Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Radikaali Brändi

Kirjoitettu 10.12.18
Esseen kirjoittaja: Oskari Kakko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Radikaali Brändi
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin, Jukka Hakala
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi Apple on parempi esimerkiksi kilpailija Samsung? Se on brändätty niin paljon paremmin. Noniin alan pikkuhiljaa päästä aiheiden, jotka kiinnostavat minua todella, kimppuun. Luin Nando Malmelin ja Jukka Hakalan kirjan Radikaali Brändi. Tämä oli ensimmäinen brändiaiheinen kirja jonka luen, joten odotukset olivat kohtalaisen korkealla. Julkaisuvuosi 2007, okei no historia on ihan hyvä tuntea.

 

Kirjassa puhutaan siitä, miten brändääminen on muuttumassa, ja miten se on jo muuttunut, miten luodaan radikaali brändi ja millainen on radikaali johtaja.

 

Radikaali brändi koostuu kaikesta siitä mitä yritys tekee, miten se viestii, miltä se näyttää, kuulostaa ja miten siitä puhutaan. Se ei ole ainoastaan nimi tai logo, vaan organisaation ajattelutapaa ja viestintää yhdistävä visio. Eli se on siis kaikki mitä yrityksen sisällä ja jopa sen ulkopuolella tapahtuu?

 

Yrityksen markkinoinnin päämäärä on kuluttajan mielestä ylivertainen brändi. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii aiemminkin mainitsemani Apple. Mielestäni kertoo kaiken oleellisen ollessani San Franciscossa lomalla, taksikuskin spontaani kommentti Applen liikkeen ohi ajettaessa ”Apple taitaa olla maailman ainut brändi, jonka ei tarvitse laittaa logoaan näkyviin liikkeen ulkopuolelle”.

 

Ennen yritys pystyi olemaan kommentoimatta asiaa, jos se oli erimieltä jostain pinnalla olleesta aiheesta. Nykyään tuntuu, että jos taas jätät kommentoimasta johonkin aiheeseen josta kaikki muut puhuvat, voi tämä olla vahingollista brändille, mikäli hiljaisuus tulkitaan väärin. ”Myös se, että yritys ei viesti voi olla kilpailuetu tai se voi aiheuttaa vahinkoa”.

 

Brändien johtaminen ei voi perustua laajoihin kompromisseihin, sillä jos haluat olla kaikille jotain päädyt tilanteeseen jossa et ole kenellekään mitään. Millainen radikaalin pitää sitten olla? Johtajan pitää olla rohkea, pitää osata tehdä vaikeita päätöksiä erottuvista viestintätoimenpiteistä. Hänen analyyttinen, jotta hän kykenee luomaan brändin kannalta merkityksellisiä muutoksia ja mietittävä miten uudistua tulevaisuudessakin. On oltava kykyä ajatella konseptuaalisesti. Jos johtaja on empaattinen, siitä on paljon apua, sillä se helpottaa brändin rakentamista, joka on ihmisille merkityksellinen. Mutta kaikista tärkein ominaisuus on voittamisen halu. Viestinnässä ei ole kyse tiedon jakamisesta vaan mielikuvien kilpailusta. Menestyäkseen johtajan pitää olla motivoiva, jotta hän saa kaikki organisaatiosta mukaan rakentamaan myönteistä mielikuvaa.

 

Kokonaisuutena kirja oli ihan hyvä, mutta aivan liian vanhanaikainen. Habbo hotel ja Myspace eivät ihan ole ajankohtaisia, jos puhutaan vuodesta 2018. Toisaalta kirjassa oli myös paljon hyvää pointteja, jotka ovat käyttökelpoisia vielä nykyäänkin. Teos oli hyvä hyppy brändien maailmaan, vaikkakin seuraava kirja jonka aion aiheesta lukea tuleekin olemaan noin 10 vuotta uudempi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!