ovat kokonaisuuden kannalta täysin turhia?

  • Racingpelikoneet
  • Sisäsiittoisuus (hengailu vain oman kaveriporukan kanssa + järjestävän tahon isoego)

 

KorostaMille asioille tulisi antaa enemmän painoarvoa?

  • Ajan hengelle ja kiireettömyyden tunteelle
  • Tanssille ja musiikille
  • Teemalle ja elämykselle
SupistaMinkä ominaisuuksien painoarvoa voidaan pienentää?

  • Näyttelyiden ja näytesten
  • Cruisailujen
LuoMitä uusia ominaisuuksia tulisi luoda?

  • Osallistavaa tekemistä
  • sosiaalisen median kulttuuri (parantaa yhteisöllisyyttä)

 

Kirjassa korostettiin sinisen meren strategialla olevan kolme tärkeää ominaisuutta: painopiste, erilaisuus ja vakuuttava motto.

Meidän painopisteitämme ovat olleet ajan henkeen panostaminen (kiireettömyyden tunne ja leppoisa meininki) ja asiakaspalvelu. Olemme antaneet arvoa myös osallistavalle tekemiselle, jonka koeme yhdistävän porukoita.

Ensimmäisessä tapahtumassamme ajattelimme tekevämme tapahtumia elämäntapaharrastajille. Onnistuimme kuitenkin haalimaan paikalle joukon kokeilunhaluista väkeä, jota kiinnosti erikoinen teemamme. Jatkossa markkinoinnissa kannattaa selvästi panostaa niihin, jotka eivät ole vielä omaksuneet teemaa omakseen. Sehän sitäpaitsi sopii visioommeki, haluamme herättää fiftarikulttuuria henkiin Keski-Suomen alueella.

Vakuuttava motto on ikään kuin törkeä lupaus, joka kiteyttää myös asiakkaalle strategiasi painopisteet. Mottona meillä on tähän mennessä ollut sanaparsi: Put on some red lipstick and live a little. Tämä motto toimii hyvin pinupista kiinnostuneilla naisilla, mutta miehiin se ei iske ei sitten yhtään. Ehkä meidän olisi syytä kehittää sukupuolineutraalimpi motto.

 

3. Visuaalinen strategianäyttely

Laadi uusi strategia profili ja kerää siitä palautetta.

Kolmannessa vaiheessa edellisten vaiheiden pohjalta on tarkoitus luoda uusi strategia jota kohti lähdetään tähtäämään. Tein tästä uuden kaavion, johon on otettu viime strategiakaaviossa käyttämäni kaksi tapahtumaa (jotka valitettavasti ovat edelleen yhden ulkopuolisen henkilön mielipiteet) ja mahdollinen uusi suuntamme.

 

4. Visuaaline viestintä

Piirrä samaan kuvaan vanha ja uusi strategia ja tee liikkeitä uutta kohti.

Lopuksi alla olevassa kaaviossa kuvataan rinnakkain kyselyn vastausten keskiarvo, Valentine Bowlingin saamat arvosanat ja uusi suunta, jota kohti voimme lähteä.

Koen saaneeni tästä kirjasta hyvää perspektiiviä oman tekemisen arviointiin ja uskon, että pystymme viemään nämä strategiat suoraan käytäntöön seuraavassa tapahtumassamme, jonka järjestämme syksyllä.

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!